حمله هوایی اسرائیل به گروههای وابسته به ایران در سوریه

العربیه:منابع سوری، شامگاه پنج‌شنبه 22 ژوئیه، از حملات جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع جدید شبه نظامیان حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان وابسته به ایران در استان حمص سوریه خبر دادند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، حملات شامگاه چهارشنبه، اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان در سوریه تلفات سنگینی به آنها وارد کرده است. این حملات شامل پایگاه‌هایی در اطراف فرودگاه نظامی الضبعه، القصیر در حومه غربی و شرقی حمص، محل استقرار شبه‌نظامیان انجام شده است.

طبق منابع سوری، از آغاز سال جاری، اسرائیل بیش از 14 بار پایگاه‌های نظامی شبه‌نظامیان وابسته به ایران را هدف قرار داده است. برخی از این مواضع با حملات موشکی و برخی با بمباران هوایی مورد هجوم قرار گرفته و دهها کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

حمله شب گذشته اسرائیل دومین حمله هوایی طی هفته جاری است. روز دوشنبه گذشته، جنگنده‌های اسرائیل حداقل 5 بار مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در استان حلب، شمال سوریه بمباران کردند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، حملات اسرائیل به شبه نظامیان در سوریه طی شش ماه گذشته به کشته شدن 104 نفر، نابودی کامل 7 پایگاه نظامی و مرکز آموزشی در اطراف دمشق، 3 پایگاه و مرکز نظامی در قنیطره، دو هدف نظامی در حماه و حملات مشابهی به دیرالزور، السویداء، لاذقیه ، حمص و حلب منجر شده است.

چراغ سبز روسیه به اسرائیل

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، مواضع شبه‌نظامیان ایرانی که مورد هدف اسرائیل قرار گرفتند، اغلب مراکز نظامی، انبارهای سلاح و زاغه‌های موشک بوده که به تخریب کامل آنها انجامیده است.

بنا به این گزارش همه این حملات با چراغ سبز روسیه همراه بوده ‌و مسکو با هدف قرار دادن شبه‌نظامیان وابسته به تهران در سوریه از سوی اسرائیل مخالفتی نکرده است.

مسکو حملات اسرائیل را عامل مهمی در كاهش نفوذ و نقش ایران در این كشور تلقی می‌کند چرا که تفاوت راهبردها میان مسكو و تهران، رقابت آشکاری میان دو طرف ایجاد كرده است.

با توجه به رقابت اقتصادی روسیه و ایران در سوریه، سکوت مسکو در قبال حملات اسرائیل به برخی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به تهران در استان لاذقیه، که منطقه نفوذ مسکو به‌شمار می‌رود، با چراغ سبز این کشور صورت می‌گیرد.

رویکرد روس‌ها و سکوت آنها در قبال حملات اسرائیل نوعی تقابل با نفوذ ایران در سوریه تلقی می‌شود.

تهران و مسکو هر دو از گروه‌های محلی برای رسیدن به اهداف اقتصادی و نفوذ در سوریه استفاده می كنند. دو طرف تلاش می‌کنند به نحوی از دیگری امتیاز بگیرند.

اینرا هم بخوانید

سازمان عفوبین الملل میگوید کامران شیخه درخطراعدام قرار دارد

سازمان عفوبین الملل هشدار داده که کامران شیخه درخطر اعدام قرار دارد و از جهانیان …