تلفات ناشی از بمب‌های خوشه‌ای دو برابر شد

بی بی سی:یک گروه مخالف با تسلیحات خوشه‌ای در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است تلفات ناشی از این تسلیحات در سراسر جهان، در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل دوبرابر شده است.

براساس گزارش ائتلاف تسلیحات خوشه‌ای سال ۲۰۱۶ ۹۷۱ نفر در سراسر جهان براثر تسلیحات خوشه‌ای کشته یا مجروح شده‌اند که در این میان ۸۶۰ نفرشان در سوریه و ۳۸ نفر در یمن بوده‌اند.

این گزارش افزوده است اغلب قربانیان این تسلیحات غیرنظامی بوده اند.

بمب خوشه‌ای به نوعی طراحی شده که در هوا باز می‌شود و تعداد زیادی بمب‌های کوچکتر را در محوطه‌ای گسترده پخش می‌کند تا وسعت و شدت تخریب را افزایش دهد.

اغلب برخی از بمب‌های کوچک منفجر بلافاصله بعد از برخورد با زمین عمل نمی‌کنند و مانند مین به محض برخورد با فرد منفجر می‌شوند.

پیمانی بین‌المللی که سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را ممنوع می‌کند و کشورهای عضو را متعهد می‌کند زرادخانه‌های خود را از این تسلیحات عاری کنند. ۱۰۲ کشور این پیمان را پذیرفته و تصویب کرده‌اند و ۱۷ کشور دیگر باوجود امضا، هنوز تصویبش نکرده‌اند.

فعالان مدنی می‌گویند حملات هوایی دولت سوریه با بمب‌های خوشه‌ای علیه مخالفانش همچنان ادامه دارد.حق نشر عکسREUTERS
Image captionفعالان مدنی می‌گویند حملات هوایی دولت سوریه با بمب‌های خوشه‌ای علیه مخالفانش همچنان ادامه دارد.

سال ۲۰۱۶ در لائوس ۵۱ نفر بر اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی کشته شدند.

جف آبرامسون، هماهنگ کننده نظارت بر تسلیحات خوشه‌ای و مین می‌گوید تنها راه مطمئن برای پایان دادن به این وضع این است که تمام کشورهای عضو به ممنوعیت بین‌المللی استفاده از این تسلیحات عمل کنند.

به گفته او “ویرانگری این بمب‌ها به ویژه در سوریه بسیار زیاد است چرا که از اوساط سال ۲۰۱۲ تا کنون بدون توقف ادامه دارد..”

از تابستان ۲۰۱۶ تا تابستان ۲۰۱۷ دست کم ۲۳۸ حمله با بمب‌ خوشه‌ای در سوریه توسط فعالان مدنی، امدادگران وروزنامه ‌نگاران ثبت شده است.

تمامی این حملات درهماهنگی دولت‌های روسیه و سوریه و علیه مخالفان دولت در مناطقی صورت گرفته که عموما گروه‌های مخالف مستقرند و زندگی می‌کنند.

روسیه هیچ‌گاه صریحا ایفای نقش در بمباران خوشه‌ای را انکار نکرده است اما مدعی شده از تسلیحاتی استفاده می‌کند که مطابق با قوانین بین‌المللی است.

در یمن، تعداد حملات با بمب خوشه‌ای توسط ائتلاف به رهبری عربستان، در پی انتقادات گسترده بین‌المللی کاهش داشته است.

این ائتلاف می‌گوید تنها علیه “اهداف نظامی مشروع” از این تسلیحات استفاده می‌شود.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۶ سه کشور عضو پیمان بین‌المللی ممنوعیت تسلیحات خوشه‌ای نزدیک به ۹۷ درصد زرادخانه خوشه‌ای خود را نابود کردند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …