خیزش های مردمی: شماره ۷۸:اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و اعتراضات دانشجویان

امروز دوم آبادن ماه دومین روز اعتصاب و تحصن معلمان در مدارس در اعتراض  به سرکوب سیستماتیک معلمان، دانش آموزان و مردم، بود. بنا بر گزارشات تاکنون منتشر شده مدارس متعددی در شهرهای بندرانزلی، سقز، سنندج، دیوندره، کرج، کامیاران، جوانرود، مریوان، زیویه، اراک، بانه و بجنورد این تحصن و اعتصاب جریان دارد. فراخوان این اعتصابات از سوی شورای  هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان داده شده است. در این تحصن ها معلمان با دستنوشته هایی چون “زن، زندگی، آزادی”، “مدرسه پادگان نیست”، “حامی دانش اموزانیم”، “بازداشت دانش اموزان محکوم است”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “جای معلم و دانش اموز زندان نیست”، “نه به خشونت علیه دانش آموزان”، و “آزادی بدون قید  و شرط دانش آموزان”، صدای اعتراض خود را بلند کردند.

در دانشگاه ها امروز نیز دانشجویان دست به تجمع و اعتراض زده اند. از جمله در دانشگاه صنعتی همدان دانشجویان در اعتراض به قتل نگین عبدالملکی تجمع کردند. خبرها از استقرار ون های نیروی سرکوب در مقابل  دانشگاه خبر میدهد. در تهران دانشجویان دانشکده مدیریت  دختر و پسر مقابل درب سلف جمع شده و ریاست دانشگاه از حضور آنها بدون تفکیک جنسیتی در سلف ممانعت میکند و دانشجویان شعار اعتراضی سر میدهند. دانشجویان دانشکده زبانها و ادبیات خارجی نیز در دانشگاه تحصن کرده اند. این دانشجویان علیرغم فشار حراست و رئیس دانشگاه، دیوار آپارتاید جنسی را شکستند. در دانشگاه مازندران دانشجویان با همخوانی سرود زن صدای اعتراضشان را بلند کردند. در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز دانشجویان رو بروی دانشگده در حمایت از امید رضا مطهری نژاد دانشجوی بازداشتی دست به تحصن زده اند. از سوی دیگر به دلیل حضور سخنگوی دولت در دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه‌نصیر جو شدید امنیتی  شدید است. از ورود برخی از دانشجویان جلوگیری میشود. همچنین دردانشگاه شریف دانشجویان در اعتراض به ممانعت حراست از ورودشان به دانشگاه دست به تحصن زدند. بنا بر خبرها حراست دانشگاه شریف هنگام ورود دانشجویانُ‌نام تک‌تک آنها را باصدای بلند اعلام میکند تا مجاز بودن ورودشان از سوی دیگر اعضای حراست بررسی شود. مطابق گزارشها تاکنون ۳۳نفر از دانشجویان ممنوع‌ الورود اعلام شده و اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرده اند. در این روز دانشجویان دانشگاه آزاد تهران واحد غرب و دانشگاه شهرکرد نیز دست به اعتراض زدند.

از سوی دیگر دانش آموزان همچنان در شهرهای مختلف تجمع و اعتراض میکنند. از جمله جمعی از دانش آموزان در باغ فیض با شعار آزادی، آزادی، آزادی تجمع داشتند.

همچنین خبر ها از  فریاد مرگ بر دیکتاتورتوسط تعدادی از زنان در ایستگاه متروی تئاتر شهر تهران حکایت میکند. بامداد امروز نیز مردم در سنندج به خیابان آمده و با نیروهای سرکوب در گیر شدند.

دستگیریها گسترده است و یک عرصه نبرد مردم مبارزه برای آزادی دستگیرشدگان است. از جمله بیش از ۵۰۰ دندانپزشک با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فاطمه مشهدی عباس، دکتر دندانپزشک و استاد دانشگاه “بهشتی” شدند. فاطمه مشهدی روز ۲۷ مهرماه در محدوده شهرک اکباتان تهران توسط چند لباس شخصی دستگیر شد. گفته میشود که او اکنون در زندان اوین است.

سرنگون باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ آبان۱۴۰۱، ۲۴  اکتبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

شکر رسما ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته گران شد

دو هفته پس از انتشار فهرست جدید مشمولان دریافت ارز ترجیهی، وزارت جهاد کشاورزی امروز …