خامنه‌ای و نمایش ریاکاری عفو زندانیان – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر از موافقت خامنه‌ای با عفو و یا تخفیف مجازات ۲ هزار و ۸۸۷ زندانی را داده است. از میان این تعداد ۵۹ نفر حکم قطعی اعدام داشته‌اند که این احکام با یک درجه تخفیف به حبس تغییر کرده‌اند. گفته شده است که در میان “عفوشدگان”  تعداد ۳۹ “محکوم امنیتی”  هم وجود دارد که این اصطلاحی است که  معمولاً جمهوری اسلامی برای زندانیان سیاسی بکار می‌گیرد.

ابن “بخشش اسلامی” در حالیکه در ایران بیگناهان در زندان هستند و این رژیم هر۷ الی ۸ ساعت یک نفر را اعدام می‌کند و  حتی در بسیاری موارد زندانیان را از مرخصی درمانی محروم کرده است، اقدامی ریاکارانه و فقط پروپاگاندا است. طبعاً نجات‌یافتن هر زندانی از اعدام و یا حبس طولانی‌مدت خوشحال‌کننده است، ولی تا زمانی که این رژیم بر سر کار است اعدام و بی‌عدالتی قضایی نیز پابرجاست.  واقعیت این است که اعدام‌ها و رفتار خشونت‌آمیز با زندانیان با اعتراضات وسیع داخلی و جهانی روبروست و رژیم می‌کوشد با راه‌اندازی نمایشات به‌اصطلاح عفو و بخشش اذهان عمومی را منحرف کند.

مسئله اصلی برای ما پایان‌دادن به چرخه خشونت و سرکوب حکومتی است. مسئله ما این است که  اساساً مجازات اعدام باید ممنوع شود، نه اینکه فقط تعدادی با “عفو” این یا آن دیکتاتور از اعدام نجات یابند. مسئله ما آزادی فوری و بدون قیدوشرط کلیه زندانیان سیاسی و همه معترضین دستگیر شده است. مسئله ما این است که زندانیان سیاسی جرمی مرتکب نشده اند که حالا باید مورد “بخشش” قرار گیرند. مسئله به رسمیت شناختن حق بنیادی شهروندان در بیان نظرات و اعتقادات خود، برپایی تجمع و اعتراض برای گرفتن حق خود و ایجاد تشکل و حزب و غیره است. مسئله ما  پایان‌دادن به مجازات‌های انتقامگیرانه و به‌اصطلاح عبرت آموزانه و برخورد انسانی با مجرمین با هدف اصلاح آنها و مصون داشتن جامعه از وقوع مجدد جرم است.

جمهوری اسلامی دشمن انسان و هرگونه ارزش‌های انسانی است. ما می‌خواهیم این حکومت جانی و ضدانسانی سرنگون شود. سرنگونی جمهوری اسلامی اولین قدم در پایان‌دادن به جنایت و سرکوب سازمانیافته دولتی در ایران و استقرار یک نظام قضایی انسانی و عادلانه است.

اینرا هم بخوانید

فاطمه مهاجرانی سخنگوی ارتجاع و زن ستیزی – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …