حزب کمونیست کارگری: اعتصابات کارگران نفت؛ هفت تپه؛ هپکو، راه آهن

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٦
اعتصابات نفت:
امروز ٢٤ مرداد چهاردهمین روز اعتصاب گسترده و مهم کارگران پیمانی در بیش از ۴۰ مرکز نفت و گاز و پتروشیمی جریان یافت. کارگران نفت بر خواستهای خود از جمله قراردادهای مستقیم و لغو قراردادهای موقت، کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط کار، پایان دادن به فضای امنیتی در محیطهای کار و افزایش حقوقها و پرداخت حقوقهای معوقه و بالا رفتن استاندارد خوابگاههای کارگری و ایمنی محیط کار تاکید دارند. کارفرمایان و پیمانکاران به دست و پا افتاده اند و با هماهنگی و جلسه گذاشتن با یکدیگر و با وعده و وعید افزایش حقوقهای کارگران در برخی شرکتها و شایعه بازگشت به کار کارگران، تلاش دارند کارگران را به سر کار بازگردانند. اما کارگران میگویند اعتصاب تا عملی شدن همه خواستهای همه کارگران ادامه دارد.


نیشکر هفت تپه:
۶۱ روز اعتصاب شکوهمند پنج هزار کارگر نیشکر هفت تپه انعکاس وسیعی در سطح جامعه و در سطح بین المللی داشته است. به کارگران وعده بازگشت به کار کارگران اخراجی و پرداخت طلبها و تمدید دفترچه های بیمه داده شده است. اما این ها هنوز در حد وعده است و عملی نشده است و کارگران تا عملی شدن خواستهایشان به اعتصاب ادامه میدهند. امروز نیز کارگران مقابل فرمانداری تجمع کردند و بر عملی شدن تمام خواستهای خود تاکید نمودند.


هپکو:‌
اعتصاب هپکو یادآور مارش با شکوه کارگران با سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی” در شهر اراک در یکی دو سال گذشته است و مورد توجه وسیع قرار دارد. دوازده روز از اعتصاب کنونی کارگران گذشته است کارگران هپکو به خاطر تعویق پرداخت دوماه دستمزد و بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود در اعتصابند. کارگران امروز در منطقه زیر پل بختیاری تجمع کردند. بنا بر خبر ها روز گذشته ۲۳ مرداد مدیران شرکت برای پایان دادن به دور جدید اعتراضات کارگران با برگزاری جلسه و دادن وعده های دروغین سعی داشتند کارگران را از ادامه اعتراضات منصرف کنند. اما کارگران هپکو اعلام کردند تا پرداخت ۲ ماه دستمزد معوقه خود، از سرگیری چرخ تولید و رفع بلاتکلیفی مالکیتی و مدیریتی این شرکت، به تجمع خود ادامه خواهند داد.


راه آهن:
دور جدیدی از اعتصابات کارگران راه آهن در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری آغاز شده است. از جمله اعتصاب کارگران تراورس بتنی کرج و گرفتن جلوی حرکت قطار مسافربری توسط این کارگران، اعتصاب کارگران نگهداری برق و تاسیسات ایستگاهها و طول خط ناحیه تهران، اعتصاب کارگران راه آهن خراسان، اعتصاب کارگران راه آهن شاهرود و اعتصاب راه آهن اندیمشک را میتوان نام برد.
اعتصابات کارگری هر روز ابعاد سراسری تری بخود میگیرد و به نقطه امیدی برای کل جامعه برای رهایی از توحش و بردگی حاکم تبدیل شده است. این اعتصابات موجی از همبستگی ها را با خود همراه کرده است. در آخرین نمونه ٥٣ تشکل کارگری و کانون های صنفی معلمان و نهادهای دانشجویی طی بیانیه مشترکی حمایت و پشتیبانی خود را از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اعلام کردند. باید به این همبستگی ها پیوست و آنرا گسترش داد. یک شکل فعال همبستگی با کارگران اعتصابی پیوستن به این اعتراضات است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٤ مرداد۱۳۹۹، ١٤ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

رئیسی جلاد کشته شد!

بالاخره بعد از ۱۸ ساعت خبر رسانی قطره چکانی، صبح امروز سخنگوی دولت رئیسی سقوط …