تونس،اعتراضات گسترده،استقرار ارتش در پایتخت

العربیه،در دهمین سالگرد انقلاب تونس و در سایه فضای سیاسی متشنج و دشواری‌های بی‌سابقه اقتصادی شامگاه یکشنبه 17 ژانویه 2021 تظاهرات و ناآرامی‌هایی در اعتراض به نابسامانی‌های سیاسی و دشواری‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور برای دومین شب متوالی ادامه یافته و به شهر تونس پایتخت و تعدادی دیگر از شهرها گسترش یافت.

به گفته شاهدان عینی درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی در تونس پایتخت برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

از سویی و بنا به رسانه‌های محلی شهر سلیانه در شمال تونس نیز شاهد حمله و گریز میان معترضان و نیروهای امنیتی بود. معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی از بمب‌های آتش‌زای «کوکتل مولوتف» استفاده کردند و نیروهای امنیتی نیز برای پراکنده کردن معترضان گاز اشک‌آور به کار بردند.

همچنین درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان در شهر الکاف در شمال غرب تونس رخ داد.

نیروهای امنیتی تونس در شهرک‌های المنیهله، التضامن، انطلاقه پایتخت با شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور مانع از رسیدن معترضان به مراکز دولتی و دارایی‌های عمومی شدند.

در شهرک القصرین در غرب پایتخت نیز درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و معترضان مجددا از سرگرفته شد.

اوضاع بسیار خطرناک

مراد بن صالح یکی از مقامات پلیس محلی در شهر المنستیر اعلام کرد که نیروهای پلیس مانع از اشغال و غارت یکی از فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ در این شهر شده‌اند.
این مقام امنیتی تونسی ضمن اشاره به ادامه درگیری‌ها و حمله و گریز میان نیروهای امنیتی و معترضان در مناطق المنستیر و قصر هلال اوضاع در منطقه قصر هلال را «بسیار خطرناک» گزارش کرد.

او همچنین به تلاش برای اشغال و غارت مراکز تجاری و انبار شهرداری از سوی برخی معترضان در منطقه قصر هلال اشاره کرد.

در همین راستا شهر باجه نیز عصر روز یکشنبه و پس از آغاز مقررات رفت و آمد از ساعت 16.00 به وقت محلی صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان معترضان و پلیس بود.

در شهر سبیطله نیز درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد که طی آن نیروهای امنیتی معترضان را دنبال کرده و گلوله‌های گاز اشک‌آور به سوی آنها شلیک کردند.

شهر جلمه در استان سیدی بوزید نیز صحنه رویارویی میان پلیس و معترضان بود. نیروهای پلیس برای پراکنده کردن جوانانی که در اعتراض به فقر و بیکاری اعتراض کرده‌اند از گلوله‌های گاز اشک‌آور استفاده کردند.

بنا به رسانه‌های محلی نیروهای امنیتی و گارد ملی تونس با ورود به صحنه اعتراضات مانع از اشغال و غارت مراکز تجاری در مناطقی از ایالت منوبه شدند.

بنا به اعلام یک منبع امنیتی یک نیروی پلیس زخمی و یک خودرو اداری در شورش‌‌های شهر الهواریه به آتش کشیده شد.

نیروهای امنیتی همچنین اقدام به پراکنده کردن افرادی کردند که برای بستن خیابان‌های اصلی در مناطق مختلفی از ایالت المهدیه تلاش می‌کردند.

از طرفی ولید حکیمه سخنگوی رسمی اداره کل امنیت ملی تونس از « زخمی شدن 10 نفر از نیروهای امنیتی و بازداشت 247 نفر در ارتباط با حوادث شورش، سرقت و غارت در تعدادی از مناطق تونس خبر داد.

این مقام تونسی همچنین به غارت 3 مرکز تجاری، یک انبار و شعبه بانکی در کشورش در این ناآرامی‌ها اشاره کرد.
استقرار نیروهای ارتش

از سویی محمد زکری سخنگوی وزارت دفاع تونس تاکید کرد که نیروهای ارتش برای جلوگیری از هر گونه شورش‌های احتمالی که ممکن است تاسیسات عمومی و مراکز دولتی را هدف قرار دهد در مقابل تاسیسات عمومی و مقرهای حکومتی در سلیانه، القصرین در شمال غربی و بنزرت در شمال شرقی و سوسه در مرکز این کشور مستقر شده‌اند.

این مقام وزارت دفاع تونس اعلام کرد که نیروهای ارتش در صدد مشارکت در گشت‌زنی در مناطق مختلفی از این کشور هستند.

افزون بر این یک منبع امنیتی نیز از استقرار یگان‌های ارتش در برابر تاسیسات حیاتی و مقرهای حکومتی در ایالت سوسه به قصد تامین امنیت آن خبر داد.

شایان ذکر است وزارت کشور تونس پیش‌تر روز شنبه از بازداشت بیش از 240 نفر از جوانان و کودکان در پی آغاز ناآرامی‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز میان معترضان و نیروهای امنیتی خبر داده بود.

به گفته مقام‌های امنیتی تونس این افراد در پی تلاش برای تخریب دارایی‌های عمومی و غارت مراکز تجاری و بانک‌ها بازداشت شدند.

در اعتراضات و ناآرامی‌های جاری در تونس هنوز خواسته‌های واضحی مطرح نشده و در حالی که مقامات دولتی و رسانه‌های این کشور این اعتراض‌ها را «شورش» توصیف کردند به نظر می‌رسد که این اعتراض‌های گسترده در پی افزایش خشم مردمی از نابسامانی‌ها و اوضاع دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور باشد.

اینرا هم بخوانید

اعتراض برخی از مشترکین شرکت توانیر به درج اقلام بی‌معنی در قبض برق

انصاف نیوز: درج اقلام بی‌معنی در قبض برق اعتراض برخی مشترکین شرکت توانیر را در …