دادستانی هلند از بازداشت دو مظنون سوءقصد به جان فعال ایرانی خبر داد

RadioFarda

دادستانی هلند می‌گوید دو مرد مسلح که به‌تازگی در این کشور بازداشت شده‌اند، مظنون به تلاش برای سوءقصد به جان یک فعال ایرانی هستند.

دادستانی عمومی هلند روز چهارشنبه، ششم تیرماه، خبر داد یک شهروند ۳۸ ساله تونس که در تاریخ ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) در شهر هارلم هلند به همراه مردی دیگر دستگیر شد، مظنون به برنامه‌ریزی برای ترور یک «فعال و روزنامه‌نگار» ایرانی مقیم هلند است.

دادستان عمومی هلند پیش از این اعلام کرده بود که این مرد تونسی به تلاش برای ترور یک سیاستمدار اسپانیایی نیز مظنون است.

روزنامه فرانسوی لوموند نام این سیاستمدار را آلخو ویدال-کوادروس روکا اعلام کرده است. فرد دوم که به همراه این شهروند تونس دستگیر شده یک مرد ۲۷ ساله کلمبیایی است.

در بیانیهٔ دادستانی هلند آمده است پلیس این کشور با دریافت گزارش یک وضعیت مشکوک در محل حاضر شده و دو نفر که به نظر می‌رسید به سلاح گرم مسلح باشند پس از تعقیب‌وگریز با پای پیاده بازداشت شدند.

در این بیانیه اعلام شده است که تحقیقات در این پرونده ادامه دارد. روزنامه لوموند فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی نام فرد ایرانی را که هدف سوءقصد احتمالی بوده سیامک تدین طهماسبی اعلام کرد.

آقای تدین طهماسبی که در شبکه‌های اجتماعی خود را هنرمند و فعال مدنی معرفی کرده است، روز چهارشنبه در شبکهٔ ایکس نوشت: «کار جمهوری اسلامی به جایی رسیده که مجرمین تحت تعقیب بین‌المللی را با مسلسل بر سر مخالفین می‌فرستد.»

وموند یادآور شده که یکی از دوستان آقای تدین طهماسبی، که یک رپر ایرانی مقیم دانمارک است، پس از کشف این توطئه به خانه امن منتقل شده است.

نام هر دوی این افراد، در یک بیانیه وزارت اطلاعات در شهریور سال گذشته به چشم می‌خورد که در آن ادعا شده با یک گروه به گفته این وزارتخانه «تروریستی» که در مرداد همان سال بازداشت شده‌اند، در ارتباط بوده‌اند – موضوعی که می‌تواند حکایت از آن داشته باشد که آنها هدف اقدامات سازمان‌های امنیتی ایران بوده‌اند.

بنا بر گزارش لوموند، فرد مظنون، با یک گروه تبه‌کار مراکشی، موسوم به شبکه مغربی در ارتباط بوده که در سال ۲۰۱۹ در اقدامات ضد امنیتی در هلند تحت پیگرد بوده و در سوءقصد به سیاستمدار اسپانیایی هم دست داشته است.

آلخو ویدال-کوادروس سیاستمدار اسپانیایی، که روز ۱۸ آبان پارسال در مرکز شهر مادرید هدف سوءقصد قرار گرفت، اول آذرماه سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که پشت تلاش برای قتل او بوده است.

این سیاستمدار ۷۸ ساله در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ معاون رئیس پارلمان اروپا بود و از حامیان سازمان مجاهدین خلق ایران شناخته می‌شود.

جمهوری اسلامی که سابقهٔ حذف فیزیکی مخالفان خود در دوره‌های مختلف تاریخی در داخل و خارج از کشور را دارد، در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی متعددی را در خارج از کشور از طریق فضای مجازی به حذف فیزیکی تهدید کرده یا بر خانواده‌های آنها در داخل کشور فشار آورده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران خارج از ایران از جمله در رادیوفردا شواهدی را در این زمینه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

استفاده از گروه‌های تبه‌کار برای اقدام علیه مخالفان در خارج کشور، بی‌سابقه نیست، چنانکه به تازگی یک گزارش تحقیقی رادیو اروپای آزاد پرده برداشت که جمهوری اسلامی برای حذف فیزیکی مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در آمریکا، از یک گروه تبه‌کار در جمهوری آذربایجان استفاده کرده است.

اینرا هم بخوانید

ادامه حملات حمله اسرائیل به بخش‌هایی از غزه. ١٢کشته

منابع فلسطینی از کشته شدن چندین نفر بر اثر حمله جدید ارتش اسرائيل به مناطقی …