حزب کمونیست کارگری: فراخوان بازنشستگان برای تجمع در مقابل تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به عدم پرداخت حق مسکن و خواربار و همسان سازی حقوقها برای ساعت ٩ صبح بیست و پنجم تیرماه فراخوان به تجمع سراسری داده اند. این تجمع در تهران در مقابل سازمان تامین اجتماعی و در شهرستانها در مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار خواهد شد. اعتراض بازنشستگان در واقع به سطح نازل حقوقهاست.

کف حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان بطور واقعی یک چهارم خط فقری است که خود دولتیان از آن سخن میگویند. اما هستند بازنشستگانی حتی همین را هم دریافت نمیکنند و فقط هشتصد یا نهصد هزار تومان حقوق دارند. این شرم آور و جنایتکارانه است. در این کشور که نه خبری از درمان رایگان و نه از دیگر بیمه های اولیه اجتماعی برای مردم است و هزینه مسکن و درمان بخش بزرگی از دریافتی بازنشستگان را می بلعد بازنشسته با این حقوق چگونه باید زندگی کند؟ بویژه با افزایش هر روزه قیمت ها وضع هرروز وخیم تر شده و قدرت خرید آنها و کل جامعه هر روز کمتر میگردد و مردم فقیر تر و بی تامین تر میشوند. این وضعیت خشم و اعتراض بازنشستگان و کل جامعه را برانگیخته است. با این سطح از حقوق بازنشستگان به هیچوجه توان تامین نیازهای اولیه خود را ندارند. در اعتراض به این وضعیت است که علیرغم شیوع موج دوم بیماری مرگبار کرونا و علیرغم اینکه بازنشستگان بیش از دیگر اقشار در خطر ابتلا به این بیماری هستند، آنها در تدارک برگزاری تجمع برای روز ٢٥ تیر در مقابل سازمان تامین اجتماعی هستند.

بازنشستگان در تجمعاتشان بارها با شعارهایی چون خط فقر ٩ میلیون حقوق ما دو میلیون، درمان کارآمد، درمان رایگان است، تحصیل رایگان برای همه کودکان، همسان سازی حقوقها اجرا باید گردد، نه به تبعیض، معلم زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، صدای اعتراضشان را بلند کرده و خواستهای کل جامعه را علیه فقر و تبعیض و نابرابری و چپاول و دزدی نمایندگی کرده اند.

بویژه یک موضوع دائم اعتراض بازنشستگان اعتراض به تبعیض ها و نابرابریها در ثروتها و حقوقهاست. وقتی جامعه با ارقام نجومی حقوقهای مقامات و مسئولین حکومتی روبرو میشود، خشم و انزجار مردم شدت بیشتری می یابد. یک نمونه آن خبر اولین حقوق پرداختی به نمایندگان مجلس اسلامی در این ماه است. بنا بر این خبر که در مدیای اجتماعی به بحث داغی تبدیل شده در این ماه ۱۱ میلیون تومان بابت “نمایندگی” به حسابهای آنها واریز شده است و به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌هایشان که جمعا ۲۳۱ میلیون تومان یک جا به نمایندگانی که جز مفتخوری کاری ندارند پرداخت میشود. این خبر بر خشم و اعتراض مردمی که شاهد پرداخت نکردن دستمزد زیر خط فقر کارگر و یا بازنشسته هستند بیش از پیش دامن زده است. تازه اینها نمونه های کوچکی از دزدیها و ثروتهای نجومی مفتخوران حاکم است. چنین فضایی از اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی در تدارک تجمع روز ٢٥ تیر هستند. از خواستها و اعتراض بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١٦ تیر ۱۳۹۹، ٦ ژوئیه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک