جمهوری اسلامی و افزایش سن بازنشستگی- حسن صالحی

اخیراً مجلس اسلامی با تصویب قانونی سن بازنشستگی را افزایش داد. افزایش سن بازنشستگی در واقع بخشی از لایحه برنامه «توسعه هفتم» رژیم نکبت اسلامی است تا شاید خود را از فلج اقتصادی نجات دهد. عمر جمهوری اسلامیقطعاًکوتاه‌تر از آن خواهد بود که در فکر برنامه‌های اقتصادی طولانی‌تر باشد و به‌زعم خود برای حمله به معیشت مردم در آینده نقشه بکشد. به‌طورقطع مردمی که علیه این رژیم به‌پاخاسته‌اند و از سال گذشته راه یک انقلاب انسانی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند مجال چندانی به بلندپروازی‌های این حکومت نخواهند داد.
در برنامه کذایی توسعه هفتم از جمله بازنشستگان مورد هدف قرار گرفته‌اند. همان کسانی که با پایان‌یافتن خاصیت سودآفرینی‌شان برای سرمایه، در باتلاق فقر و نداری باید با مرگ دست‌وپنجه نرم کنند.
به‌موجب قانون مصوب مجلس سن بازنشستگی برای مردان از ۶۰ سال به ۶۲ سال و سابقه خدمت (با پرداخت بیمه)از ۳۰سال به ۳۵ سال افزایش می‌یابد. بااین‌حال طبق جدول محاسبات مجلس اگر کسی که در حال حاضر فقط یک ماه سابقه پرداخت بیمه دارد بخواهد ۳۰ سال بیمه بدهد باید تا حداکثر ۴۲.۵سال کار کند. سن بازنشستگی برای زنان تغییری نکرده است. شرط بازنشسته شدن حداقل پرداخت ۲۰ سال بیمه است. افرادی که زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارند حقوق بازنشستگی زیر حداقل دریافت خواهند کرد. همچنین کسانی که کمتر از ۱۰ سال سابقه دارند، کلاًمشمول بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی نخواهند شد.
افزایش سن بازنشستگی برای کسانی که تا به امروز مجبور بوده‌اندبه طور متوسط سی‌سال در شرایط برده‌وار برای سرمایه‌داران و دولتشان کار کنندمعنایی جز دعوت به مبارزه برای تسریع سرنگونی این رژیم ندارد که جان، زندگی و کار اکثریت جامعه را هدف حملات خود قرار داده است. در ایران حرص و آز سرمایه‌داری در استثمار وحشیانه کارگران با یک سیستم رانت‌خواری و فساد هم‌زاد است وتنها به دنبال چپاول منابع ثروت و غارت دسترنج مردم است. نظامی که قرار باشد “توسعه” آن رفاه و آسایش را از مردم سلب کند و در عوض آنها را به کار و استثمار بیشتر وادار کندتنها شایسته واژگونی است و این موضوعی است که امروز در دستور کار جامعه قرار دارد.
جمهوری اسلامی که خود عامل تاراج موجودی‌هایصندوق‌های بازنشستگی است یکی از دلایل خود برای افزایش سن بازنشستگی را وضعیت ورشکسته این صندوق‌ها اعلام کرده است. قرار است شاغلین با کاربیشتر، تاوان فساد و رانت‌خواری و دزدی در جمهوری اسلامی را بپردازند. دزدان حاکم بر ایران در کمال وقاحت به غارت و چپاول صندوق‌های بازنشستگی نشسته‌اند و حالا انتظار دارندمردم هزینه دزدی‌های آنها را نیز بپردازند. از سوی دیگر همه خبر دارند که یکی از بدهکاران بزرگ به صندوق تأمین اجتماعی خود دولت است که سال‌هاست از پرداخت بدهی میلیاردی خود سرباز زده است.بجای اینکه دولت بدهی‌های خود را بپردازد حالا می‌خواهند هر چه بیشتر تسمه از گرده کارگران و مردم زحمت‌کش بکشند تا هزینه‌های به یغما رفته دوباره تأمین شود.
