حزب کمونیست کارگری: اعتراضات سه هزار کارگر زغال سنگ، پرستاران، رانندگان هفت تپه

بیماری کرونا- اطلاعیه شماره ٤٣ –

اعتراضات کارگران معادن زغال سنگ

روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه حدود 3 هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان، در اعتراض به تصمیم دولت برای واگذاری سهام این مجموعه به بخش خصوصی و در پی خبر بیکارسازیهای بیشتر به بهانه کرونا، دست از کار کشیدند. در رابطه با این موضوع در این روز کارگران در شهرستان راور کرمان مقابل دفتر امام جمعه تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. کارگران اعلام کرده اند که اعتراض خود را به مقابل فرمانداری شهرستان راور خواهند کشید. در اعتراض به این مساله کارگران زغال سنگ در سایر شهرستان‌های کرمان نیز مقابل دفاتر ائمه جمعه کوهبنان و زرند تجمع کردند. به گفته کارگران مدیران شرکت قصد دارند ۴۵ درصد از سهام این معدن را در بورس عرضه کنند. عرصه کردن در بورس نیز به معنای نقشه چپاول بیشتر سهام معدن به طریق به حراج گذاشتن آنها با قیمت بسیار نازل است. آنها همچنین  قصد دارند  برای جبران بخشی از هزینه‌های معدن و عملی کردن فروش سهام شرکت در روزهای تعطیل عمومی عید و چند روز تعطیلی پیش از عید، کارگران را بیکار نمایند و به بیمه بیکاری معرفی کنند.

این سیاستها فضایی از اعتراض را در میان کارگران دامن زده است. کارگران تصمیم دارند متحدانه علیه این سیاستهای چپاولگرانه بایستند. کارگرا ن معادن ذغال سنگ همچنین به سطح نازل دستمزدهای خود اعتراض دارند. خواستهای کارگران در مورد دستمزد عبارتند از افزایش سطح دستمزدها متناسب با نوع شغل و میزان سختی کار و اعمال افزایش های سالیانه برای آنان، اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل برای  ایجاد بهبودی در دریافتی های کارگران، اعمال ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور  بر اساس قانون استخدامی فولاد در دهه ۶۰ و ۷۰ با درنظر گرفتن ۱۵ سال سابقه کار در معادن زغال سنگ و اجرای قانون ویژه اضافه کاری ها در قبال این کارگران. کارگران بارها بر خواستهای خود در مورد افزایش دستمزدها و مزایا تاکید کرده اند و این بار با تجمع و اعتراضات گسترده تری تصمیم به دفاع از خواستهای خود دارند.

پرستاران

پرستاران تمدید طرح گیلان طی ارسال بیانیه ای به  رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان خواستار روشن شدن وضع استخدامی خود شدند.  در بخشی از این بیانیه  آمده است: ” همانطور که مطلعید در روزهای اخیر و متعاقب فراخوان دانشگاه مبنی بر جذب نیروی پرستاری به صورت شرکتی و پس از ثبت‌نام نیروهای پرستاری شامل تمامی گروه‌ها ازجمله پرستاران تمدید طرح، نیروهای منفک شده از مراکز خصوصی و درمانگاه‌ها، شاهد آن بودیم که تعدادی از همکاران پرستاری باتوجه به مجوزها و محدودیت‌های جاری در اولویت جذب قرار گرفته و جذب مابقی شامل نیروهای تمدید طرح به اخذ مجوزهای جدید موکول شد…پرستارانی که به احتمال قریب به یقین و باتوجه به مشکلات موجود پس از پایان دوره طرح انسانی وارد دوره‌های طولانی بیکاری خواهند شد”.

 در حالیکه یک معضل بیمارستانها و مراکز درمانی کمبود پرستار است و این موضوع در دل بحران کرونا  باعث فشار کار بیشتر بر روی پرستاران وپایین آوردن بیشتر استاندارد درمان در سطح جامعه است، اخباری از بیکارسازی پرستاران منتشر شده است. باید از اعتراضات پرستاران وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

نیشکر هفت تپه

– صبح روز اول اردیبهشت بیش از هشتاد نفر از رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که مسئولیت جابجایی کارگران و بخشی از مدیریان را در بین مزارع کشاورزی برعهده دارند، به ‌دلیل عدم دریافت ۵ ماه دستمزد، دست به اعتراض زدند. این کارگران به صورت مستقیم با کارفرما قرارداد کار دارند. رانندگان استیجاری غالبا وانت‌بار هستند و روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت در مزارع مشغول کار هستند. این درحالی‌ست که راننده‌های این خودروها با نپرداختن دستمزدها مواجه هستند و آنچه کارفرما پرداخت می‌کند فقط اجاره ‌بهای خودروهاست که آنهم با تاخیر و به‌صورت حداقلی پرداخت می‌شود. به گفته این رانندگان آنها حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود را ندارند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

١ اردیبهشت فروردین ۱۳۹۹، ٢٠ آپریل ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …