خبرنگار روس بعد از سقوط مرموز از آپارتمانش جان داد

BBC

یک خبرنگار تحقیقی روس که از آپارتمانش در طبقه پنجم یک ساختمان سقوط کرده بود، در بیمارستان جان داد. ماکسیم برادین که در شهر یکاترینبورگ روسیه زندگی می‌کند، اخیرا درباره کشته شدن سربازان اجیر در سوریه می‌نوشت.

همسایه‌های آقای برادین او را با حال وخیم در پایین ساختمان پیدا کردند و به بیمارستان منتقل کردند که در آنجا جان خود را از دست داد.

مقام‌های محلی می‌گویند از او یادداشت خودکشی پیدا نکرده‌اند اما گفته‌اند به نظر نمی‌آید که این رویداد ماهیتی جنایی داشته باشد.

با این حال یکی از دوستان آقای برادین گفته است که ماکسیم به او گفته بود آپارتمانش یک روز قبل از این رویداد از سوی افراد امنیتی محاصره شده است.

ویاچسلاو باشکوف می‌گوید ماکسیم برادین “خبرنگاری صادق و دارای ضوابط” بود. او می‌گوید که آقای برادین روز ۱۱ آوریل، ساعت پنج صبح با او تماس گرفته و گفته بود که فردی با اسلحه را در بالکن خانه‌اش‌ و افرادی نقاب‌دار و با استتار را در حال پایین شدن از راه‌پله‌ها دیده است.

او گفت که دوستش به دنبال وکیل می‌گشت. آقای باشکوف می‌گوید که ماکسیم برادین بعدتر به او زنگ زد و گفت که تصور او نادرست بوده و افراد امنیتی در حال اجرای نوعی از تمرینات بوده‌اند.

مسئولان گفته‌اند بعد از این که آقای برادین از آپارتمانش سقوط کرده، در خانه‌اش از داخل بسته بوده که نشان می‌دهد هیچ کس وارد آپارتمان یا از آن خارج نشده است.

سردبیر روزنامه “نووی دن” که آقای برادین در آن کار می‌کرد گفته است دلیلی وجود نداشت که او خودش را بکشد.

سربازان اجیر روسیه در سوریه

در چند هفته اخیر این خبرنگار درباره سربازان اجیر روسیه که با نام “گروه واگنر” شناخته می‌شوند می‌نوشت. بنا به گزارش‌ها گروهی از این سربازان در هفتم فوریه در درگیری با نیروهای آمریکایی کشته شدند.

هفته گذشته، مایک پمپئو، رئیس سیا و نامزد دونالد ترامپ برای پست وزارت خارجه گفت که “چند صد” نفر از سربازان اجیر روسیه در استان دیرالزور سوریه کشته شده‌اند. این سربازان اجیر ظاهرا برای حمله به مرکز نیروهای دمکراتیک سوریه که متحد آمریکاست با نیروهای حامی دولت سوریه یک‌جا شده بودند.

چند هفته بعد از آن روسیه تأیید کرد که ده‌ها نفر از شهروندان روسیه در جنگ سوریه کشته یا زخمی شده‌اند، اما تأکید کرد که آنها سربازان ارتش نبوده‌اند.

در ماه گذشته میلادی آقای برادین جزئیاتی درباره چند نفر از سربازان اجیر کشته‌شده افشا کرده بود.

او همچنین درباره رسوایی‌های سیاسی گزارش‌های تحقیقی تهیه می‌کرد.

در سال‌های اخیر چندین خبرنگار در روسیه مورد حمله و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

بیشتر رسانه‌ها در این کشور را دولت کنترل می‌کند. در رده‌بندی نهاد فریدم هاوس، روسیه در میان صد کشور از نظر آزادی رسانه‌ها جایگاه هشتاد و سوم را دارد.

در سال ۲۰۰۶ آنا پولیتکاوسکیا یکی از خبرنگاران تحقیقی مطرح روسیه، در داخل آسانسور ساختمانی که در آن زندگی می‌کرد، با ضرب گلوله کشته شد. او مواردی از نقض حقوق بشر از سوی روسیه در چچن را افشا کرده بود.

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …