حزب کمونیست کارگری ایران: تجمع کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراجها و پرونده سازیها

روز شنبه ۷ فروردین کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به اخراج ۸ نفر از همکارانشان و کاهش مدت قرارداد بخشی از کارگران دست به تجمع زدند و اعتراض کردند. این اخراج ها در حالی صورت گرفته است که در سال ۹۸ بدنبال اعتراضات گسترده کارگران نیشکر هفت تپه توافقنامه‌ای با حضور کارفرما و اعضای شورای تأمین و نمایندگان کارگران صورت گرفت که اولین بند آن به ایجاد امنیت شغلی کارگران اختصاص داشت و در آن کارفرما به صراحت متعهد شد که از تاریخ امضای آن توافقنامه اخراج کارگر تحت هر عنوان ممنوع است. اما کارفرما به تعهد خود عمل نکرده و هشت نفر از کارگران را از کار بیکار کرده است و از تمدید بخشی از قراردادها سرباز زده است. محمد مسحنه، صادق مشهدی، رضا میری زاده، مهدی سجادی، سعادت نیا، سعید بهمنی، سید مرتضی صنوبر از جمله افراد اخراجی هستند. کارگران نیشکر هفت تپه اولتیماتوم داده اند که اگر اخراجها و پرونده سازیها لغو نشود و ادامه یابد و مطالباتشان پاسخ نگیرد اعتصابات خود را از سر خواهند گرفت.

موضوع دیگر پرونده سازیها علیه کارگران است. تا کنون ۲۰۰ پرونده امنیتی برای این کارگران تشکیل شده است. از جمله اخیرا شعبه دوم دادیاری شوش با شکایت مدیریت شرکت به ترتیب از ۳۱ نفر، ۱۲ نفر و ۷ نفر سه پرونده جدا تشکیل داده بود که زیر فشار اعتراضات کارگران برای همه این کارگران قرار منع تعقیب صادر شد. در پرونده دیگری نیز که برای ٣٥ نفر از این کارگران تشکیل شده بود، برای سی نفر از آنها قرار منع تعقیب صادر گردیده است. اما برای ۵ نفر از آنان به اسامی یوسف بهمئی، ابراهیم عباسی منجزی، مسعود حیوری، حمید ممبینی و حسین حَمدانی قرار جلب به دادرسی صادر شده است. اتهام این ۵ نفر به روال همیشه “اخلال در نظم عمومی” که همانا نظم باند مافیایی اسد بیگی است قید شده است. یک خواست فوری کارگران پایان دادن به این پرونده سازی ها و بسته شدن فوری تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده است.

خلع ید از باند مافیایی اسد بیگی و پایان دادن به چپاول و دزدی ها در صدر مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه قرار دارد. این کارگران در پیشبرد این مطالبه موفقیت های خوبی کسب کرده اند. مقامات مسئول خوب میدانند که خلع ید از اسد بیگی و باند او یک موفقیت بزرگ برای کارگران نیشکر هفت تپه و درسی برای همه بخش های کارگری در جدال با بساط چپاول و دزدی حاکم است. از همین رو درحالیکه خبرها حاکی از رسمیت یافتن سلب مالکیت از اسد بیگی در هیات داوری و دستگاه قضایی حکومت است، ابلاغ آن را امروز و فردا میکنند و در این میان ضمن ادامه دزدی هایشان با پرونده سازی ها و اخراجها آخرین تقلاهایشان را به کار میبرند تا بلکه کارگران را عقب بزنند و بساط چپاولگران را درهفت تپه حفظ کنند. این چنین است که با توسل به انواع دسیسه ها و ترفند ها میکوشند برای خود وقت بخرند. اما کارگران نیشکر هفت تپه همچنان پیگیر مطالباتشان هستند و در اعتراض به اخراج ها و پرونده سازیها اعلام کرده اند که اگر این روند ادامه یابد اعتصابات خود را از سر خواهند گرفت.

تجمع امروز ۷ فروردین سرآغاز اعتراضات این کارگران در سال جدید است. پرداخت بموقع حقوقها و تسویه حساب طلبهای کارگران، پرداخت منظم و بموقع حق بیمه، تمدید قرارداداهای کاری و دائمی شدن قراردادها، بازگشت به کار هشت کارگر اخراجی و تمامی کارگرانی که از کار بیکار شده اند و پایان دادن به اخراج ها، کوتاه شدن دست شورای اسلامی از مبارزات کارگران و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، برکناری مدیران فاسد و همدستان اسدبیگی از جمله مطالباتی است که این کارگران همواره در اعتراضاتشان پیگیر آن بوده و هستند. نیشکر هفت تپه با اتکاء به تصمیم گیری شورایی کارگران به یک سنگر مهم جنبش کارگری تبدیل شده است. از خواستها و مبارزت این کارگران باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۷ فروردین ۱۴۰۰، ۲۷ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

در تجمع اعتراضی مقابل اجلاس سازمان جهانی کار علیه حضور جمهوری اسلامی در ژنو شرکت کنید.هفتم ژوئن ٢٠٢٤ برابر با ١٨خرداد ١٤٠٣

در تجمع اعتراضی مقابل اجلاس سالانه سازمان جهانی کار علیه حضور جمهوری اسلامی در ژنو …