دموکرات‌ها و محدود کردن اختیارات ترامپ درباره ایران

تلاش دموکرات‌ها برای محدود کردن اختیارات ترامپ درباره ایران

دو طرح پیشنهادی در ارتباط با اختیارات نظامی رئیس جمهور آمریکا برای رای‌گیری در دستور کار مجلس نمایندگان قرار دارد. یکی از این دو طرح، اختصاص بودجه برای اقدامات نظامی علیه ایران را منوط به رای مثبت کنگره می‌کند.

چند توییت سحرگاهی دونالد ترامپ حکایت از ناخرسندی او از طرح دو لایحه در مجلس نمایندگان دارد. موضوع بر سر راهکار دولت آمریکا در قبال ایران است. ترامپ بر این باور است که چنین اقداماتی از سوی کنگره می‌تواند بر مبارزه دولت آمریکا علیه تروریسم تاثیری منفی بر جای نهد.

روز پنجشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) مجلس نمایندگان آمریکا بر سر دو طرح پیشنهادی رای‌گیری می‌کند. این دو طرح با هدف محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با حمله احتمالی به ایران تدوین شده‌اند.

حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به احتمال رویارویی نظامی بین آمریکا و ایران موضوعیت بخشیده بود.

طرح نخست متعلق به رو خانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا است. در این طرح اختصاص بودجه برای عملیات نظامی علیه ایران منوط به کسب اجازه از کنگره شده است.

طرح دوم را باربارا لی، نماینده دیگر ایالت کالیفرنیا پیشنهاد کرده است. این طرح برخی از اختیارات پیش بینی شده در قانون سال ۲۰۰۲ ریاست جمهوری در مورد عملیات نظامی را محدود می‌کند.

از این اختیارات که در ارتباط با حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر پیش بینی شده بود، در جنگ عراق و همچنین مبارزه با نیروهای وابسته به “دولت اسلامی” (داعش) استفاده شده بود.

واکنش دونالد ترامپ

دونالد ترامپ در نخستین واکنش خود به رای‌گیری درباره دو طرح پیشنهادی یاد شده اعلام کرد که تصویب چنین طرح‌هایی عملا به مبارزه آمریکا علیه تروریسم و دفاع از مردم و منافع آمریکا آسیب می‌رساند.

این در حالی است که در طرح پیشنهادی باربارا لی، امکان تصمیم‌گیری و اقدام در موارد اضطراری پیش بینی شده است.

دونالد ترامپ در ارتباط با اقدامات اخیر نمایندگان دموکرات در کنگره و همچنین در ارتباط با اظهارات نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور چند توییت منتشر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که «شمار سربازان آمریکایی مستقر در عراق به ۵ هزار نفر رسیده و باز هم کاهش خواهد یافت. من از همه، چه دموکرات و چه جمهوریخواه می‌خواهم بر اساس باورهای قلبی خود رای دهند.»

تلاش ترامپ با طرح چنین مسائلی ناظر بر عدم یکپارچگی نمایندگان دموکرات در قبال ایران است. شماری از نمایندگان وابسته به حزب دموکرات آمریکا در حمایت و پشتیبانی خود از اسرائیل خواستار راهکاری قاطع‌تر علیه ایران هستند و از این منظر رویکردی مشابه با نمایندگان جمهوریخواه دارند.

ترامپ در توییت دیگری نوشت: «در جریان رای‌گیری فردا [پنجشنبه ۳۰ ژانویه] در مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها بر آنند تا امکان دفاع روسای جمهور آمریکا از کشور و مردم آمریکا را در برابر کشورهایی همچون ایران دشوارتر کنند. بیایید از کشور بزرگمان پاسداری کنیم.»

بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر موسسه “YouGo” ۶۰ درصد مردم آمریکا به شدت مخالف جنگ با ایران هستند. حدود ۶۸ درصد نیز به گونه‌ای جدی از بازگرداندن سربازان آمریکایی از عراق دفاع می‌کنند.

افزون بر آن ۴۷ درصد مردم آمریکا معتقدند که جنگ احتمالی آمریکا با ایران تلفات و هزینه بیشتری برای آمریکا به بار می‌آورد تا جنگ آمریکا در عراق.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها؛ از کارت کشیدن ٣ میلیونی برای عقب رفتن روسری تا کسادی بازار

روایت روزنامه حکومتی اعتماد از تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها؛ از کسادی بازار تا …