خشونت علیه کودکان در مراکز نگهداری بهزیستی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی انتشاریافته، یک کودک کار در مرکز نگهداری از کودکان کار در ماهدشت کرج مورد ضرب و شتم شدید مسئولین این مرکز قرار گرفته است. در واکنش به بازتاب این خبر سازمان بهزیستی از تعطیلی موقت این مرکز و بازداشت دو تن از مسئولان آن خبر داد.

ضرب و شتم کودکان و کودک‌آزاری در مراکز نگهداری زیر نظر بهزیستی رژیم اسلامی و یا تعرض و تجاوز و ضرب و شتم معلولان در چنین مراکزی امری نهادینه است. این امر بیش از هر چیز نتیجه اعمال خشونت سیستماتیک علیه آنان از طریق تحمیل فقر و فلاکت دائم بر آنها و حاصل بلافصل نگرش ضدانسانی حکومت الله به کودکان به‌مثابه مایملک و اشیای مرد، خانواده و یا دولت است. تعرض به حقوق کودکان و اعمال خشونت بر آنان در مراکز نگهداری امتداد تعرض و اعمال خشونت بر آنان در کوچه و خیابان است.

کودکان بدلیل عدم توانایی در دفاع از خود و حقوقشان آسیب پذیرترین بخش جامعه را تشکیل می‌دهند. دفاع از کودکان و دیگر بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه و حقوق آنان از جمله وظایف فوری سازمان‌ها و نهادهای دفاع از حقوق انسان‌هاست. فعالان و سازمان‌ها و نهادهای دفاع از حقوق کودک باید پرچم مطالبه تأمین شرایط یک زندگی در شأن انسان برای تمامی کودکان را در همه کمپین‌ها و اعتراضات بالا ببرند. جامعه و دولت موظف هستند برای کودکان مسکن و خوراک مناسب، دسترسی به آموزش رایگان با کیفیت بالا و شرایط تحقق یک زندگی مرفه و شاد را فراهم کنند. دولت باید از کودکان در برابر هر نوع سوءاستفاده توسط سازمان‌های جنایی و هرگونه تخطی علیه حقوق آنان محافظت کند. کار کودکان باید ممنوع اعلام شود و بکار گماردن کودکان عملی جنایی تلقی گردد.

توازن قوای کنونی در جامعه میان مردم و رژیم تحمیل چنین مطالباتی به حکومت را امکانپذیر ساخته است. پیوندزدن مبارزات برای دفاع از حقوق کودکان با دیگر جنبش‌های اجتماعی و اعتراضات دیگر اقشار جامعه مانند جنبش دفاع از حقوق معلولین، زنان و اعتراضات بازنشستگان، معلمان، پرستاران و کارگران از جمله راه‌های عملی در راستای تحقق این مطالبات و اقدامی در جهت اعتلای انقلاب و تسریع سرنگونی رژیم اسلامی است.

اینرا هم بخوانید

رادان و پایان محتوم قوانین رژیم اسلامی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …