گروه٧ حملات رژیم به اسرائیل را محکوم کرد. ادامه واکنش ها

*جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت که ایالات متحده پس از کمک به اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حمله شامگاه دیروز ایران، به دنبال “جنگ گسترده‌تر در منطقه” نیست.

*رهبران هفت کشور صنعتی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند.گروه هفت کشور صنعتی به “اتفاق آرا” حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از کنفرانس ویدئویی سران این گروه از کشورها اعلام کرد، آنها ازجمله از همه طرف‌ها می‌خواهند که خویشتن‌داری خود را حفظ کنند.

*گانتز: جمهوری اسلامی بهای حمله به اسرائیل را در زمان مناسب خواهد پرداخت.بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، گفت حکومت ایران بهای حمله به اسرائیل را در زمان مناسب و با روش مناسب خواهد پرداخت.گانتز با اشاره به خسارات حداقلی ناشی از حمله صدها موشک و پهپاد گفت:حکومت ایران «به قدرت سیستم امنیتی اسرائیل پی برد.»

*سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز یکشنبه حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرد و خواهان «خویشتن‌داری» شد.سخنگوی ناتو با انتشار پستی در رسانه ایکس ضمن اعلام این خبر گفت این سازمان از نزدیک تحولات منطقه را زیر نظر دارد.

* دولت بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد چندین فروند جنگنده و تانکر سوختگیری را به خاورمیانه منتقل کرده است.

*صدراعظم آلمان طرفین مناقشه ایران و اسرائیل را به “خویشتنداری” فراخواند.اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در پی حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل، خواستار “خویشتنداری” در اقدامات بعدی طرفین مناقشه شد.

*رادیو فردا:کاخ سفید تأیید کرد بایدن به نتانیاهو اطلاع داده آمریکا در پاسخ اسرائیل به حمله ایران مشارکت نمی‌کندیک مقام کاخ سفید در گفت‎‌وگو با خبرگزاری رویترز تأیید کرد که جو بایدن در گفت‎‌وگوی تلفنی بامداد یکشنبه به نخست‌وزیر اسرائیل گفت اگر اسرائیل بخواهد در واکنش به حمله نظامی ایران به اسرائیل عملیاتی علیه ایران را آغاز کند، آمریکا در آن نقشی برعهده نخواهد گرفت.

*بایدن: اسرائیل مهار حمله ایران را «پیروزی» بداند و واکنش نشان ندهد.شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داد که جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی بامداد یکشنبه با بنیامین نتانیاهو از اسرائیل خواست به «پیروزی» به‌دست آمده کنونی اکتفا کرده و از حمله به ایران خودداری کند.

*سوناک: جنگنده‌های بریتانیایی پهپادهای ایرانی را سرنگون کردند

*جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر یکشنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «من از طرف همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حملات ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنم و از همه طرف‌ها می‌خواهم که حداکثر خویشت‌نداری را به خرج دهند.»او در ادامه افزود: «من اکنون با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم تا این پیام‌ها را منتقل کنم و از ایران بخواهم که باعث تشدید تنش‌ها نشود.»در بیانیه‌ای که در همین رابطه از سوی دفتر او منتشر شده نیز آمده است که آنچه در جریان است «تشدید بی‌سابقه تنش‌ها و تهدیدی برای امنیت منطقه» است.بیانیه می‌افزاید که اتحادیه اروپا در راستای کاهش تنش‌ها با همه طرف‌ها در تماس نزدیک است و اینکه «بر تعهد خود برای حفظ امنیت اسرائیل تاکید می‌کند».

*هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در تماسی تلفنی به همتای ایرانی خود گفت که ترکیه تشدید بیشتر تنش در منطقه را نمی‌خواهد.

*اتحادیه اروپا برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی تلاش خواهد کرد

رئیس پارلمان اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) در واکنش به وقایع شامگاه گذشته در منطقه خاورمیانه نوشت: «حملات بی‌سابقه موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل یک تنش‌زایی بزرگ است و خطر ایجاد هرج و مرج بیشتر در سراسر خاورمیانه را در پی دارد.»روبروتا متسولا در پیام خود نوشت: «اتحادیه اروپا این حمله را با شدیدترین عبارات ممکن محکوم می کند و به کار خود برای کاهش تنش و توقف وضعیتی که به سمت خونریزی بیشتر ختم خواهد شد، ادامه می دهد.

*وزارت خارجه ایران روز یکشنبه (۲۶ فروردین) سفیران بریتانیا، آلمان و فرانسه را در اعتراض به آنچه “مواضع غیرمسئولانه برخی مقامات این کشورها” نسبت به حمله نظامی ایران به اسرائیل خوانده شده، احضار کرد.

با استفاده از گزارشات رادیو فردا، بی بی سی ،یورونیوز، دویچه وله و رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …