حمله هوایی اسرائیل به محل اختفای محمد ضیف و فرماندهان حماس ده‌ها کشته بر جا گذاشت

حمله هوایی روز شنبه ۲۳ تیر اسرائیل به محل اختفای محمد ضیف، فرمانده گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس، و چند فرمانده دیگر این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در غرب «خان‌یونس»‌ در نوار غزه موجب کشته‌شدن ده‌ها تن شد.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که محمد ضیف در یک ساختمان واقع در منطقه «المواسی» در غرب خان‌یونس خود را پنهان کرده بود.

کانال خبری «الحدث» عربستان سعودی گزارش داد که رافع سلامه، فرمانده حماس در خان‌یونس، طی حمله روز شنبه کشته و محمد ضیف به شدت زخمی شده است.

تا لحظه نگارش این خبر، اسرائیل هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که آیا ضیف در این حمله کشته شده است یا خیر.

محمد ضیف در راس افراد تحت تعقیب از سوی اسرائیل است و از او به عنوان یکی از طراحان اصلی حمله تروریستی ۱۵ مهر سال گذشته یاد می‌شود که در آن، ۱۲۰۰ شهروند عمدتا غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر به عنوان گروگان ربوده شدند.

او مسئول طرح ریزی ده‌ها حمله مرگ بار به شهروندان اسرائیلی از اواسط دهه ۹۰ میلادی و از طراحان تونل‌های حماس و همچنین بمب‌های مورد استفاده برای حمله به غیرنظامیان اسرائیلی است، و از چندین سوء قصد اسرائیل جان سالم به در برده است.

حماس مدعی است که در حمله روز شنبه ارتش اسرائیل با هدف از پا در آوردن محمد ضیف، دست‌کم ٧١ فلسطینی کشته شده‌اند. این گروه شبه نظامی طبق رویه خود هیچ اشاره‌ای به تعداد شبه‌نظامیان کشته‌شده در این حمله نکرده است.

این در شرایطی است که روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از منابع نظامی گزارش داد که چندین عامل دیگر حماس در زمان حمله، در این منطقه غیرنظامی بوده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز با انتشار دو تصویر از محل مورد حمله قبل و بعد از آن عنوان کرد که «دو هدف اصلی حماس و سایر تروریست‌ها» در میان غیرنظامیان پنهان شده بودند. این کشور بارها تاکید کرده است که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

به گفته ارتش اسرائیل، «منطقه‌ای که مورد حمله قرار گرفت، در منطقه‌ای باز و پر درخت و دارای چندین ساختمان و سوله بود.»

به دنبال حمله روز شنبه، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با هرزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، و رونن بار، رئیس آژانس امنیت اسرائیل (شین‌بت) تشکیل جلسه داد.

دقایقی پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او از همان آغاز تهاجم به غزه، دستور حذف رهبران ارشد حماس را صادر کرده است.

طبق این بیانیه، او برای بررسی تحولات و گام‌های بعدی با مقامات امنیتی و نظامی جلسه تشکیل داده است.

حمله روز شنبه اسرائیل به محل اختفای رهبران حماس همزمان با مذاکرات به منظور برقراری آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس انجام شده است و مشخص نیست چه تاثیری بر روند این مذاکرات خواهد گذاشت. رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …