دادگاه بین‌المللی دادگستری درخواست اسرائیل برای مختومه‌کردن پرونده «نسل‌کشی» در غزه را رد کرد

اضی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه درخواست اسرائیل برای رد دادخواست آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این کشور در غزه را رد کرد و در عین حال دستور به توقف عملیات نظامی اسرائیل در این باریکه نداد.

دولت اسرائیل از دادگاه لاهه خواسته بود که این پرونده را به طور کامل رد کند و آفریقای جنوبی خواستار دستور دادگاه برای توقف حملات اسرائیل شده بود.

جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه در روز جمعه، ششم بهمن، در پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به ظن ارتکاب «نسل‌کشی» آغاز شد.نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز شخصاً در محل دادگاه در لاهه حضور داشت.

جوآن دونیهو، قاضی آمریکایی دادگاه اعلام کرد که این دادگاه از این صلاحیت برخوردار است که به این موضوع رسیدگی کند که آیا در غزه نسل کشی صورت گرفته است یا نه.

او افزود که بخشی از مطالب ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی در مورد آسیب به حقوق انسانی مردم غزه، درست است و این منطقه دارای «وضعیت دلخراشی» است و به محل «مرگ و ناامیدی» تبدیل شده است.

قاضی دادگاه لاهه از اسرائیل خواست از کشتار و زخمی کردن و نابود کردن زندگی فلسطینی‌ها دست بردارد، چراکه این اقدامات در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی لاهه از اسرائیل خواست فوراً تضمین کند که نیروهای نظامی‌اش مرتکب هیچ‌یک از اقدامات بالا نمی‌شوند و ظرف یک‌ماه در این زمینه به دادگاه گزارش بدهد.

دادگاه بین‌المللی همچنین خواستار اقدامات فوری و مؤثر اسرائیل برای کمک به ارائه خدمات بشردوستانه برای فلسطینی‌ها شد.

دادگاه حکم نهایی مورد نظر آفریقای جنوبی برای توقف عملیات جنگی ارتش اسرائیل را صادر نکرد، اما از اسرائیل خواست علیه آن دسته از مقامات و افرادی در اسرائیل که «تحریک به نسل کشی» فلسطینیان کرده‌اند، اقدام کند.

دادگاه همچنین از اسرائیل خواست تدابیر احتیاطی لازم را برای کاهش رنج فلسطینیان انجام دهد. ۱۵ قاضی از ۱۷ قاضی دادگاه به حکم لزوم تدابیر احتیاطی از سوی اسرائیل برای جلوگیری از قتل‌عام در غزه رأی موافق داده بودند.

دادگاه اسرائیل را نیز فراخواند که مانع از بین رفتن شواهدی شود که گواه بر ابعاد ویرانی جاری در غزه است.دادگاه در عین حال خواهان آزادی فوری همه اسرائیلی‌های ربوده شده که در غزه در اسارت هستند، شد.خانم دونیهو در دقایق ابتدایی جلسه، سخنانی از نمایندگان نهادهای سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی مردم غزه را نقل کرد و گفت ۱.۷ میلیون تن از ساکنان غزه به‌طور اجباری جابه‌جا شده و ۹۳ درصد از مردم در معرض گرسنگی هستند.

قاضی همچنین اظهاراتی از سخنان مقامات ارشد اسرائیل مانند رئیس‌جمهور، وزیران دفاع و انرژی را در مورد محاصره و لزوم مقابله سخت کشورشان با غزه و «نابودی» در واکنش به حمله حماس به اسرائیل، یادآوری کرد.
قاضی با اشاره به این‌که فلسطینیان به عنوان یک گروه قومی و مذهبی تعریف می‌شوند، گفت باید از آن‌ها در چارچوب کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی محافظت صورت بگیرد.

پیش از ارائه رأی قضات این دیوان، بیشتر کارشناسان حقوقی پیش‌بینی کرده بودند که دادگاه در حکم مقدماتی یا دستور موقت خود، با درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تمهیدات فوری در جنگ غزه موافقت خواهد کرد.
مقامات دولتی و قضایی آفریقای جنوبی در نشست روز ۲۱ دی در دیوان لاهه، اسرائیل را به «دهه‌ها نسل‌ کشی» متهم کرده و خواهان صدور حکم توقف فوری عملیات جنگی ارتش اسرائیل در باریکه غزه شدند.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در این نشست که به استدلالات آن کشور اختصاص یافت، در اشاره به حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به جنگ این کشور در غزه منجر شد، گفت «هیچ حمله‌ای، هر چقدر هم شدید، نمی‌تواند خشونت به کار رفته از سوی اسرائیل در ابعاد رخ داده را توجیه کند».

رونالد لامولا، وزیر دادگستری آفریقای جنوبی، افزوده بود که «تجاوزات اسرائیل از روز ۱۵ مهر (روز حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل) آغاز نشد، بلکه سابقه ۷۶ ساله دارد».به گفته آفریقای جنوبی، عملیات نظامی اسرائیل در غزه به شکلی در جریان است که ممکن است مصداق «نسل‌کشی» و نقض کننده تعهدات بین‌الملی اسرائیل در قبال پیمان «مقابله با نسل کشی» باشد.رسانه‌های اسرائیل یک روز پیش از حکم دادگاه لاهه اعلام کردند که دولت این کشور پروتکل نشست‌های محرمانه کابینه جنگ خود را به آگاهی قضات دادگاه رسانده تا نشان دهد که مرتکب نسل‌کشی نشده است.برگرفته از رادیو فردا

********

*دویچه وله :دادگاه بین‌الملی لاهه “عمیقا نگران” تلفات جانی در غزه است

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه (ICJ) روز جمعه ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) اعلام کرد که صلاحت رسیدگی به پرونده “نسل‌کشی” را دارد و تقاضای اسرائیل مبنی بر مختومه‌کردن شکایت آفریقای جنوببی مبنی بر بروز نسل‌کشی در جنگ غزه پذیرفتنی نیست.

جوآن داناهیو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه گفت این دادگاه از فاجعه کنونی در غزه اطلاع دارد و قتل مستمر در آنجا را محکوم می‌کند.

این دیوان با تقاضای آفریقای جنوبی برای آتش‌بس فوری در غزه موافقت نکرد، اما از اسرائیل خواست که باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کشتن فلسطینی‌ها، ایجاد آسیب‌های جسمی یا روحی جدی به آنها انجام دهد. 

اسرائیل همچنین موظف شده است ظرف یک ماه اقداماتی را که در رعایت این مقررات و توصیه‌ها انجام می‌دهد به اطلاع دادگاه برساند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود، آفریقای جنوبی طی جلسات آنچه را در غزه رخ می‌دهد نقض توافقنامه درباره منع نسل کشی دانست اما دادگاه در حال حاضر حکم نخواهد داد که آیا اسرائیل تعهدات مربوط به این توافقنامه را نقض کرده است یا خیر.

داناهیو تاکید کرد که با این حال دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را هم رد می‌کند. او همچنین خاطرنشان کرد دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت حکم دادن برای اقدامات اضطراری در پرونده “نسل کشی” اسرائیل را دارد.

اینرا هم بخوانید

 روایت‌های شخصی از بیمارسازی زندانیان سیاسی، «فرایند سیستماتیک عامدانه» در جمهوری اسلامی

ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر حامی معترضان به یک بیماری مرموز در پی آزادی از زندان …