تلفات سنگین غیرنظامیان در جنگ موصل

فتر کمیسیاریا حقوق بشر سازمان ملل از تشدید درگیری در شهر موصل و کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در این شهر خبر داده است.

به گفته این نهاد، با افزایش دامنه و شدت جنگ بین نیروهای دولتی عراق و شبه‌نظامیان دولت اسلامی – داعش – شماری از ساکنان موصل که در صدد فرار از شهر بودند با آتش نفرات داعش کشته شده‌اند.

براساس این گزارش، از حدود دو هفته پیش تا کنون، شمار غیرنظامیان کشته شده به دست داعش در موصل به بیش از ۲۳۱ نفر رسیده و تنها طی سه روز در هفته گذشته، ۲۰۴ نفر جان خود را در این شهر از دست دادند.

همچنین، در جریان حمله هوایی به محله زنجیلی در موصل در روز ۳۱ مه، بین ۵۰ تا ۸۰ غیرنظامی کشته شدند. این حمله هوایی توسط ائتلاف بین‌المللی ضد داعش انجام گرفت که از نیروهای زمینی عراق پشتیبانی هوایی به عمل می‌آورد.

همزمان، عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، گفته است که اسلحه مورد استفاده نیروهای دولتی عراق و متحدان آنان در ائتلاف بین المللی “زندگی غیرنظامیان را در موصل به مخاطره انداخته است.”

این سازمان با انتشار فهرستی از غیرنظامیان کشته شده در اثر انفجار مهماتی که در نبرد موصل به کار می‌رود، از تمامی طرف‌های درگیری خواسته است تا امنیت جانی حدود دویست هزار غیرنظامی ساکن موصل را که در میانه نبرد در بخش قدیمی شهر گرفتار آمده‌اند در نظر بگیرند.

این سازمان گفته است: “نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی باید در نظر داشته باشند که استفاده از مواد منفجره در بخش قدیمی شهر موصل با توجه به دامنه و قدرت تخریبی این مواد و حضور جمعیت غیرنظامی در این محل تلفات سنگینی را در پی می‌آورد.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی آتنا …