حزب کمونیست کارگری:اعتراضات کارگران علیه تعرضات حکومت و کارفرمایان گسترش می یابد

اطلاعیه خبری.اعتراضات کارگران علیه تعرضات حکومت و کارفرمایان گسترش می یابد

پیش بسوی اعتصابات سراسری

– روز دوشنبه ٩ تیر در ادامه تجمع اعتراضی کارگران پست های فشار قوی برق کشور به خاطر  عدم تبدیل وضعیت قراردادهایشان به قرار دائم و اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در مقابل مجلس اسلامی، کلاه زردهای هرمزگان نیز برای پیگیری این خواستها مقابل شرکت برق منطقه ای این استان دربندرعباس تجمع کردند. به گفته این کارگران ٨٠ تا ٩٠ درصد کارگران این بخش هنوز قراردادهای موقت کاری دارند.  این کارگران در تجمع خود صدای اعتراضشان را به تورم سرسام آور که مشکلات زیادی بر سر آنها آوار کرده است و کاهش هر روزه قدرت خرید خود اعلام داشتند.  

روز دوشنبه ٩ تیر، پرستاران شرکتی گیلان درادامه اعتراضات دامنه دار خود نسبت به قراردادهای ٨٩ روزه بار دیگر دست به تجمع مقابل ساختمان ریاست دانشگاه گیلان واقع در خیابان پرستار رشت زدند. ٥٥٠ پرستار که در کوران بحران کرونا در بیمارستانهای گیلان با قرارداد ٨٩ روزه به کار اشتغال پیدا کرده بودند ٤ ماه است که  از کار بیکار شده  و بلاتکلیفند. این درحالیست که کمبود پرستار معضل جدی بیمارستانهاست و اکنون با شروع دور دوم کرونا این مساله خطر جانی برای بیماران را در پی دارد. پرستاران شرکتی در گیلان در همین رابطه قبلا نیز تجمعاتی برپا کرده اند.

– کارگران کوت عبدالله بار دیگر اعتراضات خود را از سر گرفته اند. جمعی از این کارگران روز دوشنبه 9 تیر در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه مزد خود و دیگر مطالباتشان خود را به استانداری خوزستان رساندند و دست به تجمع زدند. همچنین به گفته کارگران، پیمانکار از شهریورماه سال گذشته تاکنون حدود 2 میلیون تا سه میلیون ریال از حقوق هرماه این کارگران را کسر کرده‌است و حق شب‌کاری‌ها آنها نیز پرداخت نمی‌شود.

-روز ٩ تیر بار دیگر کارگران شهرداری حمیدیه در اعتراض به تعویق پرداخت ١١ ماه دستمزد و ١١ ماه حق بیمه و وضعیت بلاتکیف شغلی خود دست به تجمع زدند. این کارگران قبلا نیز در سوم تیر ماه در همین رابطه تجمع داشتند که در جریان آن دو نفر از کارگران به اسامی رضا سیاحی و اسماعیل حقیقت جو بازداشت و بعد زیر فشار اعتراض کارگران با وثیقه صد میلیون آزاد شدند. این کارگران از  تیرماه سال 97  بدون داشتن پیمانکار و قرارداد ثابت مشغول به کار هستند ودر این فاصله حقوق ثابت دریافت نکرده و حق بیمه شان نیز پرداخت نشده است. به گفته کارگران حقوق دریافتی آنها به این صورت است که هر چند وقت یکبار به اداره کار مراجعه میکنند و با حکمی که از اداره کار دریافت میکنند  شهرداری هر 45 تا 50 روز یک حقوق علی الحساب بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 به آنها می‌دهد.

– روز ٩ تیر ٣٢٠ کارگر شهرداری بندر لنگه در استان هرمزگان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه تجمع کردند.بنا بر خبرها  100 کارگر نیروی خدماتی شرکتی  بندرلنگه چهار ماه، و 220 کارگر نیروی فضای سبز شرکتی، پیمانی و رسمی، قراردادی و روزمزد اداری این شهرداری  از پنج ماه پیش تاکنون مزدی دریافت نکرده اند.

– روز ٩ تیر کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان با سپری شدن ضرب الاجل 45 روزه شان برای کارفرما و مسئولین دست اندر کار جهت پاسخگویی به خواستهایشان اعلام کردند که اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت. اواسط اردیبهشت ماه سال جاری این کارگران در اعتراض به خصوصی سازیها و تعویق پرداخت دستمزدها و قرارداد موقت کاری  دو هفته در اعتصاب بودند. بعضا کارگران این معدن با ٢٠ سال سابقه کار هنوز با  قرارداد موقت کار میکنند.  این کارگران خواستار دائمی شدن قراردادهای کاری و داشتن امنیت شغلی هستند. کارگران معدن کرمان همچنین خواستار حقوق ماه فروردین خود هستند که بدلیل تعطیلی ناشی از کرونا به آنها داده نشده است. در عین حال یک خواست مهم آنان برکناری مدیر عامل فعلی شرکت و پایان دادن به بساط دزدی و چپاول بخش خصوصی در این معدن است که زندگی و معیشت کارگران را هر روز بیشتر به تباهی میکشد.  در این اعتراضات خانواده های کارگران شرکت فعال داشتند. زیر فشار این اعتراضات در روز ٢٩ اردیبهشت با مداخله امام جمعه و مقامات استان از کارگران فرصتی ٤٥ روزه خواسته شد تا به مطالباتشان پاسخ داده شود و کارگران موقتا به اعتصاب خود خاتمه دادند.   اکنون با پایان یافتن این مهلت و بخاطر خلف وعده های داده شده کارگران در تدارک اعتصاب دیگری هستند.

– روز دوشنبه 9تیر، کارگران ابنیه فنی راه آهن شاهرود اعتراض خود را  به پرداخت قطره ‌چکانی دستمزدها  وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه از طرف شرکت پیمانکاری رسانه ای کردند. به گفته کارگران حدود 550 کارگر شاغل در خطوط راه‌آهن «ناحیه شمال شرق یک» تقریبا از یکسال پیش هر ماه نیمی از حقوق خودرا با تاخیر دو ماهه دریافت می‌کنند. و از جمله پیمانکار در روز هفتم تیرماه جاری بازهم نیمی از حقوق فروردین ماه کارگران ابنیه فنی شاهرود را با تاخیر دو ماهه واریز کرد. جدا از کارگران ابنیه فنی شاهرود، حدود 7 هزار کارگر دیگر راه آهن نیز با همین پیمانکار طرف قرارداد هستند و در همین وضعیت اسفناک بسر میبرند. کارگران میگویند با وجود اینکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده و هر ماه مبالغی از حقوق آنها بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود، اما بدلیل واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر ، به آنها خدماتی ارائه نمیشود. کارگران به سطح نازل حقوق و پایین آمدن هر روزه قدرت خرید خود اعتراض دارند.

– روز دوشنبه 9 تیر، کارگران کارخانه دیارخودرو در شهرستان گلپایگان از استان اصفهان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعیدی وبلاتکلیفی شغلی،رسانه ای کردند. به گفته کارگران سال گذشته خط تولید کارخانه دیارخودرو رونق نداشت و ماه نخست امسال نیز به دلیل بیماری کرونا تعطیل شد و ماه دوم و سوم نیز به صورت شیفت‌بندی مشغول کار بودند و قرار بود که از یکم تیر ماه سرکار بروند اما بعد هشتم تیر ماه را برای رفتن به کارخانه اعلام کردند. مزد  ماهانه این کارگران فقط یک میلیون و پانصد هزار تومان است و از ابتدای سال جاری مزدی  دریافت نکرده و عیدی و دو ماه حقوق سال 95 خود را نیز طلبکارند. این شرکت هم اکنون به مرز تعطیلی رسیده و کارگران شغل خود را در خطر میبینند.

– اعتراض معلمان حق التدریسی ادامه دارد. ٢٠٠  هزار معلم در مدارس غیر دولتی بصورت غیر رسمی و آزاد به کار اشتغال دارند. این معلمان روزمزد هستند و به گفته خود برده سیستم آمورش کالایی هستند.  اینها معلمانی هستند که کارت شناسایی و پرسنلی ندارند و صدور این کارت برای معرفی به جایی منوط به معرفی موسسه و مدیر مدرسه است و سلیقه ای انجام میگیرد.

در واقع این معلمان شناسنامه کاری ندارند و در قبال کاری برابر با معلمان رسمی دستمزد آنها حتی از حداقل دستمزد تعیین شده شورایعالی کار کمتر است.  برخی از این معلمان بیش از ده سال سابقه کاری دارند. بدین ترتیب آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جای استخدام معلم و جبران کمبود آن در مدارس معلمانی را تحت عناوین مختلفی چون معلمان آزاد، معلمان حق التدریسی، معلمان نهضت سواد آموزی، معلمان قراردادی به کار برده وار واداشته و با کمترین مزد بیشترین کار را بر آنها تحمیل میکند. معلمان به این سیستم برده وار کاری اعتراض دارند و بارها بر سر آن اعتراض کرده اند. در این دو هفته معلمان قراردادی و سوادآموزی تجمعات اعتراضی متعددی بر سر این موضوع داشتند.  یک خواست معلمان شاغل استخدام همه این معلمان و تامین کسری نیروی معلم در مدارس و بالا بردن کیفیت آموزش است.

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ تیر ۱۳۹۹، ٣٠ ژوئن ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …