تیلرسون به کره شمالی: ما دشمن شما نیسیتم ولی مجبوریم واکنش نشان دهیم

با بالا گرفتن تنش بر سر برنامه موشکی کره شمالی، وزیر خارجه آمریکا می گوید کشورش در پی تغییر رژیم در کره شمالی نیست اما مجبور است به آزمایش های تهدیدآمیز موشکی این کشور واکنش نشان دهد.

رکس تیلرسون گفت “ما دشمن شما نیستیم” و افزود که آمریکا در نهایت خواهان دیالوگ با کره شمالی است.

در همین حال یک سناتور ارشد جمهوری خواه گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، شروع جنگ با کره شمالی را بررسی می کند.

تصور می شود که آخرین آزمایش موشکی پیونگ یانگ می تواند به ساحل غربی آمریکا و ورای آن برسد.

آقای تیلرسون گفت: “ما در پی تغییر رژیم نیستیم، ما در پی فروپاشی رژیم نیستیم، ما در پی اتحاد سریع تر در شبه جزیره کره نیستیم، ما دنبال بهانه ای برای اعزام ارتش به شمال مدار ۳۸ درجه شمالی (مرز دو کره پیش از جنگ) نیستیم.”

“ما دشمن شما نیستیم، تهدیدی علیه شما نیستیم، اما شما تهدیدی غیرقابل قبول متوجه ما می کنید و ما مجبوریم پاسخ دهیم.”

آزمایش روز جمعه یک موشک بالستیک قاره پیما (آی سی بی ام) آخرین مورد از سرپیچی این کشور از ممنوعیت اعمال شده توسط سازمان ملل بود.

سناتور جمهوری خواه لیندزی گراهام گفت که آقای ترامپ به او گفته که اگر پیونگ یانگ هدف خود برای توسعه برنامه موشکی با توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دنبال کند بین دو کشور جنگ درخواهد گرفت.

آقای گراهام در مصاحبه ای با ان بی سی گفت: “او اینطور به من گفت. حرفش را باور می کنم.”

“اگر جنگی برای متوقف کردن کره شمالی روی دهد در آنجا خواهد بود. اگر هزاران نفر جان خود را از دست بدهند در آنجا خواهد بود. اینجا کسی کشته نخواهد شد. و این چیزی است که آقای ترامپ شخصا به من گفت.”

علیرغم ادامه این آزمایش ها توسط کره شمالی، بیشتر کارشناسان گمان می کنند که پیونگ یانگ هنوز توانایی نصب یک کلاهک کوچک اتمی بر یک موشک دوربرد و اطمینان از رسیدن ایمن آن (بی آنکه منفجر شود) به هدف را ندارد.

به گفته آنها بسیاری از موشک های کره شمالی در هدف گیری دقت کافی ندارند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …