حزب کمونیست کارگری: ۲۰۰۰ کارگر سه معدن متحدانه دست به اعتصاب زدند

کارگران سه معدن همکار و حشونی و پایدانا متعلق به شرکت ذغال‌سنگ روز ۹ خرداد دست به اعتصاب متحدانه زدند و خواهان تحقق کلیه خواست های خود شدند.

کارگران میگویند بخشی از مطالبات سال ۹۵ و بخشی از عیدی سال ۹۶ پرداخت نشده، هزینه های سنگین درمانی را کارگران از جیب میپردازند، در حالیکه بطور مستمر در این معادن مشغول کار هستند اما قرارداد دائم ندارند. اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیشرمانه میگوید دستمزدهای کارگران به روز شده، معوقات آنها پرداخت شده و در حالیکه کارگران در اعتصاب هستند میگوید کارگران به سر کار بازگشته اند. کارگران خواهان قرارداد دائم هستند اما این مقام حکومتی میگوید کارگران خواهان قرارداد برای سال ۹۷ میباشند. اما کارگران برخلاف این مقام حکومتی میگویند بیست سال است ارگان ها و مسئولین حکومتی وعده میدهند و عملی نمیکنند. در حالیکه کارگران این سه معدن سابقه کار طولانی دارند و بعضا ۴۰ سال است در این معادن کار میکنند اما قرارداد دائم با آنها بسته نشده تا کارگران را در شرایط بردگی کامل نگهدارند و شمشیر اخراج یا عدم تمدید قرارداد را بر سر کارگران معترض قرار بدهند.

کارگران خواست های مهم دیگری را نیز پیش کشیده اند. کوتاه کردن دست پیمانکار، امنیت شغلی، امنیت جانی، تامین هزینه های درمانی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، کاهش ساعت کار و برخورداری از مسکن مناسب. اینها خواست های میلیون ها کارگر در سراسر کشور است و کارگران این سه معدن پرچم مطالبات مهمی را در سطح جامعه بلند کرده اند. کارگران اعلام کرده اند قراردادهای یکساله را امضا نمیکنیم و قراردادها باید دائمی شود.

کارگران معادن یکی از محرومترین بخش های طبقه کارگرند که در شرایط بسیار ناامن کار میکنند و هر سال تعداد قابل توجهی از آنها بدلیل لاقیدی کارفرما و بیحقوقی کارگران برای مقابله قاطع با ناامنی کار، جانشان را از دست میدهند. اما نکته قابل توجه این است که در سال های گذشته کارگران معادن مبارزات درخشانی داشته و بارها دست به اعتصابات و تجمعات متحد و یکپارچه همراه با خانواده هایشان زده اند. طرح خواست های مهمی مانند مسکن مناسب، کوتاه کردن دست پیمانکاران و قرارداد دائم، امنیت شغلی و جانی و تامین هزینه های درمانی، یک پیشروی در مبارزات کارگران این معادن است که در شرایط مبارزاتی امروز جامعه حائز اهمیت است. با تمام قوا از این مبارزه و خواست های کارگران باید حمایت کرد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۳۰ مه ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

آزادی و استرداد حمید نوری محکوم است!

آزادی حمید نوری بوسیله دولت سوئد در برابر آزادی دو شهروند سوئدی  تسلیم شدن این …