جان کربی: دولت بایدن به پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری کاخ سفید به بخش فارسی صدای آمریکا، گفت دولت بایدن همچنان به پاسخگو کردن حکومت ایران به دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن ادامه خواهد داد.

حمایت از حزب‌الله، حوثی‌ها، و حماس، تداوم حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری با کمک جمهوری اسلامی و حملات جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس، و همچنین حمایت از روسیه و تجاوزگری آن در اوکراین، از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی است که این دیپلمات ارشد کاخ سفید از آنها یاد کرد.

جان کربی در ادامه به بیش از ۶۰۰ تحریم ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی طی سه و نیم سال گذشته اشاره کرد و افزود دولت بایدن در ماه‌های آتی همچنان به پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در ارتباط با موضع کاخ سفید درباره «احمق مفید» خواندن معترضان توسط نتانیاهو در جریان سخنرانی روز چهارشنبه‌اش در نشست مشترک کنگره آمریکا، گفت: «ما از چنین عبارتی استفاده نمی‌کنیم.»

به گفته او، جمهوری اسلامی «ایران قطعا تلاش کرده در این جا دخالت کند … و تفرقه به وجود آورد.»

جان کربی افزود مقامات جمهوری اسلامی به «تامین مالی برخی از اعتراضات کمک کرده است» اما گفتن این که همه توسط ایران تامین مالی شده‌اند، «جای تاسف است» و انعکاس درستی از واقعیت اعتراضات نیست.

این دیپلمات ارشد کاخ سفید در ارتباط با گفته نتانیاهو مبنی بر این که مقابله اسرائیل با جمهوری اسلامی و نیابتی‌هایش و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران، نه تنها از اسرائیل بلکه از آمریکا نیز محافظت می‌کند، گفت: «واضح است که ایالات متحده آمریکا و اسرائیل نگرانی مشترکی درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران دارند.»

او مقابله با حزب‌الله، حماس، و حوثی‌ها را به عنوان نمونه‌هایی از همکاری‌های مشترک ایالات متحده و اسرائیل در برابر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران و گروه‌های نیابتی‌اش دانست.

جان کربی تصریح کرد جو بایدن، ریاست جمهوری ایالات متحده، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان دیدار در حال انجام خود در کاخ سفید، تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل از جمله مقابله با تهدیدهای بسیار جدی جمهوری اسلامی و شبکه گروه‌های نیابتی‌اش در سراسر منطقه را به بحث می‌گذارند.

او در ارتباط با مذاکرات به منظور پایان جنگ در غزه، بر لزوم بازگرداندن گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس از جمله شهروندن آمریکایی و برقراری آتش‌بس شش هفته‌ای طبق مرحله اول طرح پیشنهادی جو بایدن تاکید کرد.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین ابراز امیدواری کرد درگیری‌های میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل نشود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه سوم مرداد در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده خواستار تقویت حمایت آمریکا از نبرد این کشور علیه شبه‌نظامیان حماس و سایر گروه‌‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی شد و گفت: «اسرائیل در نبرد خود با جمهوری اسلامی برای منافع آمریکا می‌جنگد.»

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل «محور تروریسم جمهوری اسلامی در خاورمیانه رودرروی آمریکا، اسرائیل، و دوستان عرب ما ایستاده است». او تاکید کرد که این برخورد تمدن‌ها نیست بلکه برخورد میان «توحش و تمدن» است.

نتانیاهو در بخش دیگری با اشاره به تظاهرات ضد اسرائیلی در خارج کنگره ایالات متحده، معترضان را «احمق‌های مفید برای جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

او در ادامه افزود که جمهوری اسلامی از تظاهرات ضد اسرائیلی که در خارج از ساختمان کنگره و نقاط مختلف شهر در جریان است، حمایت می‌کند. نتانیاهو مدعی شد که معترضان در کنار حماس، متجاوزان، و قاتلان ایستادند.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری گفت که این کشور هنگام رویارویی با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، برای منافع آمریکا در منطقه نیز می‌جنگد. او همچنین مدعی شد که اسرائیل در نبرد خود با جمهوری اسلامی برای منافع آمریکا می‌جنگد.

نتانیاهو گفت: «ایران درک می‌کند که برای به چالش کشیدن واقعی آمریکا، ابتدا باید خاورمیانه را فتح کند، و برای این کار از نیروهای نیابتی خود از جمله حوثی‌ها، حزب‌الله، و حماس، استفاده می‌کند.

او در ادامه افزود که در قلب خاورمیانه، اسرائیل، یک طرفدار مفتخر به دموکراسی آمریکایی، بر سر راه جمهوری اسلامی ایستاده است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که هدف جمهوری اسلامی ابتدا اسرائیل و بعد آمریکا است. به گفته نتانیاهو، وقتی اسرائیل با حماس، حزب‌الله، و حوثی‌ها می‌جنگد، با جمهوری اسلامی می‌جنگد.

نتانیاهو که سنجاق زردی را برای ابراز همبستگی با گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس، بر کت داشت، گفت آمریکا و اسرائیل باید در کنار هم بایستد». او در ادامه افزود: «وقتی کنار هم می‌ایستیم یک اتفاق واقعا عالی می‌افتد، برنده می شویم، آنها می بازند.»

نتانیاهو با استقبال گرم مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سایر قانونگذاران جمهوریخواه که سخنرانی او را در صحن مجلس ترتیب دادند، مواجه شد.

آقای جانسون کمی پیش از شروع سخنرانی نتانیاهو گفت: «امروز و هر روز، آمریکا باید شانه به شانه اسرائیل بایستد. او مورد تشویق ایستاده دو حزب قرار گرفت.

با سخنرانی روز چهارشنبه، نتانیاهو به نخستین رهبر خارجی تبدیل شد که چهار بار در نشست مشترک کنگره ایالات متحده سخنرانی می‌کند.

یکی از گروگان‌های آزاد شده اسرائیلی، و خانواده برخی از قربانیانی که بدست شبه‌نظامیان حماس کشته شدند نیز در این جلسه حضور داشتند.

بیش از ۵۰ نماینده دموکرات و برنی سندرز، نماینده مستقل، سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم کردند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده که با توجه به عنوان رئیس مجلس سنا خدمت می‌کند، به دلیل شرکت در یک برنامه از پیش تعیین شده در این نشست حضور نداشت.

سناتور پتی موری از واشنگتن، دموکرات بعدی در صف، از شرکت در این نشست خودداری کرد، به همین دلیا سناتور بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به عنوان «سناتور موقت» جایگزین او شد. رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …