توجه مردم دنیا را باید به بیحقوقی زنان در ایران و مبارزه شجاعانه آنها جلب کرد

‎مصاحبه با شیوا محبوبی، سخنگو و مسول كمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران

انترناسیونال: ‎۸ مارس امسال در حالی برگزار میشود که تعداد زیادی از دختران موسوم به دختران خیابان انقلاب بخاطر اعتراض به حجاب در زندانهای جمهوری اسلامی هستند. از وضعیت این زنان چه خبری دارید؟

شیوا محبوبی: بنابر اخبار بیش از ٣٥ نفر از زنانی كه در حركت اعتراضی “دختران خیابان انقلاب” شركت كرده اند دستگیر شده اند. از وضعیت تعدادی از این دستگیر شدگان اطلاعی در دست نیست و تعدادی هم پس از چند روز و یا چند هفته با وثیقه آزاد شدند. اعتراض و پدیده “دختران خیابان انقلاب” همچنان ادامه دارد و در سطح بین المللی در رسانه ها و میدیای اجتماعی انعكاس وسیعی یافته است. به نظر من تكثیر شدن “دختران خیابان انقلاب” و انعكاس و حمایت بین المللی از آن فشار زیادی روی رژیم گذاشته است. اگر به خاطر این فشار نبود احتمالا ویدا موحد دخترى كه حركت “دختران خیابان انقلاب” را شروع كرد را آزاد نمیكردند. لازم به ذكر است زنانی كه آزاد شده اند به قید وثیقه و موقتا آزاد شده و هر لحظه ممكن است آنها را مجددا دستگیر كنند؛ به همین دلیل افزایش تلاش براى آزادی “دختران خیابان انقلاب” كه در زندان هستند دست رژیم را در دستگیری مجدد زنانی كه آزاد شده اند و همچنین دستگیریهای بیشتر محدود میكند. نكته دیگر اینست كه ماموران رژیم زنانی را كه در حركت “دختران خیابان انقلاب” شركت میكنند در خیابان مورد ضرب و شتم و تهدید قرار داده اند و این جنبه دیگریست كه باید توجه جهانیان را به تعرضی كه به این زنان میشود جلب كرد.

انترناسیونال: كارزاری كه برای آزادی این زنان به راه افتاده چه اهمیتی دارد؟

شیوا محبوبی: به نظر من كارزار حمایت و تكثیر “دختران خیابان انقلاب” از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اعتراض علیه حجاب از همان روز هشت مارس ١٣٥٧ شروع شد و به نوعی زنان با شركت میلیونی در تظاهرات روز زن به رژیم اعلام كردند كه كوتاه نخواهند آمد و ” انقلاب نكرده اند تا به عقب برگردند”. در طول چهار دهه اخیر زنان همچنان پابرجا برای احقاق حقوقشان مبارزه كرده اند. دستگیر و تحقیر و شكنجه و زندان و حتی اعدام شده اند اما كوتاه نیامده اند و توانسته اند خواست رهایی زن و مشخصا مبارزه علیه حجاب را به خواست جامعه تبدیل كنند و مشعل مبارزه برای برابری زنان و مردان را، مشعل تسلیم نشدن و مبارزه را نسل به نسل منتقل كرده اند. “دختران خیابان انقلاب” محصول و نماد چنین مبارزه ای هستند و در مبارزه برای رهایی زن اهمیت بارزى دارد. تك تك زنان ایران دختران خیابان انقلاب هستند و به همین دلیل كارزار برای آزادی “دختران خیابان انقلاب” در واقع حمایت از مبارزه برابری طلبانه زنان و مردانیست كه قوانین ضد زن اسلامی را به چالش كشیده اند. به نظر من مفهوم كارزار براى آزادی “دختران خیابان انقلاب” از صرف آزادی زنان دستگیر شده فراتر میرود و خواستار آزادی تمام فعالین حقوق زنان از جمله گلرخ ایرایی و آتنا دائمى است، علیه شكنجه و زندان و سركوب است. “دختران خیابان انقلاب” یعنی صدای اعتراض دختر بچه ای كه از سن بسیار پایین با حجاب میخواهند خفه اش كنند، یعنی صدای اعتراض زنانی كه در تمام این سالها به خاطر حجاب مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار گرفته اند. “دختران خیابان انقلاب” یكبار دیگر با صدای بلند به مردم ایران و جهان اعلام كرد كه زنان حجاب و قوانین و رژیم اسلامى را نمیخواهند. این فرصتی است كه یكبار دیگر توجه مردم دنیا را به بیحقوقی زنان و در عین حال مبارزه شجاعانه زنان جلب كنیم.

‎انترناسیونال: پیام شما به مردم ایران در این مورد چیست؟

شیوا محبوبی: پیام من اینست كه مردم، صدای دختران خیابان انقلاب باشند، خواستار آزادی دستگیرشدگان بشوند، حركت “دختران خیابان انقلاب” را در تمام شهرهای ایران تكثیر كنند، هر جا مامورین رژیم به این دختران حمله میكنند با تجمع و اعتراض خود مانع دستگیرى آنها شوند. بهترین راه مقابله با مزدوران رژیم وسعت دادن به حركت “دختران خیابان انقلاب”. در حمایت از “دختران خیابان انقلاب” كمیته مبارزه برای آزادى زندانیان سیاسی شعار ” دختران خیابان انقلاب را آزاد كنید، ما صداى آنها هستیم” را به عنوان تم امسال انتخاب كرده است. كمیته در همین رابطه دست به اقداماتی خواهد زد از جمله برپایی تظاهرات در شهرهاى استكهلم و گوتنبرگ در سوئد، اسپو در فنلاند، اتریخ در هلند، تورنتو و آتاوا در كانادا و ظاهر شدن سمبلیك در این تظاهراتها به عنوان دختران خیابان انقلاب. ما همچنین از مردم دعوت كرده ایم تا با ارسال پیام صوتی و تصویری در حمایت از از آزادی این دختران با ما همراه باشند. این ویدیوها در میدیای اجتماعی كمیته پخش شده است. كمیته همچنین طوفان تویتری را در روز هشت مارس در حمایت از این دختران اعلام كرده است. مردم میتوانند با شركت در این حركتها و همچنین با بكارگیری ابتكارات مختلف در اشكال مختلف خواستار آزادی “دختران خیابان انقلاب” كه دستگیر شده اند شوند. من از مردم آزادیخواه دعوت میكنم تا در روز هشتم مارس، روز جهانی زن، خواستار آزادی فعالین حقوق زنان كه در حال حاضر در زندان هستند از جمله گلرخ ایرایى و آتنا دائمى كه همیشه صدای اعتراض علیه بیحقوقی زنان بوده اند شوند.

‎انترناسیونال: علیرضا آوایی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو دعوت شده است. او، از متهمین شرکت در اعدام های دهه ۶۰ و بویژه سال ۶۷ توسط جمهوری اسلامی است. در این مورد اعتراضاتی صورت گرفته است. چه اقداماتی در این مورد انجام شده است؟

شیوا محبوبی: طبعا این اولین بار نیست كه به سران رژیم اجازه داده میشود كه در مجامع بین المللی دولتی شركت و سخنرانی كنند. اجازه دادن به حضور این جنایتكاران مماشات دولتها و سازمانهای بین المللی وابسته به آنها با رژیم و به سخره گرفتن مبارزات مردم ایران است. ما به محض مطلع شدن از حضور آوایی دست به اعتراض زدیم. سه تشكل كمیته مبارزه برای آزادى زندانیان سیاسى، كمیته بین المللی علیه اعدام و كمپین برای ازادى كارگران زندانی اطلاعیه صادر كرده و از مردم خواستند تا علیه حضور آوایی جنایتكار اعتراض كنند. در عین حال یك نامه انگلیسی از سوی سه تشكل صادر شده، به شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای بشردوست ارسال گردیده و خواستار لغو سخنرانی و دستگیری آوایی شدند. سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، رولاندو گومز، به نامه ما جواب داده و اعلام كرد كه این شورا از آوایی دعوت نكرده است و انتخاب آوایی به عنوان سخنران مسولیت رژیم بوده است. من در جواب به نامه ایشان به سیاست مماشات جویانه شان با رژیم و پلاتفرم دادن به این جنایتكاران اعتراض كردم. به نظر من نفس جواب دادن سخنگوی این شورا حائز اهمیت میباشد و نشاندهنده این بود كه خودشان را تحت فشار میبینند. سخنرانی جنایتكارى مانند آوایی در مجمعی كه اسم خودش را حقوق بشر میگذارد یك آبروریزی برای این نهادهای مدعی حقوق بشر است. از جمله اقدامات ما طوفان تویتری بود كه صبح دوشنبه و سه شنبه در اعتراض به شورای حقوق بشر سازمان ملل و پلاتفرم دادن به آوایی برگزار شد. در عین حال در تماسهاى مختلفی با وكلا و سازمانهایی كه با كمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ارتباط هستند تحقیقاتی در رابطه با اقدام برای صدور حكم دستگیری آوایی صورت داده شد. طبعا صدور حكم دستگیری برای آوایی از سوی دادگستری سوئیس به دلیل داشتن مصونیت دیپلماتیك و بالاخص مماشات دولت سوئیس، در این مرحله مشخص نیاز به پروسه طولانى تری دارد.

در روز حضور آوایی ایرانیان معترض تظاهراتی در اعتراض به حضور آوایی در ژنف برگزار كردند. و بنابر اخبار در هنگام سخنرانی آوایی چند نفر از دیپلماتها سالن را ترك كردند. لازم به ذكر است كه در هفته گذشته مطلع شدیم تشكل ایران تریبونال كه در سال ٢٠١٢ دادگاه مردمی برای دادخواست خانواده های دهه شصت برگزار كرد با ارائه چند پرونده از آوایی به دادگستری سوئیس شكایت كرده اند. ما از این اقدام ایران تریبونال حمایت میكنیم و امیدواریم تعداد بیشتری شكایت خود را به دادگستری سوئیس ارسال دارند. باید در كشورهای مختلف با جمع آوری و ارائه شكایات جان به دربردگان و خانواده اعدام شدگان بر علیه سران رژیم اسلامی این جنایتكاران را مورد پیگرد قرار دهیم.

اینرا هم بخوانید

من و “قصاب كردستان” و دخترش فاطمه صادقی خلخالی 

فاطمه صادقی، دختر صادق خلخالي كه مشهور بود به ‘ قصاب كردستان ‘ گويا براي …