تعیین جرائم و ممنوعیتهای جدید برای سقط جنین

دکتر صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی جزئیات دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم» را اعلام کرد. وی گفته:” در قانون جدید مباشرت یا معاونت در سقط جنین جرم‌انگاری می‌شود و برای فرد خاطی جرایم سنگین در نظر گرفته می‌شود؛ از جمله اینکه اگر فردی که در سقط دست داشته جزو گروه پزشکی باشد پروانه پزشکی‌اش حتی با یکبار سقط جنین عمدی، باطل می‌شود.

وی افزود: پیش از ابلاغ دستورالعمل، فرایند به گونه‌ای بود که بهورزان و مراقبین سلامت، مادران باردار را شناسایی می‌کردند و برای غربالگری به مراتب بالاتر ارجاع می‌دادند که این شیوه در نظام شبکه بود. در حال حاضر این کار با استانداردهای دقیق‌تری توسط متخصصین زنان اجرایی می‌شود. پیش از اجرای این دستورالعمل‌، غربالگری اجباری و الزامی بود، اما اکنون بر اساس قانون اختیاری است و باید بر اساس درخواست یکی از والدین و تشخیص پزشک زنان صورت گیرد.

جباری ادامه داد: براساس دستورالعمل مذکور، مادران باردار کمتر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند نیاز به غربالگری ندارند اما مادران بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، می‌بایست تحت غربالگری قرار گیرند که با مراجعه به کلیه متخصصین زنان و زایمان در کل کشور بر اساس این دستورالعمل می‌توانند خدمت غربالگری را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه انجام غربالگری‌ها پیش از اجرای این دستورالعمل هم رایگان نبوده است، اظهار کرد: در واقع بیمه‌ها هم دیگر تنها خدمات غربالگری مشمول بیمه را بر اساس این دستورالعمل به خانم‌های بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، ارائه می‌دهند و خارج این دستورالعمل اگر قرار باشد خدمتی ارائه شود باید هزینه آن به شکل آزاد محاسبه شود.

در صورت اجرای این دستورالعمل، از این پس بیمه‌های درمانی هزینه‌های غربالگری جنین را برای این زنان باردار که بخش عمده زنان باردار در کشور هستند، نخواهند پذیرفت. وی در ادامه گفته اگر موارد دیگری هم پیش بیاید هزینه ها بصورت آزاد و خارج بیمه ها محاسبه خواهد شد.

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک