انگلیس:توافق احزاب مخالف جانسون علیه انتخابات زودرس

رهبران احزاب مخالف بریتانیا به توافق رسیده‌اند که از انتخابات زودرس مورد نظر بوریس جانسون، نخست‌وزیر، در نیمه اکتبر، حمایت نکنند.احزاب کارگر و لیبرال دموکرات در کنار حزب ملی اسکاتلند و حزب ملی ولز می‌گویند روز دوشنبه آتی علیه درخواست دولت برای برگزاری انتخابات زودرس رای می‌دهند.پس از آن که مجلس عوام بریتانیا برای جلوگیری از خروج بی توافق به مصوبه تعویق برگزیت رای داد، بوریس جانسون خواهان انتخابات زودرس شد، اما نتوانست آرای لازم را برای آن کسب کند.

مصوبه مجلس عوام بریتانیا برای تعویق برگزیت روز جمعه به تایید مجلس اعیان هم رسید و در روزهای آتی تشریفات تبدیل به قانون را طی می‌کند.مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ۳۱ اکتبر بود، اما مطابق این مصوبه بوریس جانسون باید از اتحادیه اروپا درخواست فرصت بیشتری بکند. آقای جانسون گفته مرگ را به چنین کاری ترجیح می‌دهد.

وریس جانسون در هفته اخیر شکست‌های مهمی در پارلمان بریتانیا خورده و تحولات سیاسی دیگر هم او را در موقعیت دشواری قرار داده است.

او می‌خواست انتخابات زودرس را پیش از نشست مهم رهبران اتحادیه اروپا برگزار کند، اما با توجه به اینکه برگزاری این انتخابات به حمایت دو سوم نمایندگان مجلس عوام نیاز دارد و احزاب مخالف گفته‌اند به آن رای منفی یا ممتنع می‌دهند، به نظر نمی‌رسد که امکان برگزاری انتخابات زودرس در تاریخ مورد نظر برای دولت فراهم باشد.

به این ترتیب بوریس جانسون احتمالا یا باید از مقام خود استعفا دهد و یا آن که مطابق قانون تصویب شده و برخلاف وعده‌های قبلی خود از اتحادیه اروپا فرصت بیشتری بخواهد.چندین نماینده محافظه‌کار هم از موضع احزاب مخالف حمایت می‌کنند.یکی از تصمیم‌های جنجالی بوریس جانسون تعلیق پارلمان بریتانیا بود که با انتقاد گروهی از هم‌حزبی‌هایش نیز همراه شد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …