جنبشی سراسری علیه لایحه بودجه ریاضتی دولت

لایحه بودجه دولت و تصویب آن در مجلس اسلامی به یک موضوع داغ اعتراضی در سطح جامعه تبدیل شده است. معلمان پیشتاز این اعتراض هستند. معلمان در اعتراضاتشان در اعتراض به تصویب طرح سرهم بندی شده رتبه بندی مشاغل و اختصاص بودجه ناچیز به این آموزش و پرورش میگویند چگونه است که برای حوزه علمیه قم و نیروهای سرکوب و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بودجه هست اما وقتی به ما معلمان و مردم میرسد صندوق خالی را به ما نشان میدهند.

از جمله رضایی یکی از معلمان در کرمانشاه در سخنرانی خود میگوید: “زندگی بازنشستگان یک سندی است که ننگ و دروغ حاکمیت را برملا میسازد. ما سالهاست که فقط از شما دروغ شنیدیم. دروغ قوت غالب شماست”. او سپس ادامه داده و میگوید:”دولت ایران جزو ثروتمندترین دولتهای جهان است. اما ایرانی فقیر است. این سیاستهای اقتصادی شما ملت را به فقر و فلاکت نشانده است. ما فقط صدای خود نیستیم. ما معلمان صدای این جامعه هستیم. ما برای فقر خودمان نمی نالیم. ما دانش آموزانی داریم، ما ملتی داریم، که از فرط فقر زندگی شان بسیار بسیار اسفناک است. ما سکوت نمیکنیم. این پندار برای شما پیش نیاید که معلمان فقط برای افزایش حقوق خود تجمع میکنند. چنین نیست. ما ساکت نمی نشینیم. شما با این دروغ بزرگ که بودجه نداریم سالهای سال است که به ما دروغ میگویید. ما معلمیم . ما می فهمیم. خروجی این همه سالها به کجا میرود. سالها گفته ایم که شما از تمامی ایران ثروت ساخته اید. از نفت ثروت ساخته اید. از کوه ثروت ساخته اید. از نخل ثروت ساخته اید . از اعتیاد ثروت انباشته اید. از تن فروشی ثروت ساخته اید. اما آنچه نصیب ما شد فقر و فلاکت بوده است. این ناجوانمردی است. این اوج رذالت است. ” این سخنان او با شعار “معلم آزاده حمایتت میکنیم” از جمعیت بزرگ تجمع کنندگان در این شهر پاسخ گرفت. و این فریاد اعتراض معلمان در بیش از صد شهر در دوم دیماه بود که صدای اعتراض کل جامعه را انعکاس داد. از جمله بازنشستگان نیز در اعتراضاتشان و با تاکید بر اجرای همسان سازی کامل حقوقها میگویند: ” دولت میخواهد بودجه ۱۴۰۱ را از جیب مردم محروم تامین کند و هر روز سفره مردم کوچک تر شده و اقلام غذایی از آن ناپدید میشود”.


بدینگونه است که جامعه دارد بودجه ریاضتی حکومت سرمایه داری دزد حاکم را به چالش میکشد و این یک اتفاق سیاسی مهم در اوضاع امروز جامعه است.


۷۰۰ هزار میلیارد “کسری ساختاری” در بودجه سال آینده
روز چهارم دیماه مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی از ” کسری ساختاری” ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه سال آینده دولت خبر داده است. در این خبر چنین آمده است:” دولت در سال آینده از مصارف ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومانی، حدود ۶۶۸ میلیارد تومان را از محل درآمدها تامین می‌کند و ۷۰۴ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت “. نکته قابل تعمق اینست که علیرغم تعرضات پیش بینی شده در لایحه بودجه، مرکز پژوهش های مجلس دارد از “کسری ساختاری”۷۰۰ هزار میلیاردی” خبر میدهد. این خبر بنوعی دارد از درپیش بودن تعرضات بیشتر به زندگی کل جامعه خبر میدهد.


واقعیت اینست که اقتصاد جمهوری اسلامی تحت حاکمیت یک باند مافیایی چپاولگر به بن بست کامل رسیده است و خودشان ورشکستگی شان را اعلام داشته اند. لایحه بودجه دولت لایحه حکومتی است که میخواهد بار اصلی بحرانش را بر گرده مردم خرد کند و میکوشد نیروهای مزدور و دم و دستگاه سرکوبش را جهت مقابله با هر گونه اعتراضی از سوی مردم آماده سازد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش چشمگیر بودجه نهادهایی چون سپاه پاسداران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و افزایش ناچیز ده درصدی حقوق کارکنان دولت و اخذ مالیات از برخی از خودرو ها و خانه ها و تامین ۶۲ درصد بودجه از طریق مالیات مستقیم از جیب حقوق بگیران رئوس مهم این بودجه است که به موضوعات داغ بحث در مورداین لایحه در میان مردم تبدیل شده است.
از جمله بر اساس این لایحه تمام مزدبگیرانِ شاغل و بازنشسته که سالی بیش از ۶۰ میلیون تومان درآمد دارند، باید به طور پلکانی به دولت مالیات پرداخت کنند. در این محاسبه در آمد، دستمزد و پاداش و حق السعی و اضافه کاری همه و همه منظور شده است و بر اساس آن همه کارگران و بازنشستگانی که بیش از ۵ میلیون درآمد ماهانه داشته باشند، باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند. دزدان حکومتی از هر گوشه ای که توانسته اند به زندگی و معیشت مردم حمله برده و حتی سن بازنشستگی را دو سال افزایش داده و محاسبه میانگین حقوق بازنشستگان را به ۵ سال آخر دریافتی آنها افزایش داده اند تا پول بیشتری از جیب کارگران و مردم به جیب بزنند. بعلاوه با حذف ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی با موج بزرگی از گرانی و حذف اقلام ضروری زندگی از سفره کارگران و کل جامعه، روبرو خواهیم بود.


همه این خبرها از جدالی تمام عیار میان حکومت مافیایی حاکم و مردم حکایت میکند. ا ز جمله تجمعات متوالی هزاران نفره معلمان و سخنرانیها و شعارهای پر از خشم آنان، فراخوانهای اعتراضی به تجمع از سوی بازنشستگان و بخش های مختلف جامعه و پیوستن بخشهای مردم به اعتراض، فضای پر تلاطم اعتراض جامعه از سیر پرشتاب جامعه بسوی اعتصابات و تجمعات سراسری و حرکت کل جامعه بسوی انقلابی ریشه ای با خواستهایی انسانی را به نمایش میگذارد. پیوستن وسیع به جنبش علیه بودجه ریاضتی حکومت و همبستگی سراسری مبارزاتی در میان بخش های مختلف مبارزاتی در سطح جامعه یک حلقه کامل در تقویت مبارزات جاری در کل جامعه است.*

کارگر کمونیست ۷۰۷

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …