خوزستان یک کانون داغ اعتراضات کارگری.اخباری از اعتراضات کارگری در خوزستان در دو هفته اخیر.

اخباری از اعتراضات کارگری در خوزستان در دو هفته  اخیر.جنبش اعتراضی کارگری در ایران یک جنبش قدرتمند است. خوزستان یک کانون داغ این اعتراضات است. نگاهی به اخبار اعتراضات کارگران در دو هفته اخیر در خوزستان داشته باشیم.

– روز سه شنبه ۱۳ مهر ماه کارگران نیشکر هفت تپه در هشتمین روز دور جدید اعتصابات خود برای سومین روز مقابل فرمانداری تجمع کردند و سپس با فریاد شعارهایشان در داخل شهر شوش راهپیمایی کرد.  خواستهای فوری این کارگران عبارتند از: تعیین تکلیف مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت- بانک،  پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی، تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال-تعمیر کارخانه، بازگشت به کار اخراجی های مطالبه گر، تمدید قرارداد فصلی ها، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس و مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی (وکیل کارگران هفت تپه). اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت تپه و تاکید آنها بر اداره شورایی و مجمع عمومی به همه کارگران در ایران که زیر فشارها و تعرضات دائم دولت و کارفرمایان قرار دارند راه نشان میدهد و باید وسیعا مورد حمایت قرار گیرد.

– روز ۱۱ مهر  کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم‌ پرداخت ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه حق بیمه مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

– روز یکشنبه ۱۱ مهرماه کارگران ارکان ثالث مجتمع پتروشیمی شاغل در منطقه ویژه بندر ماهشهر در اعتراض به وضعیت نامناسب شغلی و معیشتی خود دست به تجمع اعتراضی زدند و شعار اتحاد اتحاد  سردادند. خواست فوری این کارگران  برچیده شدن شرکت های پیمانکاری و  عقد قراردادهای مستقیم کاری است و اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهایشان به اعتراض خود  ادامه میدهند. استخدامهای پیمانی یکی از ارکان مهم اقتصاد سرمایه داری مافیایی جمهوری اسلامی است. اساس این اقتصاد بر چپاول و استثمار حداکثری کارگر گذاشته شده است. بخش بزرگی از استخدامها در نفت بصورت پیمانی است. بعلاوه هم اکنون بخش بزرگی از استخدامها در مراکز مختلف کارگری و حتی معلمان و پرستاران بصورت پیمانی است.  علاوه بر کارگران پیمانی ارکان ثالث یک خواست مهم هزاران کارگر معترض پیمانی پروژه ای نیز کوتاه شدن دست پیمانکاران بوده و این مطالبه همه بخش های کارگری در نفت و کل جنبش کارگری است.   اعتصاب و تجمع امروز کارگران ارکان ثالث در نفت فریاد اعتراض همه این کارگران است و بلند شدن این صدا از مرکزی چون نفت یک قدم مهم در ضربه زدن به بساط پیمانکاران چپاولگری است.  از مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

– روز یکشنبه ۱۱ مهر بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری خواستهای خود به تجمعات سراسری فراخوان داده بودند. این تجمعات در 10 شهر برگزار شد.از جمله در اهواز و خرمشهر نیز بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع داشتند. در اهواز علاوه بر بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان صنایع فولاد دفتر صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند. یک شعار مورد تاکید بازنشستگان در فراخوانهای اعتراضی شان “فقط کف خیابابون بدست میاد حقمون” بود. بازنشستگان خواستار اجرای دائمی همسان سازی و رسیدن سطح حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی، درمان رایگان و تحصیل رایگان برای همگان و حق داشتن مسکن، پایان دادن به اختلاس ها و بازگشت پولهای به سرقت رفته به صندوق بازنشستگان و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و خاتمه دادن به احضار ها و دستگیری ها و  آزادی فوری و بدون قید و شرط اسماعیل گرامی که با حکم ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در زندان است و خاتمه دادن به احضارها هستند. بازنشستگان این مطالبات را بارها و بارها در بیانیه ها و قطعنامه ها و در شعارهای اعتراضی خود اعلام کرده اند.

– روز ۱۱ مهر معلمان نیز برای پیگیری مطالبات خود در هشت شهر تجمع کردند. یکی از این تجمعات در اهواز برگزار شد.  بازنشستگان و معلمان دو بخش بسیار معترض جامعه هستند که با اعتراض به فقر و تبعیض و نابرابری و علیه اختلاس ها و سرکوبگریهای حکومت و جلو آوردن مطالبات سراسری مردم از جمله مطرح کردن وسیع خواستهای تحصیل و درمان رایگان وداشتن حق تشکل و علیه سرکوبگریها، همواره فریاد اعتراض کل جامعه بوده اند. از خواستها ومبارزات آنها باید وسیعا حمایت کرد.

