حزب کمونیست کارگری: برگزاری تجمعات اعتراضی بازنشستگان در شهرهای مختلف

اطلاعیه خبری
روز ٢٥ مرداد بار دیگر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات قبلی خود در سطحی سراسری در مقابل سازمان و ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند. این تجمعات در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، سازی، اهواز ، تبریز، ایلام، بجنورد و رشت برگزار شد. از جمله موضوعات تجمع بازنشستگان اعتراض به عدم احتساب سابقه استحقاقی مشاغل سخت و زیان آور در متناسب سازی حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق ها است. در این روز تجمعات بازنشستگان سراپا فریاد و اعتراض بود. دربجنورد آنها با پهن کردن سفره ای خالی اعتراضشان را به فقر و گرانی اعلام داشتند. در تبریز در مقابل مقامات تامین اجتماعی فریاد میزدند و از اختلاس ها میگفتند.
در این تجمعات بازنشستگان بنرهایی که بر روی آن نوشته شده بود “حق مسکن، حق معیشت” و “همسان سازی حقوق” در دست داشتند. کف مستمری بازنشستگان دو میلیون و هشتصد هزار تومان تعریف شده و چند بار زیر خط فقر است. بنا بر خبرها با اجرای همسان‌سازی، ۳۵۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود. اکبر شوکت از مقامات صندوق تامین اجتماعی میگوید که دولت باید ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت سه سال همسان‌سازی به این سازمان بدهد و تاکیدش اینست که اگر بدهی های دولت پرداخت نشود نتیجه اش بحران جدی خواهد بود که منظورش در واقع گسترش اعتراضات است. به گفته وی بدهی کلی دولت به این سازمان به مرز سیصد هزار میلیارد تومان رسیده است. بدین ترتیب این موضوع بهانه عدم اجرای این طرح و پاسکاری بازنشستگان میان دولت و تامین اجتماعی شده است.
خواست اصلی بازنشستگان افزایش حقوقهاست و اعتراضشان به پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان است. بعلاوه اینکه یک تاکید آنها بر درمان رایگان برای همه است. فشار اقتصادی و محرومیت از امکانات درمانی قابل قبول آنهم در دوران بحران کرونا وضعیت زندگی و معیشتی آنها را به مراتب وخیم تر کرده است. بازنشستگان یک بخش آسیب پذیر در مقابل بیماری مهلک کرونا هستند و زیرفشار معیشتی است که امروز ناگزیر شده اند به خیابان بیایند و خواستهایشان را طلب کنند.
بازنشستگان یک بخش معترض و فعال در جامعه بوده و همواره نقش برجسته ای در جلو آوردن خواستهای سراسری کل جامعه از جمله افزایش حقوقها به بالای خط فقر، درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و حق مسکن داشته اند. بازنشستگان با شعارهایی چون خط فقر ده میلیون حقوق ما دو میلیون، بیمه کارآمد، درمان رایگان است، حقوق های نجومی، فلاکت عمومی، و یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، در تجمعات اعتراضی خود اعتراضاتشان را فریاد زده اند. از خواستها و مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.
.پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٥ مرداد۱۳۹۹، ١٥ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند

رسانه‌های حکومتی اعلام کردند ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، سید محمد آل هاشم، مالک رحمتی و …