اعتصاب کارگران نفت وارد بیست و هشتمین روز شد

اعتصابات : شماره ٢٨:

اعتصاب کارگران نفت، پتروشیمی ها و نیروگاههای برق ادامه دارد و  امروز هفتم شهریور وارد بیست و هشتمین روز خود شد. این اعتصابات بیش از ٥٥ مرکز نفتی را در برگرفته و تا هم اکنون پالایشگاههای بزرگی چون آبادان، قشم و اصفهان و پارسیان سپهر در عسلویه در اعتصاب بسر میبرند. دامنه این اعتصابات از جمله به شهرهای اصفهان، اردبیل، تبریز، مشهد، ماهشهر، آبادان، اهواز، خرمشهر، لامرد، ارومیه، عسلویه، هریس، ایلام، بندرکنگان، مهران، شیروان، هویزه، دشت آزادگان، روستای تنبک، مهر، ایرانشهر و  زرندیه و نیروگاه ها کشیده شده است. قبلا گزارش کردیم که در پارس جنوبی بیش از ١٥ هزار کارگر از ٣٦ شرکت که در پالایشگاهها و مراکز نفتی کار میکنند هم اکنون در اعتصاب بسر میبرند. 

از سوی دیگر فشار بر روی کارگرانی که هنوز وارد اعتصاب نشده اند بسیار بالاست و با کوچکترین اعتراضی تهدید به اخراج میشوند. از جمله بنا به آخرین خبرهای دریافتی در فازهای١٣ و  ٢٢ و ٢٤  در بندر سیراف  ٤ ماه مزد کارگران پرداخت نشده است و فضا بشدت امنیتی شده است. این فشارها و در کنار آن گستردگی اعتصاب کارگران پیمانی، بستر کشیده شدن بخش های بیشتری از کارگران به اعتصاب است.

یک قدم مهم در گسترش این اعتصابات رسانه ای کردن اخبار آن و جلب وسیعترین حمایت ها در سطح جامعه و در ابعاد جهانی برای کارگران است. مدیای اجتماعی ابزار مهمی در خدمت این کار است. این گروهها را میشود در مناطقی چون پارس جنوبی و عسلویه و تمامی پالایشگاه و پتروشیمی ها ایجاد کرد. در عین حال امروز در سطح جامعه باید اخبار این اعتصابات در سطح گسترده و صدای اعتراض این کارگران را بازتاب داد. بر بستر این گروهها میتوان شورای هماهنگی اعتصابات کارگری را تشکیل داد.

اعتصاب کارگران نفت با هشتگ دفاع _از_ حقوق به جلو آمده و با کارزار نه به قراردادهای موقت دامنه اش گسترش بیشتری می یابد. افزایش حقوق به بالای ١٢ میلیون تومان، ایمنی محیط کار، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و تهدیدات پلیس سایبری علیه این کارگران، بالا بردن استاندارد خوابگاهها در حد قابل قبول و برخورداری این کارگران از درمانگاهها بصورت رایگان خواستهای مهم و فوری آنها است. حمایت فعال از این اعتصابات پیوستن به آن و اجتماعی کردن صدای اعتراض این کارگران است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٧ شهریور ۱۳۹۹،  ٢٨ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

گروسی :جمهوری اسلامی تهدید به «تغییر سیاست هسته‌ای» را متوقف کند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ضمن ابراز نگرانی از تهدیدهای …