حمایت کارگران خباز سنندج از کارگران معترض در سراسر ایران

پیرو صورت جلسه مجمع عمومی روز دوشنبه مورخ ۱۶ بهمن ماه ۹۶ که با حضور جمعی از کارگران خبازی های سنندج در محل سندیکا این صنف برگزار شد، اطلاعیه به شرح زیر جهت تنویر اذهان عمومی آماده و منتشر گردید.
اطلاعیه
جهت تنویر اذهان عمومی
مردم شریف ایران!
این روزها بحث بر سر وضعیت بد معیشتی٬ تبعیض و فساد سیستماتیک٬ موضوع تورم و گرانی کمرشکن کالاهای ضروری خانواده های کارگری، هزینه های بالای آموزش و درمان ، ‍‍‍پایین بودن دستمزدها و در کل، وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر جامعه٬ دغدغه مردم٬ کارگران٬ محافل و تشکلات کارگری و… شده که ما کارگران خباز متشکل در انجمن صنفی کارگران خباز سنندج هم فارغ از آن نیستیم.
پیرامون اعتراض ما کارگران خباز سنندج به عدم حل مشکلاتمان
اولین مورد٬ عدم افزایش دستمزدهایمان می باشد. موضوع عدم افزایش حدودا ً چهار ساله دستمزد ما کارگران خباز به حاکم بودن عرفی غیر قانونی برمیگردد و آن منوط کردن افزایش دستمزد کارگران خباز به افزایش نرخ نان می باشد که اقدامی کاملا غیر قانونی به حساب می آید چون در هیچ جای قانون اشاره نشده که افزایش نرخ کالای تولیدی توسط کارگر دستمزد وی را تعیین می کند. لذا حاکم شدن این عرف در تعیین دستمزد ما با توجه به تورم و گرانی کالاهای اساسی کارگران٬ سطح زندگی و معیشتمان را به سراشیبی سقوط سوق داده چون مبنای دستمزد فعلی ما کارگران خباز تورم سال 139۳ می باشد یعنی به هر شکلی حساب کنیم دخل و خرجمان تحت هیچ مکانیسمی با هم جور درنمی آید و جواب گوی تورم موجود در کشور نیست.
دومین مورد٬ موضوع عدم اجرای آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای همه کارگران شاغل در کارگاه های خبازی می باشد. سخت و زیان آور بودن کار در کارگاه خبازی در سنندج تنها برای مشاغل شاطری و نان درآری اعمال می شود در حالی که دیگر کارگران از خمیرگیر و چونه گیر گرفته تا وابر علی رغم ارتباط با گرما ساعات طولانی در روز را ثابت و بدون حرکت می ایستند که این کار در دراز مدت کارگر را دچار انواع و اقسام بیماری از دیسک کمر گرفته تا واریس و مشکلات بیضه ای و… می کند.
بحث دیگری که مطرح است٬ دخالت غیر قانونی اداره تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در مهندسی کردن انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج می باشد که از کاندید شدن دو تن از نمایندگان فعلی این تشکل کارگری ( جمیل شهابی و یداله صمدی ) جلوگیری به عمل می آورد و بدون دلیل محکمه پسند بطور شفاهی به آنان اعلام شده که حق شرکت در انتخابات هیات مدیره این انجمن کارگری را ندارند.
ما کارگران خباز سنندج چند خواسته ای را به شرح زیر اعلام می داریم.
۱. ما مخالف هرگونه افزایش قیمت کالاهای ضروری سفره کارگران٬ علی الخصوص نان می باشیم. به زعم ما افزایش نرخ نان در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی دولت صورت می گیرد٬ افزایش قیمت کالاها خلاف ادعای کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت هیچ گاه به بالا رفتن رفاه اجتماعی طبقه کارگرکمک نمی کند٬ که هیچ بلکه سود حاصله از آن به جیب مبارک دولت و شریک اجتماعی شان ( کارفرمایان ) سرازیر میشود.
۲. تمامی کارگران شاغل در کارگاه های خبازی به دلایلی که شرح آن داده شد می بایست کار آنها سخت و زیان آور تلقی شده و همه ما از بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شویم.
۳. ما کارگران به دخالتهای غیر قانونی وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و ارگانهای متبوع این وزارت خانه یعنی اداره کل تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در امور تشکل کارگری خود معترض بوده و از این طریق بار دیگر اعلام می داریم٬ مجمع عمومی و عادی نهاد صنفی کارگران خباز آزادانه و بدون ممانعت هیچ نهاد دولتی برای کارگرانی که خود را کاندید می نمایند٬ در زودترین وقت ممکن برگزار گردد.
این خواسته ها به اضافه خواستهای قانونی دیگر بارها و بارها طی انجام اقدامات رسمی به سمع و نظر مسئولین دولتی ذیربط در قالب مکاتبات اداری و مراجعات حضوری ثبت گشته که تاکنون دربردارنده هیچ حاصلی نبوده است. فلذا ما کارگران خباز سنندج بدلیل بی توجهی و عدم پاسخگویی به مشکلات و معضلات مان که آنها را طی طوماری در مورخه ۲۶/۱۰/۹۶ به شماره ۱۰۷/۱۱الف رو به استاندار استان کردستان و دیگر مسئولین دولتی فرموله کرده بودیم٬ روز دوشنبه مورخه ۱۶/۱۱/۹۶ با حضور جمع کثیری از کارگران خباز سنندج تشکیل جلسه داده که با امضا صورت جلسه ای تصمیم گرفتیم اگر مسئولین دولتی به این خواسته های قانونی ما کماکان بی توجه باشند. حق خود می دانیم در مقابل تهدیداتی که هستی مان را نشانه رفته است بیاستیم و برای احقاق حقوق خود و در حمایت از دیگر هم طبقه ای هایمان که در جای جای ایران از جمله کارگران نیشکر هفت تپه٬ کارگران ماشین سازی هپکو اراک٬ کارگران پتروشیمی بندر ماهشهر و… که آنان نیز برای احقاق حق دست به اعتراض زده اند؛ اعتراض خود را به جلو ارگان های دولتی ذیربط در سنندج منتقل خواهیم کرد.

جمعی از کارگران خبازی های سنندج و حومه
اسـفند سـال 1396

اینرا هم بخوانید

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و دو خبر دیگر

– بنا بر گزارشات دریافتی از روز گذشته ۲۶ اردیبهشت  کارگران  نیشکر هفت تپه در …