تهران:ساختمان یک سوم از مدارس شهر ناایمن است

ایرنا،محسن بهارلومعاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران گفته است: براساس گزارش آتش‌نشانی از دو هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی این کلانشهر ۸۲۷ مدرسه یا یک‌سوم فضاهای آموزشی ناایمن است.با توجه به ۸۲۷ مدرسه ناایمن و ۶۶۶ مدرسه برای رفع تراکم، حدود یکهزار و ۵۰۰ مدرسه جدید نیاز داریم که در کل برای احداث این مدارس باید ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین شود که این امر زمان‌بر است.

این شهر از لحاظ کمیت و کیفیت فضاهای آموزشی دچار مشکل است که برای حل این موضوع باید اقداماتی انجام دهیم، ذینفعانی پیدا،  مجمع خیران را فعال و ظرفیت‌های قانونی را شناسایی کنیم.بهارلو با اشاره به کمبود فضای آموزشی گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در این شهر ۳.۶ و در بعضی از مناطق مرکزی کمتر از ۲ مترمربع است.وی اضافه کرد: استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش‌آموز ۸.۳ مترمربع و میانگین کشوری ۵.۲ مترمربع است.

این در حالی است که میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان تهران ۴.۲ متر مربع و در شهر تهران، ۳.۶ متر مربع است.در بعضی از مناطق مرکزی همچون ۱۱، ۱۲، ۹ و ۱۰ سرانه فضای آموزشی کمتر از ۲ مترمربع است.

استان تهران محروم در حوزه فضای آموزشی

وی افزود: استان تهران از لحاظ فضای آموزشی جزو استان‌های محروم است و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان و البرز قرار دارد.بهارلو با بیان اینکه کمبود سرانه فضای آموزشی باعث شده که دانش‌آموزان را در مدارس محدودتری ساماندهی کنیم، اظهار داشت: میانگین کشوری تراکم جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس ۲۴ و در تهران ۳۲ نفر است.

اگر میانگین ٢ هزار و ۵٠٠ مدرسه دولتی را با ١٢ کلاس درس در نظر بگیریم، ٣٠ هزار کلاس درس داریم که هر کدام هشت نفر مازاد دانش‌آموز دارند و این موضوع بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد، یعنی ٢۴٠ هزار نفر بار مازاد در کلاس‌ها وجود دارد. برای ساماندهی این تعداد دانش‌آموز، اگر بخواهیم مدارس ۱۵ کلاسه احداث کنیم و برای اینکه به تراکم استاندارد جمعیت دانش‌آموزی ۲۴ نفر برسیم، نیازمند ۶۶۶ فضای جدید آموزشی هستیم.

 

اینرا هم بخوانید

وکیل توماج صالحی: درخواست فرجام خواهی حکم اعدام در دیوان‌عالی ثبت شد

سایت خبری مدارا:امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی گفته است «درخواست فرجام خواهی موکلش در دیوان …