حزب کمونیست کارگری ایران:چند خبر از اعتراضات کارگری

– روز ١٣ تیرماه کارگران شهرداری سرفاریاب در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه مزد معوقه خود دست از کار کشیدند.
-بدنبال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا در روز ٩ تیر به خاطر ۴ ماه معوقات مزدی شان، مقامات مسئول ناگزیر به دادن وعده هایی شدند. پرداخت هزینه بازنشستگی کارگران مشمول، پرداخت معوقات مزدی، پرداخت سنوات و تامین امنیت شغلی برای کارگران، خواستهای فوری کارگران در این تجمع بود. زیر فشار این اعتراضات روز ١١ تیر شورای تامین فرمانداری شهرستان فسا با حضور مسئولان شهرستانی ناگزیر به برگزاری جلسه ای شد. در این جلسه مقرر شد که تا پایان تیر ماه مطالبات معوقه کارگران پرداخت شود. در عین حال تا روز ٢٠ تیر بخشی از معوقات بیمه‌ای آنان جهت تمدید دفترچه‌های درمانی به تامین اجتماعی واریز گردد. همچنین مقرر شد کارفرما وضعیت پرداخت هزینه بازنشستگی کارگران مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت و زیان آور را مشخص نماید.
– روز ١١ تیر جمعی از کارگران شرکت لاستیک پارس در اعتراض به واگذاری شرکت به بخش خصوصی و تهدید امنیت شغلی شان مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند. در رابطه با همین موضوع و مرخصی های اجباری که مقدمه دور دیگری از بیکارسازی است، این کارگران در روز قبل از آن نیز تجمع داشتند. به گفته کارگران هفته قبل کارفرما به بهانه اتمام نخ کارخانه، آنان را به تعطیلی تابستانی فرستاد و اعلام کرد که ۵ روز از مرخصی استحقاقی آنان را کسر خواهد نمود. طی دو سال گذشته در این کارخانه هزار کارگر اخراج شده اند و ٧٠٠ کارگر دیگر در آنجا به کار اشتغال دارند.
– روز ۱۱ تیر دستفروشان بازار تبریز در مقابل در ورودی بازار بزرگ جایی که شهرداری با کمک نیروی انتظامی مانع کسب آنها شدە بود ، دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها در همین رابطه و در اعتراض به ممنوعیت دستفروشی در هشتم تیرماه نیز مقابل استانداری این شهرتجمع کردند. دستفروشان که تنها راه امرار معاششان همین کار است، همواره با پیگرد و تهدید حکومت اسلامی روبرو هستند. این درحالیست که محرومیت از بیمه بیکاری، درمان رایگان و تحصیل رایگان دردی اجتماعی است. دستفروشان همواره در برابر زورگویی های سرکوبگران شهرداری ایستاده اند. ایجاد تسهیلات برای اشتغال، تامین کسری در آمد آنها تا رقم بالای خط فقر ٧ میلیونی، درمان رایگان و نیز تحصیل رایگان برای فرزندانشان از جمله حقوق پایه ای آنان است. از مبارزات دستفروشان باید حمایت و پشتیبانی کرد.
– روز دوشنبه ۱۰ تیر شماری از کارگران زن کارخانه ذوب آهن اصفهان با برپایی تجمع خواستار کاهش ساعات کاری خود شدند. این کارگران علاوه بر برپایی تجمع، اعتراض خود را طی نامه ای خطاب به مدیریت امور اداری شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اعلام کرده و برخواست کاهش ساعت کار خود بدون کاهش دستمزدهایشان تاکید کردند. گفتنی است که هریک از این کارگران بدون سنوات کاری و بیمه با حداقل دستمزد مشغول به کار هستند.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١٣ تیر ٩٨، ٤ ژوئیه ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

اخبار نفت ۹:ادامه اعتصابات.اعتصاب کارگران ارکان ثالث و ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای در ۱۲۰ شرکت نفت و گاز

امروز ۱۳ تیرماه کارگران ارکان ثالث در شرکت ملی حفاری در ادامه اعتراضات قبلی و …