حمله پلیس به تجمع زنان مقابل وزارت کار و دستگیری تعدادی

رادیو آلمان:پلیس اجازه برگزاری تجمع هشت مارس زنان در تهران را نداد

تجمع زنان به مناسبت روز جهانی زن، ۸ مارس که قرار بود مقابل وزارت کار در تهران برگزار شود با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. فعالان زن در توئیتر نوشته‌اند که تعدادی دستگیر شده‌اند.

روز پنج‌شنبه ۸ مارس (۱۷ اسفند) تعدادی از زنان در تهران قصد برگزاری تجمعی مقابل وزارت کار را داشتند که نیروهای امنیتی و پلیس مانع از تشکیل آن شدند.

مهدیه گلرو، یکی از فعالان زنان که در این تجمع حضور داشت در توئیترش نوشته است که در تمام کوچه‌ها و روی پل‌های عابر پیاده اطراف ساختمان وزارت کار نیروهای امنیتی مستقر هستند.

او نوشته است: «این میزان از فضای امنیتی باورکردنی نیست حتی اجازه چند لحظه ایستادن نمی‌دهند. ون‌های مخصوص انتقال زندانی و ون گشت ارشاد، موتورهای پرسروصدا و وفور لباس شخصی، این است ۸ مارس در ایران.»

فرزانه ابراهیم‌زاده روزنامه‌نگار مقیم تهران نیز به نقل از شاهدان عینی در صفحه توئیترش نوشته است که نیروهای لباس شخصی در حال فیلم گرفتن از تظاهرکنندگان بودند که با اعتراض زنان روبرو می‌شوند.

این روزنامه‌نگار می‌نویسد چندین نفر را سوار ون‌های نیروی انتظامی کرده‌اند.

او همچنین می‌افزاید: «هرچند حلقه اولیه هم شکل نگرفت اما چیزی که شاید نکته شاخص تجمع زنان در هشت مارس ۲۰۱۸ بود شجاعت دختران جوان شرکت کننده بوده. دختر جوانی که از میان جمعیت به سمت لباس شخصی‌هایی که برای گرفتن زنان می‌رفتند می‌دود و با تنه زدن به آنها اجازه جلو آمدن نمی‌دهد. دختر دستگیر نشده.»

صفحه توئیتر “ماچولند” از بازداشت جلوه جواهری، بنفشه جمالی و زهره اسدپور خبر داده است.

فراخوان این تجمع برای اولین بار پس از سال ۱۳۸۵ داده شده بود و برگزاری آن، اولین تجمع خیابانی زنان در هشت مارس در ۱۱ سال گذشته بوده است.

——————–

رادیو فردا:بنابر گزارش‌ها از تهران، نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند مانع از برگزاری تجمع شماری از زنان در برابر ساختمان وزارت کار شده است.

گزارش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره خشونت مأموران علیه تجمع‌کنندگان و همچنین توقیف شماری از زنان منتشرشده است.

از چند روز پیش فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع در برابر ساختمان وزارت کار در تهران همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زنان، منتشر شده بود.از صبح پنج‌شنبه شماری از کاربران شبکه توییتر از «فضای امنیتی» در اطراف وزارت کار خبر داده بودند.

آخرین تجمع خیابانی در ایران به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زنان، سال ۱۳۸۵ در برابر مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار شد که با خشونت نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.

افزون بر این، در پی رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، تجمعات و گردهمایی پراکنده فعالان زن نیز با ممنوعیت جدی‌تری روبه‌رو شد.

در فراخوانی که از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع روز پنج‌شنبه منتشر شده بود از جمله به «قوانین نابرابر در ازدواج، طلاق، ارث و… که از زنان، شهروندانی درجه دو ساخته‌ است» اشاره شده بود.

کاربران فارسی‌زبان همچنین از روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفند، با هشتگ «برابر با من» به شرح موقعیت‌هایی پرداختند که بیانگر تفاوت‌هایی عمده بین زن و مرد در جامعه ایران است.

از سوی دیگر هشتم مارس امسال در حالی فرا می‌رسد که اعتراض‌های علنی شماری از زنان در شهرهای مختلف ایران به حجاب اجباری ادامه دارد.

شماری از معترضان به حجاب اجباری در ایران، که به «دختران خیابان انقلاب» معروف شده‌اند، بازداشت شده‌اند.

بر پایه خبری که روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، منتشر شد عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از حکم ۲۴ ماه حبس تعزیری٬ به اتهام «تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب» برای یکی از بازداشت‌شدگان خبر داد و گفت با «ساختارشکنی» در حوزه حجاب، به صورت جدی برخورد خواهد شد.

اینرا هم بخوانید

پیام جمعی از زندانیان اوین در هفدمین هفته از کارزار سه شنبه های نه به اعدام

اردیبهشت ازساعت ۳بعد ازظهر تاساعت ۸صبحِ روز بعد که لاشه‌ی هلی‌کوپتر را پیداکردند، ۱۸ساعت در …