خوزستان کانون داغ اعتراض، قیامهای شهری در راه است

بنا بر گزارشات دولتی نیمی از ایران در بحران آبی گرفتار شده است. این موضوع در برخی شهرها و مناطق به اعتراضاتی گسترده تبدیل شده است. معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور طی سخنانی از این میگوید که در تابستان ٩٧ پیش بینی شده است که ٣٣٤ شهر در تنش آبی قرار گیرند که جمعیتی بالغ بر٣٤و نیم میلیون نفر را شامل می شود.

هم اکنون در خوزستان آنهم در گرمای هولناک تابستان فاجعه ای به اسم بی آبی هست. به‌گفته معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور در حال حاضر آب مفید پشت سدهای استان خوزستان ٢٠ درصد ظرفیت آنهاست و در واقع ٨٠ درصد ظرفیت آن‌ها خالی است.

محرومیت از آب آشامیدنی سالم، شیوع بیماریها بخاطر کم آبی و پایین تر آمدن سطح بهداشت، نابودی کشاورزی و مشاغل وابسته به آن و در نتیجه بیکاری هزاران نفر از مردم از جمله مصائبی است که مردم در مناطقی که با معضل بی آبی روبرهستند، با آنها دست و پنجه نرم میکنند .

در خوزستان بی آبی در کنار گرمای وحشتناک تابستان سلامتی و زندگی مردم را به خطر جدی انداخته است. آنهم در شرایطی که بخش عظیمی از این مردم در فقر مطلق و محروم بودن از هر گونه امکانات سرمایشی و یا بیمه های اجتماعی چون بهداشت و درمان رایگان به حال خود رها شده اند. در این منطقه همچون بسیاری دیگر از شهرهای ایران حتی کمترین تجهیزات شهری وجود ندارد و اگر وجود دارد استاندارد آن بسیار پایین است. از جمله نبود فاضلابهای استاندارد شهری، در برخی محلات محیط آلوده ای از زندگی را بوجود آورده است.

همه اینها در حالیست که خبرها از صدور مخفیانه آب شیرین به عراق و کویت توسط سپاه حکایت دارد و این موضوع بر خشم و اعتراض مردم شدت داده است. اختلاس آب در شهرهای مختلف از سوی دست اندرکاران حکومتی نیز بخش دیگری از بساط دزد سالاری موجود است. از جمله یکی از دلایل زیر سوال رفتن تولید در کارخانه نیشکر هفت تپه که موقعیت شغلی بسیاری از کارگران در این کارخانه را به خطر انداخته است. سرقت آب در این منطقه است. از جمله یک خبر جنجالی که اخیرا فاش شده ، کشت شلتوک ۸۰۰هکتار بطور مخفیانه درمزارع شرکت نیشکرمیان آب ونصب پمپ های آب درنقطه کور از رودخانه دز در حوزه استحفاظی شهرستان شوش است. ظاهرا انتقال آب با همکاری مستقیم اسعدنیا و صمدی مدیران ارشد شرکت کشت نیشکر صورت گرفته است. ووقتی یکی از کارکنان شرکت از موضوع با خبر شده و به سرقت آب مورد نیاز مزارع نیشکر اعتراض میکند، مدیران شرکت با وی فسخ قرارداد کرده و او را اخراج میکنند.

آمارها و گزارشات در مورد معضلی به اسم بی آبی بیش از بیش ابعاد اجتماعی و فاجعه بار آنرا بیان میکند. در برابر این وضعیت جهنمی و فقر و فلاکت بیسابقه ای که بر مردم تحمیل شده است، قیامهای شهری دارد شکل میگیرد. از جمله در هشتم تیرماه خرمشهر به پا خواست و در نهم تیرماه مردم آبادان بدنبال یکهفته تجمع و اعتراض به خیابانها آمدند و فریاد اعتراضشان را بلند کردند. همچنین قبل از آن در اهواز در سوم تیرماه مردم بخاطر بی آبی مقابل فرمانداری شهر تجمع کردند و در سوسنگرد نیز صفهای طویل مردم برای تهیه آب به راه افتاده و زمزمه های اعتراض بلند است.

در این اعتراضات جدا از خواست آب نوشیدنی سالم، شیوع وسیع بیماریها و محرومیت از هر گونه تامینی، گرانی، بیکاری، اختلاس های حکومتیان همه و همه از محورهای مهم اعتراض مردم است. در این اعتراضات پلاکاردهای اعتراضی مردم و شعارهایی چون مرگ بر بیکاری، بی آبی، بیکاری، بیماری، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن، همش میگن امریکاست، دشمن ما همین جاست، مضمون اعتراض مردم را به روشنی بیان میکند. بدین ترتیب اعتراضات از بی آبی و تبعات آن آغاز شده و به شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای، مرگ بر روحانی کشیده شده و کل بساط حکومت است که توسط مردم به چالش کشیده میشود. مردم دولت و کل بساط دزد سالار حاکم را مسبب اصلی این وضعیت دانسته و بر حق مسلم داشتن هوای سالم، آب نوشیدنی سالم و داشتن یک زندگی انسانی تاکید دارند.

اینرا هم بخوانید

اول ماه مه امسال در ایران، یک ارزیابی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …