حزب کمونیست کارگری: چند خبر از اعتراضات بخشهای مختلف کارگران

اعتراضات گسترده کارگران شهرداری

طی هفته‌های اخیر کارگران شهرداریها در شهرهای مختلف کشور از جمله ، اصفهان، سی‌سخت، دزفول، آبادان، اهواز، شوشتر، زابل، و بسیاری شهرهای دیگر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقها و  قراردادهای موقت کاری و بیکارسازیها دست به اعتصاب زده و تجمع کردند. دستمزدهای پرداخت نشده و نوع قراردادهای کاری موقت برده وار و مشخصا قراردادهای “حجمی” موضوع مهم این اعتراضات است. از جمله مدت یکماه است که کارگران شهرداری آبادان و سازمانهای وابسته به آن در اعتراض به سر میبرند. بنا بر خبرها روز ١٩ آذر کارگران  بخش خدماتی و فضای سبز مناطق دو و سه شهرداری همراه با کارگران آتش‌نشانی آبادان در ادامه اعتراضات قبلی شان در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی تجمع کردند. همچنین در روز ٢٠ آذر کارگران شهرداری طبس در اعتراض به قراردادهای موقت حجمی دست به تجمع زدند.

 

فراخوان رانندگان کامیون به اعتصاب سراسری

رانندگان کامیون و کامیونداران برای روز ٢٦ آذر، روز جهانی حمل و نقل و روزهای اول تا دهم دیماه اعلام اعتصاب سراسری کرده و پیگیر خواستهایشان هستند. رانندگان کامیون در یکساله اخیر با مبارزات قدرتمندشان الگویی از اعتصابات سراسری را در مقابل کل جامعه قرار دادند. بنا بر خبر ها روز یکشنبه ١٨ آذر رانندگان و کامیونداران شهرستان  ماه نشان  زنجان در اعتراض به  گرانی روز افزون وسایل یدکی کامیون و شرایط دشوار کاری خود دست به اعتصاب زدند. در همین روز رانندگان استیجاری شرکت حفاری جنوب واقع در حاشیه اهواز در اعتراض به  پرداخت نکردن حقوق شان و وضعیت نابسامان معیشتی اعتصاب کرده و اقدام به بستن جاده اهواز در محل سه راهی فرودگاه نمودند.

 

تجمع کارگران کارخانه “آریا استیل الوند” با وعده پیگیری پایان یافت

روز ١٩ آذر گروهی از کارگران کارخانه آریا استیل الوند در استان خوزستان در اعتراض به ٦ ماه دستمزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری اندیمشک تجمع کردند. زیر فشار اعتراض کارگران پس از گذشت دو ساعت از این تجمع مسئول حراست فرمانداری ناگزیر در جمع کارگران حاضر شد و وعده پیگیری مطالبات آنان را داد.  کارگران با  وعده پیگیری خواستهایشان موقتا به تجمع خود پایان دادند و اعلام کردند اگر پاسخی نگیرند دوباره دست به تجمع خواهند زد.

 

اعتراض دو روزه کارگران شیر پگاه تهران موقتا خاتمه یافت

شامگاه روز هجده آذر  کارگران کارخانه پگاه تهران در دومین روز اعتراضاتشان پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات جلسه خود با قوه قضائیه، جهت تصمیم گیری برای چگونگی ادامه اعتراضاتشان تا  چند روز آینده، موقتا به تجمعات خود خاتمه دادند. این کارگران از روز شنبه (۱۷ آذر ماه) تا شامگاه روز یکشنبه (۱۸ آذر) به صورت شبانه‌روزی در اعتراض به تصرف زمین هایشان در منطقه تهران پارس در مقابل ساختمان قوه قضائیه و در محدوده زمین‌ها دست به اعتراض زده بودند. به دنبال تجمع روز ١٨ آذر تعدادی از آنها با مسئولان قوه قضائیه جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه نماینده نهاد مربوطه از کارگران فرصت شش ماهه برای پیگیری موضوع درخواست کرده است. اما به دلیل آنکه کارگران شاغل و بازنشسته این مجموعه حکم تخلیه زمین‌های متعلق به خود را در دست دارند و پیش از این نیز به همین بهانه نهاد مربوطه از آنها فرصت خواسته بود و کاری انجام نگرفت، با این پیشنهاد موافقت نکردند و برای تصمیم گیری در مورد چگونگی پیگیری اعتراضشان موقتا به تجمع خود خاتمه دادند. به گفته کارگران، مسئولان قوه قضائیه که به خوبی از موضوع بالاکشیدن زمین‌های کارگران شیر پگاه واقفند، بازهم وعده توخالی به آنها تحویل دادند. خواسته این کارگران رفع تصرف اراضی آنان در منطقه تهران پارس است.

 

فراخوان بازنشستگان به تجمع در مقابل مجلس اسلامی

بار دیگر بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان برای بیست و هفتم آذرماه به تجمع در مقابل مجلس اسلامی فراخوان داده اند.  بازنشستگان در تجمعات با شکوه  قبلی خود از جمله با این شعارها اعتراض خودرا به فقر و بی حقوقی و بی تامینی اعلام کردند: شعارهایی چون  حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، اگر که ما نبودیم، تو اون بالا نبودی،  خط فقر ٦ میلیون حقوق، ما یک میلیون، منزلت، معیشت، حق مسلم ماست، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، سوریه را رها کن فکری به حال ما کن، تحصیل رایگان برای همه، جای معلم زندان نیست، زندانی سیاسی آزاد باید گردد. سفره شما رنگینه، سفره ما فقیره و شعارهای دیگر.

 

بازنشستگان یک بخش بسیار معترض جامعه هستند که تا کنون با مبارزات درخشان خود، با برگزاری تجمعات هزاران نفره و با شعارهای رادیکال و تعرضی خود که اساسا کل بساط توحش و بربریت حاکم و فاصله اشکار طبقاتی را به چالش کشیده، به سهم خود نقش مهمی در جلو آوردن گفتمانهای چپ و کارگری در سطح جامعه و تغییر توازن قوای سیاسی به نفع مبارزات کل مردم داشته اند. از خواستها و مبارزات آنان وسیعا حمایت کنیم.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شورا ها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ آذر ۱۳٩۷، ١٣ دسامبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …