حزب کمونیست کارگری: احضار محمد حبیبی برای بازجویی، اعتصاب کارگران پست و چند خبر دیگر

  • بدنبال اعتراضات گسترده معلمان برای پیگیری مطالبات معیشتی و تحصیل رایگان برای همه کودکان، حکومت اسلامی تلاش دارد با احضارها و امنیتی کردن مبارزات آنان جلوی گسترش بیشتر مبارزات آنها را بگیرد. از جمله محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران جهت بازجویی به دادگاه انقلاب شهریار احضار شده است. در رابطه با این احضاریه او در اینستاگرام خود مینویسد: “این شروع یک پرونده سازی جدید و احتمالا بدنبالش حکم و زندان است. صدور صدها سال حکم زندان برای فعالان صنفی ، هرگز نتوانست مانعی برای پیگیری مسالمت آمیز مطالبات شود و نخواهد شد. با اوج‌گیری جنبشهای مطالباتی‌ و نبود اراده ای از سوی حاکمیت در جهت‌پاسخگویی به مطالبات مردم، رویارویی بشکل آشکارتری نمود یافته است. صدها تلفن تهدید و خط و نشان کشیدن و احضار و بازجویی؛ تنها واکنش نهادهای در قدرت است تا شاید فضای ملتهب جامعه را کنترل و نهایتا خفه کنند، ولی ممکن نیست.گرچه صدای شلاقتان بلند است، اما قدرت اجتماعی‌ما بیشتر است.”

محمد حبیبی قبلا نیز با اتهاماتی امنیتی به هفت سال زندان محکوم شده بود. و سه سال را در زندان گذراند. همچنین دادگاه اداری وزارت آموزش و پرورش حکم اخراج ‌و‌ بازخرید وی از خدمت را صادر کرده است. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن فوری پرونده های امنتتی، آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی و بازگشت به کار محمد حبیبی به سر کار از جمله خواستهای فوری اعلام شده معلمان در اعتراضاتشان است. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ضمن اعلام این خبر حمایت قاطع خود را از محمد حبیبی اعلام داشته است. در بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان مبنی بر چگونگی ادامه روند مطالبه گری معلمان بر حق تشکل و اعتصاب تاکید شده و در بخشی از آن چنین آمده است:” اعتصاب و تجمع و تعطیلی کلاس‌ها حق قانونی و حرفه‌ای ماست. اگر حکومات فکر می‌کند، با جوسازی و قراردادن بقیه اقشار قادر است این حق را از ما سلب نماید، سخت در اشتباه است. ما هنوز از حق تعطیلی نامحدود شاد و کلاس‌ها استفاده نکرده ایم. ما هنوز از حق بست‌نشینی و تحصن نامحدود در ادارات و وزارتخانه استفاده نکرده‌ایم. ما هنوز خانواده‌های خود را با خود به تجمعات نیاورده‌ایم. ما هنوز به اقشار اجتماعی فراخوان حمایت نداده‌ و لغو امتحانات را در دستور کار قرار نداده‌ایم.اما اگر دولت و مجلس به خواسته ها و مطالبات به حق فرهنگیان و حقوق دانش آموزان بی‌توجهی کند، ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد.”

  • روز یکشنبه ۱۲ دیماه جمعی از کارگران شرکت پست در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و سطح پایین حقوق‌ها مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به تجمع زدند.
  • بدنبال اعتصاب ۲۵۰ کارگر کاشی تبریز در روز دهم دیماه در اعتراض به سطح نازل حقوقها مدیریت گروه صنعتی این کارخانه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مبالغی را به عنوان فوق‌العاده شغل در فیش حقوقی کارگران اعمال خواهد کرد. در اعتصاب روز دهم دیماه پس از چند ساعت تجمع کارگران در محل رختکن شرکت، مدیر کارخانه وعده افزایش حقوقها در چند روز آینده را داده بود و کارگران با اعلام اینکه اگر افزایشی صورت نگیرد به اعتصاب خود ادامه خواهند داد موقتا به اعتراض خود خاتمه داده بودند.
  • روز ۱۲ دی ۳۰۰ کلاس درس در استان یزد بخاطر اعتصاب معلمان خرید خدمات برای دومین روز تعطیل شد. این معلمان در این روز در اعتراض به تقلیل بیمه آنها به ۲۱ روز کاهش حقوقشان به کمتر از نصف دریافتی سال قبل و نیز بلاتکلیفی شغلی شان و با خواست استخدام رسمی دست از کار کشیده و مقابل استانداری دسته به تجمع زدند. این تجمع با همراهی والدین و دانش آموزان برپا شد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳دی ۱۴۰۰، ۳ ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

حکومت اسلامی باید از سازمان جهانی کار اخراج و در سطح جهان بایکوت شود

کنفرانس سالانه آی ال او سازمان جهانی کار از روز سوم ژوئن در ژنو شروع …