– روز شنبه دهم مهرماه مربیان پیش دبستانی شهرستان ایذه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان  و با خواست بازگشت به کار و استخدام در آموزش و پرورش مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند. آنها مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ هستند که یکسال است برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع و اعتراض میزنند و جوابی نگرفته اند. آنها در تجمع اعتراضی امروزشان اعلام کردند :” اینبار آمده ایم بمانیم تا یکبار برای همیشه مشکل ما حل شود”.

– روز 6 مهر  شماری از بازنشستگان وزارت بهداشت در چندین شهر از جمله در اهواز در محوطه دانشگاه علوم پزشکی مرکز با شعارهای وعده و وعید کافیه، سفره ما خالیه،  تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم تجمع کرده و پیگیر مطالبات خود شدند. این بازنشستگان خواهان همسان سازی حقوق‌ها، پرداخت پاداش و فوق‌العاده و دیگر مطالبات ‌شان هستند. اعتراض بازنشستگان به سطح نازل حقوقها و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان است. یک خواست مهم بازنشستگان برخورداری از درمان رایگان است.

– روز چهارم مهرماه کارگران شرکت کاغذ پارس و شرکت پارس طبیعت سلولز که شرکت زیر مجموعه آنست و در هفت تپه قرار دارد در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران خود دست از کار  کشیده و در محوطه شرکت تجمع کردند. بنا بر خبر مدیریت شرکت از روز اول مهرماه اقدام به اخراج ۱۴ نفر از‌ کارگران نموده است و به باقی کارگران نیز اعلام شده است که به زودی همه از کار بیکار خواهند شد. کارگران اخراجی همگی ۱۰ سال تا ۲۰ سال سابقه کار دارند. در تجمع اعتراضی امروز چهارم مهرماه کارگران این شرکت خواستار بازگشت به کار همکاران خود شدند.

– ساعت ده صبح روز سوم مهرماه بنا به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، جمعهای بزرگی از معلمان شاغل و بازنشسته در 45 شهر در  برابر وزارت آموزش و پرورش در تهران ومراکز آن در شهرستانها تجمع کردند. در خوزستان نیز این تجمعات در شهرهای ، آبادان، ماهشهر،  ایذه، اندیمشک، و بهبهان برگزار شد.  تجمع سراسری قبلی معلمان در روز نخستین آغاز سال جدید در 25 شهر برگزار شد که در پاسخ به این فراخوان در اهواز و آبادان نیز معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع داشتند. رئوس مطالبات معلمان در این تجمعات سراسری عبارت بودند از:  اجرای نظام رتبه بندی بر اساس ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها و مشمول بودن نیروهای خرید خدماتی  و نیروهای خدماتی و معلمان بخش خصوصی در این رتبه بندی،  همسان‌سازی کامل و دقیق حقوق بازنشستگان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت بدهی سال‌های گذشته دولت به آنها،  اجرای کامل و بدون تبعیض فوق‌العاده ‌ویژه برای تمام فرهنگیان و تامین شدن حقوق معلمان تازه استخدام، پرداخت حقوق بازنشستگی بازنشستگان سال ۹۹، استخدام کارنامه سبز ها و ایجاد امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی، مربیان پیش‌دبستانی و مربیان نهضت سوادآموزی و معلمان شاغل در بخش خصوصی، توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی، آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار معلمان اخراجی در کنار خواسته حق تشکل ، ایجاد بستری امن برای بازگشایی مدارس در این اوضاع کرونا، به گونه ای که در زودترین زمان ممکن و ایجاد امکان بازگشایی حضوری مدارس از طریق استفاده از واکسن معتبر و رایگان عملی شود، ایجاد فضای فیزیکی با رعایت فاصله گذاری بهداشتی و تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان و ایجاد تجهیزات ضروری برای آموزش مجازی شامل گوشی هوشمند و اینترنت رایگان ، برای تمام فرهنگیان و دانش‌آموزان.  معلمان اعلام کرده اند که تا عملی شدن خواسته های مطرح شده به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. خواستهای معلمان خواستهای همه جامعه است و اعتصابی با این قدرت و با مطالباتی همه گیر تمام توجه ها را بخود جلب کرده است.

– روز ۳۰ شهریور کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به‌ عدم پرداخت ۴ ماه مزد و حق بیمه خود مقابل شورای شهر برای چندمین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین در روز  ۲۹ شهریور کارگران اخراجی شهرداری اهواز با خواست بازگشت به کار تجمع کردند. اعتراضات در میان کارگران شهرداری گسترده است. پرداخت بموقع دستمزدها و افزایش سطح آن، پرداخت بموقع حق بیمه، دائمی شدن قراردادهای کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران، و واکسیناسیون همگانی و رایگان از جمله خواستهای اعلام شده آنها در مبارزاتشان است. این خواستهای مشترک میتواند مبنای خوبی برای اعتراضات سراسری آنها باشد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۳ مهر  ۲۸،  ۵ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

درخواست کمک اردن از کشورهای عربی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و اسلحه مرتبط با جمهوری اسلامی

اردن از کشورهای عربی همسایه خود خواست با افزایش نگران‌کنندهٔ قاچاق مواد مخدر و اسلحه …