تلاش جمهوری اسلامی برای افزایش سن بازنشستگی آن‌طور که بازنشستگان و شاغلین مشترکاً اعلام کرده‌اند در میدان نبرد پاسخ خود را خواهد گرفت. این تلاش‌ها از هم اکنون با سد اعتراض و مقاومت شاغلین و بازنشستگان روبروست و طبعاًمی‌تواند با گسترش این اعتراضات ناکام بماند. نقشه‌های شوم و ضد کارگری جمهوری اسلامی در شرایطی که گروه‌های مختلف بازنشستگان در کل کشور برای بهبود دریافتی‌های خود مبارزه می‌کنند و درحالی‌که یکی از شعارهای محوری این اعتراضات اتحاد و یگانگی بازنشستگان و شاغلین است نمی‌تواند به جایی برسد. با اینکه افزایش سن بازنشستگیقبل از هر چیز شاغلین را هدف قرار داده است؛ ولی اینشاغلین همان بازنشستگان فردا هستند و از همین رو در مبارزه با این تحمیلات دولت سرمایه‌داری منافع مشترکی دارند. انقلاب زن زندگی آزادی که یک شعارش دفاع از زندگی و برخورداری انسان‌ها از شرایط کار و زندگی انسانی است همهما را فرامی‌خواند که در مقابل تحمیلات ضدانسانی رژیم سرمایه‌داران متحدانه بایستیم.
تصمیم یک‌جانبه رژیم اسلامی سرمایه‌داران مبنی بر افزایش سن بازنشستگی برای ما مردم پشیزی ارزش ندارد. ما ضمن پاره‌کردن این قانون خواهان تقلیل سن بازنشستگی زنان و مردان هستیم. قرار نیست ما تا لحظه مرگبرای سرمایه‌دارانزالوصفت کار کنیم و مورد بهره‌کشی قرار گیریم. ما خواهان پرداخت بیمه بازنشستگی دولتیبه همه کسانی هستیم که به هر دلیلی نظیر نداشتن شغل، معلولیت و بیمه‌نشدن از حقوق بازنشستگی محروم بوده‌اند. هیچ شرط و شروطی مانند مدت اقامت در کشور و یا پیشینه تولد در یک کشور دیگر نباید در این زمینه منظور شود. بیمه بازنشستگی دولتی باید به‌اندازه‌ای باشد که شرایط یک زندگی انسانی را برای این گروه از مردم تأمین کند.ما همچنین خواستار آنیم که حقوق بازنشستگی شاغلین از بالاترین سطح حقوق دریافتی در دوره اشتغال کمتر نباشد؛ بلکه معادل همان مبلغ به کارگران بازنشسته پرداخت شود. ما همچنین خواهان آنیم که تسهیلات و مؤسسات خدماتی برای رفع نیازهای ویژه سالمندان و بهبود کیفیت زندگی آنها ایجاد شود. بعلاوه امکانات و تسهیلات لازم برای ادامه شرکت فعال و خلاق سالمندان در زندگی اجتماعی باید فراهم گردد. همچنین نمایندگان شاغلین و بازنشستگان خود بر صندوق‌های بازنشستگی نظارت دائم داشته باشند.
سوای مطالبات ذکر شده ما برای بهبود زندگی کلیه شهروندان و من‌جمله بازنشستگان خواهان تبدیل‌شدنیک‌رشته مطالبات رفاهی به قانون کشور هستیم. من‌جمله ما می‌خواهیم که طب و خدمات بهداشتی برای همگان رایگان باشد. برخورداری از مسکن مناسب برای همه تأمین و تضمین گردد. تسهیلات ورزشی و هنری و فرهنگی رایگان در اختیار همه گذاشته شود. شبکه اتوبوس‌رانی و متروی شهری رایگان تأمین گردد.
جمهوری اسلامی نه می‌خواهد و نه می‌تواند این مطالبات را متحقق کند. بااین‌حال این مطالبات پرچم مبارزه متحدانه ما برای مقابله با رژیم و به‌منظور سرنگونی این حکومت مفت‌خور و ستمگر است. دولت مستأصلسرمایه‌داری ایران یعنی جمهوری نکبت اسلامی جایی در آینده ایران نخواهد داشت و به قدرت انقلاب مردم سرنگون خواهد شد. ما با ساقط کردن نظام ورژیم ضدانسانی حاکم و گرفتن قدرت به دنبال بکار گرفتن همه امکانات مادی جامعه در خدمت رفاه و آسایش همگان هستیم. چنانچه کارگران قدرت را به دست بگیرند همه مطالبات فوق را به قانون غیر قابل‌نقض کشور تبدیل خواهند کرد و تک‌تک آنها را به مورد اجرا خواهند گذاشت. چنان روزی بسیار نزدیک است.

اینرا هم بخوانید

جزای زن بودن در ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …