جنبش ضد حکومتی علیه نابینا کردن معترضین در اصفهان

جنایات حکومت اسلامی بی حد و مرز است. همین روزهای گذشته حکومت اسلامی اعتراضات گسترده کشاورزان و مردم معترض اصفهان در دفاع از زندگی و معیشت شان را با حمله و تعرض و ضرب و شتم پاسخ داد. در مقابله با این توحش، در پنجم آذر ماه مردم به وسعت اصفهان به میدان آمدند و قهرمانانه جنگیدند. حکومت مزدوران سیاری را وحشیانه به جان مردم انداخت و در جریان حمله ددمنشانه بیش از دویست نفر از مردم دستگیر، شماری بسیاری از مردم زخمی و در اثر شلیک با تفنگ های ساچمه و نشانه گرفتن مستقیم چشم معترضین، شماری از مردم از ناحیه چشم آسیب جدی دیده و حتی برخی نابینا شده اند. این اولین بار نیست که سرکوبگران حکومت اسلامی با استفاده از تفنگ های ساچمه ای دست به چنین جنایتی میزنند. قبلا نیز در بهمن ماه سال ۹۶ همین سیاست را در برخورد به دراویش گنابادی بکار بردند و منجر به آسیب دائمی به چشمان برخی از این دراویش و نابینا شدن آنها شد.


بنا بر خبرهای منتشرشده در میان دستگیر شدگان کودکان نیز دیده میشدند .طبق آخرین گزارشات تعدادی از بازداشت شدگان با اخد تعهد آزاد شده اند. اما بیش از 150 نفر از آنها هنوز در بازداشت بسر میبرند و در زندانهای اصفهان، حمینی شهر و به اصطلاح “ندامتگاه” زنان اصفهان بسر میبرند. که برای شماری از آنها تحت عنوان “لیدر اعتراضات” پرونده های سنگین تری باز شده است. بعلاوه در خوزستان نیز که قرار بود در همان روز پنجم آذر ماه در رابطه با موضوع بی آبی تجمعی برپا شود جمهوری اسلامی با بسیج گسترده نیروی سرکوبش مانع آن شد و در گزارش شده است که احمد صباحی از فعالین محیط زیست و یکی از دوستانش درهمان لحظات اوليه توسط نيروهاى امنيتى بازداشت شدند. تمامی بازداشت شدگان در اصفهان و خوزستان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و این خواست فوری مردم است.


اعتراض مردمی در اصفهان اعتراض همه مردم است
اعتراض مردمی در اصفهان به خشکی زاینده رود و تخریب محیط زیست بدست حکومت سرمایه داری مافیایی حاکم، و به نابودی شغل و معیشت هزاران کشاورز و دامدار و تخریب خانه ها بخاطر فرونشست زمین و آلودگی آب و هوا بخاطر کویری شدن تالاب گاو خونی و پخش ریزگردهای مسموم و بیماری زاست. و این بلایی است که حکومت چپاولگر جمهوری اسلامی بر سر مردم در تمام استانها آورده و بخاطر چپاولگری هایش کل جامعه را از اولیه ترین امکانات معیشتی مثل آب سالم، هوای سالم، خانه های امن و داشتن شغل و معیشت محروم کرده است. این چنین است که اعتراضات مردمی در اصفهان بازتاب خشم و اعتراض کل جامعه است که چنین رسا فریاد زده شد. اعتراضاتی که ترکش های آن به استانهای چهارمحال و بختیاری و خوزستان نیز کشیده شد. بویژه در خوزستان در رابطه با همین معضل ما خیزش مردمی را داشتیم و در همین هفته نیز فراخوان به تجمع در اهواز با سد حضور وسیع نیروی انتظامی روبرو شد . اما در ششم آذر ماه کشاورزان شهرستان باوی در این استان در اعتراض به عدم حقابه کشت پاییزی خود مقابل درب شرکت آبیاری اراضی شرق کارون دست به تجمع کردند.
مردم اصفهان در اعتراضات علیه بی آبی و خشکی زاینده رود بار دیگر با شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای، مرگ بر مافیای آب، ادامه آبان را فریاد زدند. و امروز حمایت و همبستگی با این اعتراضات مردمی در اصفهان و علیه سرکوبگری حکومت در قبال این مردم هر روز گسترده تر میشود.


حمایت ها و همبستگی ها
سرکوب وحشیانه کشاورزان و خیزش مردمی در اصفهان با موجی از خشم و انزجار از سوی مردم سراسر کشور روبرو شده و جنبشی در همبستگی از مبارزات این مردم شکل گرفته است. از جمله هم اکنون کارزاری شکل گرفته است که فراخوان دهندگان آن با بستن نمادین یکی از چشمان خود و با انتشار تصاویرشان با یک چشم بسته در سطح وسیع مدیای اجتماعی این اقدام جنایتکارانه رژیم را محکوم کرده و اعلام کیفرخواست میکنند. مادرا ن آبان از جمله مادر نوید بهبودی و مادر پژمان قلی‌پور از جمله پیشتازان پاسخ به این کمپین هستند که با بستن یکی از چشمان خود می‌گویند فرزندان مجروح اصفهان همانند فرزندان ما هستند و اجازه نمی‌دهیم خبر رنج آنها دفن شود.


باید وسیعا به این کارزار پیوست و صدای این جنبش اعتراضی را در سطح جهان انعکاس داد. جمهوری اسلامی باید بخاطر این جنایت ددمنشانه در سطح جهان محکوم شود. مادرن آبان در صف اول حمایت از خیزش مردمی در اصفهان بودند. انتشار بیانیه های اعتراضی در محکومیت سرکوبگری های حکومت و در همبستگی با مبارزات کشاورزان و اعتراضات مردمی در اصفهان بخش دیگری از این همبستگی هاست. از جمله از سوی هشت تشکل و گروه کارگری تحت عنوان ” سرکوب کشاورزان و مردم اصفهان، تعرض به آزادی و حقوق همه مردم است!” بیانیه حمایتی مشترکی منتشر شده و امضا کنندگان آن عبارتند از:”سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، گروه اتحاد بازنشستگان، انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، اتحاد بازنشستگان و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران.


در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:” خشونت و سرکوب و بازداشت در مقابل طلب حق طبیعی مردم زحمتکشی که سال‌ها محرومیت و نابرابری را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند، پاسخی کار ساز نخواهد بود. اکنون کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان و جوانان این سرزمین با کشاورزان زحمتکش استان اصفهان همدل و همگام شده‌اند. جنبش کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی پیشرو ضمن مخالفت با اقدامات مخرب زیست محیطی، پشتیبان کشاورزان زحمتکش هستند و از خواسته‌های آنان دفاع می کنند. ما سرکوب کشاورزان و مردم معترض اصفهان را محکوم می‌کنیم و خواهان مجازات سرکوب گران و آزادی بی قید و شرط همۀ دستگیر شدگان هستیم.”


قبل از آن نیز ۲۴ نهاد و گروه و جمع از فعالین کارگری و دیگر عرصه های اجتماعی در بیانیه ای مشترک حمایت خود را از کشاورزان و مردم معترض اصفهان و شهرکرد در اعتراض به بی آبی اعلام داشتند. امضا کنندگان این بیانیه بر تحقق فوری مطالبات کشاورزان و مردم معترض در اصفهان و شهرکرد و خوزستان، جاری شدن فوری آب در زاینده رود و کارون و برگرداندن آب همه رودخانه ها به بسترهای طبیعی خود تاکید کرده بودند. این بیانیه همچنین بر سه مطالبه مهم ار جمله تأمین بودجه کافی برای احیای دریاچه ها و تالاب‌هایی که بر اثر دستکاری های نهادها و وزراتخانه ها دچار خشکی و آلودگی شده اند، قطع انتقال بی رویه و غیراستاندارد آب از حوزه های کارون و زاینده‌رود و دیگر رودخانه ها به مناطقی که در راستای اهداف بی ربط به زندگی مردم قرار دارد، پرداخت فوری خساراتی که بر اثر بی آبی به کشاورزان وارد گردیده است تاکید کرده و همانجا با اعلام اینکه دولت در قبال معاش مردم مسئول است خواستار پرداخت مقرری ماهانه به همه کشاورزان تا زمان رفع مشکلات کشت جهت تامین مخارج زندگی و معاش خود شدند. انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، ندای زنان ایران و گروههایی از دانشجویان، ورزشکاران و بخشهای مختلف کارگری در شهرهای سقز و مریوان امضا کنندگان این بیانیه مشترک بودند.


به جنبش نوین همبستگی با کشاورزان و مردم اصفهان باید وسیعا پیوست. باید هویت و اسامی کسانیکه در جریان سرکوب وحشیانه اعتراضات مردمی در شهر اصفهان جان باختند روشن شود و در گرامیداشت یاد انها صدای اعتراض خود را رساتر به گوش جهانیان رساند. باید اسامی تمام بازداشت شدگان در اصفهان روشن و رسانه ای شود و همه آنها و نیز دو بازداشتی شهر اهواز فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند. باید با انعکاس صدای اعتراض مردم به سرکوبگری حکومت و اعتراض به نابینا کردن و قتل مردم معترض صدای خود را بگوش جهانیان رساند. آنچه در این هفته در اصفهان گذشت، مصداق دیگری از ابعاد جنایتکاری حکومت کثیف و چپاولگر سرمایه داری حاکم در ایران است. جمهوری اسلامی این حکومت سرکوب و کشتار و چپاول باید در سطح جهان منزوی و بایکوت شود و سران آن بخاطر همه جنایاتشان به محاکمه کشیده شوند. بساط جهنمی جمهوری اسلامی را با انقلاب خویش جمع خواهیم کرد.
شهلا دانشفر

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …