حزب کمونیست کارگری:هفت تپه، شماره ٥٥:پنجاهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

روز  دوشنبه ١٣ مرداد ۱۳۹۹ اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه پنجاهمین روز خود را پشت سر گذاشت. در این روز کارگران همچون روزهای قبل در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و با مشتهای گره کرده شعار دادند و فریاد زدند. اعتراضات این کارگران به مرحله حساسی رسیده است. بدنبال سفر هیاتی سه نفره از سوی مجلس اسلامی به شوش احمد نادری یکی از این نمایندگان در گفتگو با شبکه خبری اهواز از اینکه شرکت به فردی “نا اهل” سپرده شده و دستمزد کارگران پرداخت نشده و غیره سخن میگوید و در ادامه بر واگذاری شرکت به فرد یا افرادی “اهل” تاکید میکند! او خبر از این میدهد که در روز چهارشنبه ١٥ مرداد قرار است جلسه ای در خصوص نیشکر هفت تپه با شرکت مقامات دست اندر کار شرکت و مقامات استانی و شورای اسلامی و نمایندگانی از کارگران برگزار شود تا راه حلی برای وضعیت هفت تپه ارائه گردد. در عکس العمل به این گفته کارگران در تجمع امروز خود با بنری خطاب به دولت و مجلس و قوه قضاییه روی خواست خلغ ید از بخش خصوصی تاکید کردند.

کارگران اعلام کرده اند که حاضر به قبول واگذاری شرکت به بخش خصوصی و یا “خصولتی کردن” آن یعنی تحت عنوان دولتی کردن شکلی دیگری از خصوصی کردن و نیز واگذاری به تامین اجتماعی که خود کانون دزدی بسیاری بوده است نیستند. راه حل فوری که کارگران مطرح میکنند فرستادن نماینده ای از سوی دولت به این شرکت و اداره این مجتمع کارگری تحت نظارت و مشورت خود کارگران است. کارگران نیشکر هفت تپه به تصمیم گیری شورایی در مجمع عمومی شان متکی هستند. این کارگران در جلسه روز گذشته بر روی انتخاب چند نماینده از میان خود جهت شرکت در جلسه روز چهارشنبه در مجلس اسلامی که قرار است برگزار شود توافق کردند.

از سوی دیگر نمایندگان کارگران با مصاحبه ها و گفتگوهای خود آنچه در نشست با هیات سه نفره مجلس گذشته را رسانه ای میکنند. از جمله محمد خنیفر یکی از نمایندگان کارگران در یکی ازکانال خبری ایرانیان چنین میگوید:”می فرمایند شرکت را ما زیان ده تحویل گرفتیم. به خاطر زیان ده بودن شرکت ٤٠٠ میلیارد …. را جمع کردند. شما بدهی شرکت را دو برابر کردید.  نمایندگان واقعی کارگران را اخراج کردید. پرونده سازی انجام دادید. آقای امیر اسد بیگی میگوید  حسابهای بلوکه شده باز بشود. آیا میشود که اقراض گرفته شده را  که در حسابتان هست را تحویل دهید؟ خوب این خلاف قانون است. پولهایی که گرفته شده را در خصوص احداث هفت تپه انجام دادند. در صورتیکه با همان اقراض گرفته شده میتوانستند ده کارخانه هفته تپه بزنند. متاسفانه این آقایان با آمدن به هفت تپه به جز نابودی هیچ کار دیگری نکردند. “

در همین حال دو نفر از کارگران نیشکر هفت تپه به اسامی کرامت پام و حسن کهنکی توسط دادگاه جمهوری اسلامی احضار شده اند و طی ابلاغیه صادر شده می بایست امروز درشعبه پنجم دادیاری دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان شوش حضور یابند. فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه که وکیل این دوکارگر نیز میباشد قرار حضور در این جلسه را دریافت کرده است. اتهام این کارگران “اخلال در نظم عمومی” قید شده است.

در تجمع اعتراضی امروز نیز کارگران نیشکر هفت تپه بر اتحاد و ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالباتشان تاکید کردند. و دو روز سه شنبه و چهارشنبه را روزهای مهمی از اعتراض خود خوانده و بر حضور حداکثری در  تجمع تاکید گذاشتند. کارگران نیشکر هفت تپه دستمزد ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر را طلب دارند. حقوق فروردین بخشی از کارگران فصلی نیز پرداخت نشده است. علیرغم خبر تسویه حساب دولت با تامین اجتماعی هنوز خبری از تمدید دفترچه های بیمه کارگران نیست. بعلاوه این کارگران بر بازگشت به کار همکاران اخراجی و پایان دادن به حکم صادر کردن ها و احضارها و تهدیدات امنیتی تاکید دارند. ٥٠ روز اعتصاب این کارگران انعکاس اجتماعی و سراسری وسیعی داشته است. مردم شهر شوش به اشکال مختلف کمک رسانی میکنند. در حالیکه دمای گرما طاقت فرساد است مردم با آوردن آب خنک برای کارگران اعتصابی و به اشکال مختلف به آنها همراهی و اعلام همبستگی میکنند.  

هفت تپه سنگر مهم جنبش کارگری است. همزمان با ادامه اعتصاب هفت تپه، موج جدیدی از اعتصابات در میان کارگران نفت نیز شروع شده است که خواستهای مشابهی نظیر کارگران هفت تپه دارند. باید وسیعا از خواستها و اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران نفت حمایت کرد. رفتن بسوی اعتصابات سراسری یک پاسخ مهم در این شرایط و برای جمع کردن کل بساط مفتخوران حاکم است. زنده باد هفت تپه! زنده باد کارگران نفت!

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٣ مرداد۱۳۹۹، ٣ اوت  ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

۱۲ زندانی سیاسی از زندان اوین: اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد!

۱۲ زندانی سیاسی از زندان اوین: اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد! ناهید …