جایزه باشگاه ملی مطبوعات آمریکا برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی

باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد جایزه بخش بین‌الملل خود در سال ۲۰۲۳ را به الهه محمدی و نیلوفر حامدی اهدا می‌کند. این نهاد نسبت به وضعیت این دو خبرنگار ایرانی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده بالاترین جایزه بخش بین‌الملل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به نام جایزه “جان آبوشن” شدند.

آیلین اورایلی، رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و جیل کلاین، رئیس مؤسسه خبرنگاری باشگاه ملی مطبوعات در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، سال گذشته را “سالی سخت برای آزادی مطبوعات در ایران” خوانده و به بازداشت حدود ۹۰ خبرنگار در جریان اعتراضات سراسری به  مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره کردند. آنها نوشتند: «برندگان امسال جایزه ما، نیلوفر و الهه، گزارش‌هایی را در مورد سرگذشت مهسا تهیه کردند و با آنها قلب معترضان به ویژه زنان ایرانی را تسخیر کردند.»

در این بیانیه به گزارش نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه “شرق”، در مورد بازداشت مهسا امینی توسط گشت ارشاد و انتقال او به بیمارستان کسری در تهران و همچنین عکس تأثیرگذار والدین او که یکدیگر را در راهروی بیمارستان در آغوش گرفته و گریه می‌کنند، اشاره شده است. نیلوفر حامدی چند روز بعد بازداشت شد.

بیانیه به گزارش الهه محمدی، خبرنگار روزنامه “هم‌میهن” از آرامستان آیچی سقز و مراسم خاکسپاری مهسا امینی سخن رفته و به بازداشت او پس از انتشار آن اشاره دارد.

آیلین اورایلی و جیل کلاین با یادآوری محاکمه غیرعلنی این دو خبرنگار در هفته گذشته ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که این دو اینک در زندان در انتظار صدور حکم به اتهام “به خطر انداختن امنیت ملی” هستند؛ حکمی که می‌تواند طبق قوانین ایران “مجازات اعدام” را در پی داشته باشد.


 رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و رئیس مؤسسه خبرنگاری باشگاه ملی مطبوعات در بیانیه خود به حمایت‌ جامعه جهانی خبرنگاری از این دو خبرنگار زندانی از جمله گزینش آنان به عنوان دو چهره از میان صد چهره تأثیرگذار سال ۲۰۲۳ توسط مجله معتبر “تایم” اشاره کردند. آنها تأکید کردند که جایزه آبوشن برای “جلب توجه به وضعیت این دو زن شجاع و در اعتراض به رفتار وحشیانه‌ای که نسبت به آنان اعمال شده” اهدا می‌شود و باشگاه ملی مطبوعات آمریکا “قاطعانه خواستار امنیت و آزادی” این دو خبرنگار است. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …