حمله‌های هوایی آمریکا علیه سوریه با همراهی بریتانیا و فرانسه؛ هشدار ترامپ به روسیه و ایران

BBC

آمریکا همراه با بریتانیا و فرانسه به اهدافی در سوریه حمله کرده است.

شام‌گاه جمعه به وقت واشنگتن، بامداد شنبه به وقت دمشق، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها آمد و اعلام کرد حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، “به اهدافی بوده است که با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه” مرتبط هستند.

این حمله‌ها در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر به دوما است.

حمله دوما که شنبه گذشته رخ داد، به گفته سازمان بهداشت جهانی تا ۷۰ نفر کشته داشته است و حدود ۵۰۰ نفر در آن آسیب دیده‌اند، واکنش تند و ابراز انزجار غرب را در پی آورد اما حکومت سوریه، و دو هم‌پیمان‌اش روسیه و ایران، وقوع این حمله را انکار کرده یا نیروهای مخالف را متهم کرده‌اند که مسئول آن بوده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اعلام این حمله‌ها، به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بردارند.

بعد از نطق رئیس‌جمهور آمریکا، رهبران بریتانیا و فرانسه هم اعلام کردند که به نیروهای نظامی‌شان در این باره دستور حمله داده‌اند.

صدای انفجارهای متعددی در دمشق شنیده شده و از شرق پایتخت سوریه دود به آسمان بلند شده است.

پنتاگون می‌گوید این دور از حملات تمام شده است.

صدای انفجارهای متعددی در دمشق شنیده شده و از شرق پایتخت سوریه دود به آسمان بلند شده است.

در پنتاگون، ژنرال ژورف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت سه نقطه در این حمله‌ها هدف قرار گرفته بودند:

  • تاسیسات تحقیقاتی در دمشق، که به گفته او “با تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک مرتبط بوده”
  • انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص
  • انبار تجهیزات تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم، در نزدیکی حمص

تلویزیون حکومت سوریه می‌گوید نیروهای سوریه، “ده‌ها موشک” را در جریان این حمله ساقط کرده‌اند.

در واکنش به این حمله‌های مشترک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: “هشدارهای ما ناشنیده ماند. باردیگر، ما داریم تهدید می‌شویم. هشدارداده بودیم چنین اقدام‌هایی بدون تبعات نخواهد ماند. همه مسئولیت این تبعات با واشنگتن، لندن و پاریس است.”

پنتاگون می‌گوید قبل از این حمله‌های هوایی آمریکا و فرانسه و بریتانیا به سوریه، هیچ هماهنگی‌ای با روسیه نشده و به جز هماهنگی‌های همیشگی برای پرهیز از درگیری در آسمان سوریه، از پیش به آنها اطلاعی نداده‌اند.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اهداف موردحمله طوری انتخاب شده بود که احتمال تلفات نیروهای روسیه به حداقل برسد. به گفته ژنرال دانفورد، در زمان عملیات، روسیه هیچ واکنشی به این حمله‌ها نشان نداد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نطقش به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بردارند.

پیش از آن دولت آمریکا گفته بود شواهدی که در دست دارند “با درجه خیلی بالا از اطمینان” است اما هم‌چنان در حال بررسی ترکیب مواد شیمیایی “استفاده‌شده در این حمله” است.

دقایقی بعد از نطق دونالد ترامپ، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم اعلام کرد که به نیروهای نظامی این کشور دستور حمله داده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کرده که به نیروهای این کشور دستور حمله داده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است “هیچ راه عملی دیگری به جز حمله نظامی وجود نداشت”.

با این حال او تاکید کرده که هدف از این حمله‌ها “دخالت در جنگ داخلی سوریه و تغییر رژیم نیست.”

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نطقش گفت هدف از این حمله “ایجاد یک مانع بازدارنده علیه تولید، گسترش و استفاده از تسلیحات شیمیایی است”.

سوریه تکذیب کرده است که حمله به دوما کار آن بوده است. روسیه هم کل ماجرا را صحنه‌سازی خوانده و هشدار داده بود که حمله کشورهای غربی می‌تواند به آغاز یک جنگ منجر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نطقش گفت: “هیچ مقدار از خون یا ثروت آمریکایی‌ها نمی‌تواند خاورمیانه را از مشکلاتش پاک کند. ما سعی‌مان را می‌کنیم ولی سرنوشت این منطقه در دست مردم خودش است.”

دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی و هم در ماه‌های گذشته بارها از هزینه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ساعتی بعد گفت این دور از حمله هوایی به سوریه تمام شده است ولی اگر باز هم حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، آمریکا باز حمله خواهد کرد.

قبل‌تر دونالد ترامپ در نطقش گفت این حملات تا وقتی که حکومت سوریه را از حملات شیمیایی باز دارد، ادامه پیدا می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و همین‌طور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از حمله مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمایت کرده اند.

بریتانیا چگونه در این عملیات مشارکت کرد

در نخستین ساعات امروزچهار فروند جت جنگی تورنادو بریتانیا از فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی اکروتیری در قبرس به هوا برخاستند.

هر یک از این جنگنده‌ها به موشک سایه توفان مجهزبودند.

این موشک‌های کروز۵ متر طول دارد و برد آن ۴۸۰ کیلومتر است. این موشک‌ها با کمک جی پی اس برای پیدا کردن اهدافشان برنامه ریزی شده بودند.

این چهار جنگنده تورنادو، موشک‌هایی را که کاملا از محدوده دفاع هوایی رژیم سوریه دور بودند، شلیک کرده و پس از آن همگی به سلامت به پایگاه بازگشتند.

وزارت دفاع بریتانیا این اقدام را “متناسب” توصیف کرده است. در حالی که ظاهرا بنظر می رسد که بریتانیا نقش کمی در حملات هوایی امروز داشته باشد، اما گوین ویلیامسون، وزیر دفاع گفته که حضور بریتانیا در این عملیات به معنای پاسخ واحدی است که پیامی کاملا روشن را به رئیس جمهور سوریه می‌رساند.

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …