تورم ۶٠٠ درصدی و دستمزدهای زیر خط فقر – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۸۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری جماران، محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی اظهار داشت: “ما هیچ‌وقت  هفت سال پشت‌سرهم تورم ۴۰درصدی نداشتیم؛ اما الان این را داریم و این خیلی زیاد است؛ فاجعه است.” باهنر در ادامه صحبت‌های خود گفت: “تورم از ٧ سال پیش تا امروز۶٠٠ درصد افزایش داشته است.”

خارج از اینکه طبق معمول همیشگی سران رژیم حتی “سواد کافی” برای طرح مسائل اقتصادی ندارند، باید این را نیز افزود که اطلاعات آماری دقیق هم ندارند. تورم به زبان ساده یعنی افزایش قیمت‌ها و بهای خدمات در یک بازه زمانی مشخص. نرخ تورم در ایران به ادعای رژیم ۴٠ درصد است اما قیمت کالاهای مختلف و از جمله کالاهای اساسی در همین دوره چندین برابر شده است.

به‌عنوان‌مثال بر اساس داده‌های  مرکز آمار ایران نرخ نان به‌عنوان منبع اصلى غذا و تأمین کالرى در ایران از سال ٩٢ تا کنون را چنین عنوان می‌کند: نان بربرى از ۵۰۰ به٨٠٠ تومان، نان سنگک از ۸۰۰ به ۳۰۰۰ تومان  و نان لواش از ۱۴۰ به ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی چیزی در حدود ٨ برابر شدن قیمت نان فقط در ١٠ سال گذشته. اما سؤال این است در عرض همین ١٠ سال دستمزد و حقوق کارگران، پرستاران، کارمندان و غیره ١٠ برابر شده است؟

جواب ساده به این سؤال یک نه بزرگ است. در مورد تورم خزنده، شتابان و اَبَر تورم و دلایل آن در ایران قبلاً توضیحاتی نوشته‌ایم. بیشتر توضیحات و دلایل در مکاتب اصلی بر سر نقدینگی و افزایش میزان پول و غیره دور می‌زند، ولی از نظر ما دلیل اصلی تورم به مسائل پایه‌ای ارزش، نرخ نزولی سود سرمایه و ارزش کالایی مربوط می‌شود که بعداً جداگانه باید بحث شود.

در مورد مشخص تورم اقتصادی در رژیم اسلامی، وابستگی اقتصاد به نفت، تحریم‌ها، فرسودگی تکنولوژیک و بارآوری پایین کار، رانت‌خواری، دزدسالاری و غیره را باید به این معادلات افزود.

خواست افزایش چندین برابری دستمزدها، آموزش و  بهداشت رایگان و دیگر مطالبات رفاهی و دقیقاً سیاستی است که از جانب تمامی کارگران و معلمان و پرستاران برای مقابله با این نوع تورم و گرانی باید اتخاذ شود. ما بارها گفته‌ایم که رشد قیمت‌ها است که باعث رشد دستمزدها می‌شود و نه برعکس.

اینرا هم بخوانید

بیروت، عروس خاورمیانه، قربانی ارتجاع مذهبی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …