حزب کمونیست کارگری: اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت ایده سازان و جهانپارس در نفت و دو خبر دیگر

اطلاعیه خبری

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز شنبه ۲۱ اسفند کارگران پروژه ای نفت شاغل در شرکت ایده سازان صدف و نیز کارگران پروژه ای شرکت جهانپارس (آینده سازان) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دیماه و بهمن ماه خود دست از کار کشیدند. بنا بر خبر با توجه به اینکه پیمانکاران در تصمیمی متحد نقشه موکول کردن پرداخت مزد سه ماه آخر سال کارگران به سال ۱۴۰۱ را کشیده اند، اعتصاب بخاطر عدم پرداخت دستمزدهای سه ماه آخر سال در میان کارگران نفت گسترده است و استارت آن با فراخوانی که از سوی این کارگران به اعتراضات سراسری برسر این موضوع داده شده بود، از پانزدهم اسفند زده شد. پایان سال است و تعویق پرداخت دستمزدها و نپرداختن عیدی و پاداش آخر سال توسط کارفرمایان معضل سراسری کارگران در تمام بخش هاست. همانطور که کارگران نفت با فراخوان سراسری اعتراضی به مقابله با آن برخاسته اند، در همه بخش های میتوان به تدارک اعتراضات سراسری رفت. دستمزدهای پرداخت نشده باید فورا پرداخت شوند.

  • روز شنبه ۲۱ اسفند جمعی از کارگران شاغل در نهادها و شرکت‌های تابعه دولت در مخالفت با نحوه محاسبه افزایش حقوق سال آینده در بودجه ۱۴۰۱ مقابل مجلس اسلامی تجمع اعتراضی برپا کردند. اعتراض این کارگران مشخصاً به بند ١-۴ تبصره ١٢ بودجه ۱۴۰۱ در خصوص افزایش تنها ۱۰ درصد به حقوق کارگران دولتی است که به معنای تحمیل فقر و فلاکت بیش از قبل به زندگی این کارگران است. گفتنی است که کارگران مشمول قانون کار شاغل در دستگاه‌های دولتی سابقاً از افزایش حقوق سالانه مصوب در شورای عالی کار برخوردار می‌شدند اما در لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال ۱۴۰۱ تدوین کرده، این کارگران مشمول افزایش حقوق ده درصدی خواهند شد و دیگر مشمول حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار که خود موضوع اعتراض کارگران است نیز نخواهند شد در نتیجه میزان دریافتی آنها از دیگر بخشهای کارگری کمتر خواهد بود. خواست این کارگران حذف این بند ریاضتی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و افزایش دستمزدها منطبق بر نرخ واقعی سبد معیشت خانوار است. این کارگران قبلا نیز در این رابطه در چهارم اسفند ماه تجمع داشتند.
  • روز شنبه ۲۱ اسفند کارکنان وزارت جهاد کشاورزی شهرهای سلسله، مهاباد و سنقر در اعتراض به عدم تصویب طرح تسری فوق العاده خاص این وزارت و وضعیت نامناسب معیشتی خود و عدم همخوانی دریافتی هایشان با نرخ تورم و گرانی ها در مقابل ساختمان مدیریت جهاد کشاورزی دست به تجمع زدند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲ مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …