حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه خبری 14 اسفند: چند حرکت اعتراضی علیه نپرداختن دستمزدها

  • روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه برای سومین روز متوالی، حدود ۱۸۰ تن از کارکنان شرکت رامپکو ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله دستمزدهای پرداخت نشده و عدم دریافت عیدی و سنوات و همچنین عدم تمدید قراردادها در آستانه سال جدید دست به تجمع زدند. این کارگران بیش از ١٧ ماه است که مزد نگرفته اند.
  • روز چهارشنبه 14 اسفند، کارگران واحدهای ستادی و خدماتی شهرداری بندرامام دراستان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه مزد دست از کار کشیده ومقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.
  • از صبح روز سه شنبه 13 اسفند، ٢٠٠ کارگر نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اراک (شرکت جوش گستر) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدی خود دست به اعتصاب زدند و تا زمان انتشار این گزارش اعتصاب این کارگران ادامه دارد. به گفته این کارگران علیرغم کاهش ساعت کار بدلیل شیوع ویروس کرونا اما کارفرما همچنان آنها را تا دیروقت بر سر کار نگاه میدارد.
  • فضای اعتراض در میان کارگران هپکو و آذرآب اراک بار دیگر بالا گرفته است. دستمزد کارگران هپکو به مدت ٣ ماه و دستمزد کارگران آذر آب ٢ ماه پرداخت نشده است و کارگران این وضعیت را قابل قبول نمیدانند. بعلاوه اینکه هنوز خبری از پرداخت عیدی آخر سال کارگران که در واقع بخشی از دستمزد کارگران است، نمی باشد. همچنین بخشی از کارگران تولید تجهیزات سنگین هپکو، علیرغم بارها اعتراض، دستمزد مربوط به سال‌های ۹۵ ،۹۶ و ۹۷ را هنوز دریافت نکرده‌اند. این موضوع زمزمه های اعتراض در میان این کارگران را که همواره از کانون های داغ اعتراضات کارگری بوده اند را شدت داده است.
    نپرداختن دستمزدها یک دزدی آشکار در حق کارگران است. جمعیت عظیمی از خانواده های کارگری و بخش های حقوق بگیر جامعه با این معضل روبرو هستند. کارفرمایان دولتی و خصوصی دستمزدها را زیر خط فقر نگه داشته اند و همان دستمزد ناچیز را هم ماهها نمی پردازند.
    دستمزدهای پرداخت نشده کارگران در سراسری ایران باید فورا پرداخت شود. بعلاوه در شرایط بحران کرونا که جان کارگران را در همه جا در خطر قرار داده است، دولت موظف است کارخانه ها و دیگر موسساتی که تعداد قابل توجهی مشغول کار در آنجا هستند را تازمانی که بحران کرونا پایان نیافته است تعطیل کند و هزینه های زندگی کارگران و مردمی را که درآمدی ندارند را تامین کند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١٤ اسفند ٩٨، ٥ مارس ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

تهدید اعضای زندانی سندیکا و فعالین کارگری محبوس در زندان اوین در آستانه روز جهانی کارگر

تهدید اعضای زندانی سندیکا و فعالین کارگری محبوس در زندان اوین در آستانه روز جهانی …