حزب کمونیست کارگری: اول مه علیرغم تعرض حکومت در مراکز متعددی برگزار شد

امروز اول مه پرشوری در ادامه یکسال مبارزات پرشور کارگران در تهران و شهرهای مختلف برگزار شد. جنب و جوشی متفاوت از همیشه در تهران و در بسیاری از مراکز کارگری به راه افتاده بود. بیانیه های بسیاری توسط تشکل های کارگری و مراکز مختلف کارگری، معلمان و بازنشستگان، نویسندگان، همجنسگرایان، تعدادی از فعالین کارگری، نهادهای مدافع حقوق زنان و دهها نفر از فعالین حقوق زن و از جمله دختران خیابان انقلاب منتشر شده بود.

جمهوری اسلامی تعداد قابل توجهی از فعالین کارگری در شهرهای مختلف را از چند روز قبل از اول مه احضار کرد و در مراکزی که قصد برگزاری اول مه داشتند، کنترل شدیدتری برقرار کرد. علیرغم این، تحرک قابل توجهی در شهرها و مراکز مختلف شکل گرفت و کارگران هرجا امکان یافتند دست به راهپیمایی زدند، مراسم برگزار کردند، شیرینی پخش کردند، سخنرانی کردند و نشان دادند که تهدید و ارعاب راه بجایی نمیبرد.

در تهران به فراخوان بازنشستگان و تشکل های کارگری، تجمع باشکوه اول مه با شرکت صدها نفر از کارگران،‌ بازنشستگان، معلمان و دانشجویان در مقابل مجلس برگزار شد. شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهای متعددی در دست داشتند و شعارهای کوبنده ای سردادند. مراسم با شعارهایی نظیر:  نان مسکن آزادی، کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، غارتگران آزادند کارگران زندانند، حقوق های نجومی فلاکت عمومی، آزادی برابری قوانین انسانی، خط فقر ۵ میلیون حقوق ما یک میلیون، تشکل اعتصاب حق مسلم ما است، کارگر،‌ معلم،‌ دانشجو اتحاد اتحاد، تا حق خود نگیریم از پا نمینیشینیم و نان مسکن آزادی حق مسلم ما است، شروع شد و با شعارهایی در اعتراض به دزدی و غارت اموال مردم و فقر و سیه‌روزی اکثریت عظیم جامعه ادامه یافت.

قطعنامه مشترک تشکل های کارگری در مراسم امروز قرائت گردید، شاپور احسانی راد عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در سخنرانی کوتاهی درمورد حق کارگران برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، گفت که ما اینجا جمع شده ایم تا اعتراض شدید خود را به فقر و فلاکت و بی حقوقی مان اعلام کنیم. مراسم پایان یافت اما هنگام ترک محل، نیروهای انتظامی حکومت جمعیت را محاصره و به شیوه وحشیانه ای به آنها حمله کرده و تعدادی را دستگیر و به داخل مجلس بردند. تجمع‌کنندگان در اعتراض به دستگیری‌ها علیه این وحشیگری با شعار کارگر بازداشتی آزاد باید گردد عکس العمل نشان دادند. پلیس بار دیگر به جمعیت حمله کرد و جمعیت محاصره شده را با خشونت به طرف خروجی‌های مقابل مجلس راند.

اسامی هفت نفر از بازداشت شدگان به این شرح است: حسین آذرگشسب، محسن ثقفی، پیمان احمدی، مصطفی آقایی، بابک …، افشین حیرتیان و تهمینه خسروی.

کارگران شرکت واحد نیز در پایانه آزادی در تهران مراسم خود را برگزار کردند و با شعارهای کارگر اتحاد، تشکل مستقل حق مسلم ما است و زنده باد سندیکا مراسم اول مه را برگزار کردند.

در تهران همچنین در مقابل خانه کارگر رژیم، جمعیت حاضر در اعتراض به لغو مجوز راهپیمایی، کارگران شروع به شعاردادن کردند و شعار درود بر کارگر مرگ بر ستمگر را به گردانندگان مراسمی که برای کنترل کارگران سازمان داده بود، تحمیل کردند. حکومت و مزدوران خانه کارگر میدانستند در صورت راهپیمایی، اوضاع از کنترل آنها خارج میشود و به همین جهت راهپیمایی را لغو کردند.

 

در اصفهان جمعی از کارگران ذوب آهن تجمعی به مناسبت اول مه برگزار کردند.

 

در اهواز کارگران بازنشسته فولاد دست به تجمع به مناسبت اول مه زدند.

 

در هفت تپه کارگران مراسمی برگزار کردند و درمورد تاریخچه اول مه صحبت کردند.

 

در عسلویه بنر بزرگی تحت عنوان گرامی باد اول مه روز جهانی کارگر در مقابل درب پالایشگاه فاز ۴ و ۵ نصب شد. قطعنامه مشترک تشکل های کارگری و تراکتی که در واقع کیفرخواستی علیه حکومت و نظام سرمایه داری بود در نقاط مختلف پخش شد.

 

در اراک کارگران هپکو پلاکاردی که توسط کارفرما به مناسبت اول مه نصب شده بود را بعنوان اعتراض وارونه کردند.

 

در یزد جمعیت قابل توجهی از کارگران دست به راهپیمایی زدند.

 

در سقز نیروهای لباس شخصی که از ساعت ۷ صبح میدان کارگران ساختمانی (میدان چمی ولی خان) را اشغال کرده بودند به صفوف کارگرانی که برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در این میدان تجمع کرده بودند، حمله کرده و بعد از یک ساعت درگیری با کارگران چند نفر از جمله عثمان اسماعیلی را دستگیر کردند. محمود صالحی نیز در جریان حمله اوباش حکومت مجروح شد.

 

در مریوان در میدان شبرنگ به ابتکار کارگران ساختمانی مراسم اول مه برپا شد.

 

در سنندج تعدادی از کارگران ساختمانی با در دست گرفتن پلاکارد و یک شاخه گل در محل کار اول مه را گرامی داشتند. یدی صمدی فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای خبازان سنندج را هم دستگیر کردند تا جلو مراسمات را بگیرند.

 

در نایسر سنندج جمعیت قابل توجهی از زنان و مردان کارگر دست به راهپیمایی زدند.

 

در شیراز روز اول مه کارگران آی.تی.آی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات دست به تجمع اعتراضی در مقابل کارخانه زدند.

 

در ماهشهر کارگران با پهن کردن سفره خالی در وسط خیابان به بالاکشیدن شش ماه حقوقشان توسط مفتخوران اعتراض کردند.

 

کارگران پالایشگاه نفت ستاره خلیج در بندرعباس نیز امروز همزمان با اول مه دست به اعتصاب زدند و به نپرداختن دو ماه حقوق خود اعتراض کردند.

 

چند روز قبل از اول مه زن جوان شجاعی در متروی تهران به مناسبت اول مه و علیه تحمیل حجاب به زنان سخنرانی کرد و در روز اول مه در نقاطی از تهران دختران خیابان انقلاب حجاب برداشتند و علیه تحمیل حجاب اعتراض کردند.

 

علاوه بر تجمعات اول مه، فعالین کمونیست در نقاط مختلف کشور به مناسبت اول مه شعارنویسی کردند و در تهران بنر بلندی از پل گیشا با شعار کار،‌ نان، آزادی آویزان کردند. اعلامیه هایی به مناسبت اول مه نیز از روزهای قبل در چندین شهر در میان مردم پخش شده و یا بر روی دیوارها و تابلوهای دانشگاه ها نصب شده بود.

 

اول مه پایان یافت اما اعتصابات و اعتراضات کارگری با قدرت ادامه دارد. اول مه امسال عزم جزم کارگران را برای تداوم و گسترش اعتراضات نشان داد. تحرکات گسترده اول مه نشان داد که اگر فشارهای حکومت نبود، شاهد صدها راهپیمایی گسترده و باشکوه کارگران و مردم آزادیخواه در سراسر کشور میبودیم. اول مه نشان داد که طبقه کارگر ایران بطور روزافزون و بالنده ای تکیه گاه و الهام بخش تلاش کل جامعه برای رفاه و عدالت و برابری و آزادی است.

 

گرامی باد اول مه روز جهانی کارگر

پیش بسوی اعتصابات و اعتراضات سراسری

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱ مه ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک