دادگاه دوهمدست بابک زنجانی

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی: هیچ بدهی به بابک زنجانی ندارم/ قاضی مقیسه: قصد مظلوم نمایی دارد؛ نظام با کسی شوخی ندارد.

صبح امروز اولین جلسه رسیدگی به متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی که حکم اعدام آنها از سوی دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود، به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در ابتدای جلسه نجفی نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و عنوان داشت: اقدامات مجرمانه بابک زنجانی، «م.ش» و « ح.ف.ه» موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شده و مصداق بارز ماده ۹ قانون اخلال گران در نظام اقتصادی است.

او در حالی که کیفرخواست صادره برای «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی را قرائت می‌کرد، گفت: اتهام او فساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری۲ . ۱ میلیاردی از شرکت نفت و مشارکت در پولشویی است که از دادگاه درخواست محکومیت این فرد و مصادره کلیه اموال او را داریم.

در ادامه جلسه رسیدگی قاضی مقیسه رییس شعبه  ۲۸ با مخاطب قرار دادن «م.ش» از او پرسید: آیا کیفرخواست صادره توسط دادستان را به خوبی شنیده‌ای و اگر این طور است دفاعیات خود را در مورد کیفرخواست صادره اعلام و بیان کن که محموله‌های نفتی را که تحویل گرفته‌ای به چه قیمت و چگونه فروخته‌ای.

«م.ش» در مقام دفاع از خود اعلام کرد: این کیفرخواست حدودا‌‌ همان کیفرخواست سابق است و تغییر آنچنانی نکرده است. من در این مدت نتوانستم با وکلای خود دیداری داشته باشم و پرونده را مطالعه کنم. اگر اجازه دهید من چند دیدار با وکلای خود داشته باشم تا بتوانم یک دفاعیه منسجم در مقابل کیفرخواست تهیه و قرائت کنم.

رییس شعبه در پاسخ به درخواست استمهال این متهم گفت: به گفته خودتان این‌‌ همان کیفرخواست سابق است. اتهامات‌‌ همان اتهامات سابق می‌باشد. وکلای شما چندین هفته کیفرخواست را مطالعه و برای دفاع اعلام آمادگی کردند. درخواست استمهال شما بی‌مورد است و اگر دفاعی دارید در چارچوب کیفرخواست اعلام کنید و بگویید که چطور شخصی مانند بابک زنجانی که سابقه بدی داشته و محکومیت کیفری داشته است را این گونه بزرگ کرد‌ه‌اید تا اموال مملکت را به تاراج ببرید؟ شما با این گونه اعمال چندین سال است که مانوس و محشور بوده‌اید. بگویید بابک زنجانی را از کجا می‌شناسید و چگونه با او کار کرده‌اید. امر مشخص است و جواب کیفرخواست را بدهید.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: اصل در دادرسی بر برائت است به گونه‌ای که شما صحبت می‌کنید گمان می‌رود که من متهم هستم.

مقیسه در پاسخ گفت: لطفا در جهت مطالبی که در کیفرخواست ایراد شد دفاعیات خود را بیان دارید این حرفی که می‌زنید اتهام به دادگاه است.شما راجع به عملکرد خود بگویید که در این چند سال اموال خود را چگونه خرج منافع خود کردید و بگویید آیا این پول برمی‌گردد؟

 

«م.ش» در دفاعیات خود ابراز داشت: بعد از مدتی که در حبس انفرادی بودم قصد مظلوم نمایی ندارم و تلاش دارم جواب تناقضاتی که در پرونده است را بگویم. در کیفرخواست اصلا به شرایط خاص کشور در آن برهه زمانی اشاره نشده است. رابطه من با آقای زنجانی کارگزاری بوده است نه شریک. چطور است که اظهارات او را بر همه بخش‌ها دروغ می‌دانید اما آنجایی که مربوط به من می‌شود را راست می‌دانید و مستند قرار می‌دهید؟ چطور شده است منی که تا به حال پایم به کلانتری باز نشده از لندن، سر از اوین درآوردم. چرا با مصاحبه اطلاعات سپاه با من مخالفت شد. تمام اسنادی که ارائه دادم قانونی و موجود است.

او افزود: من دکترای اقتصاد سنجی دارم. احتمال اینکه رقم بدهی بابک زنجانی و من یکی شود بسیار صفر است و این یکی از ایرادات این کیفرخواست است. اگر بخواهم بر اساس کیفرخواست از خود دفاع کنم من طلبکارم و هیچ بدهی به بابک زنجانی ندارم.

در ادامه روند رسیدگی قاضی مقیسه خطاب به این متهم پرونده فساد نفتی گفت:‌ شما قصد مظلوم نمایی دارید ولی بدانید که نظام اسلامی با کسی شوخی ندارد. فرق ندارد که او «م.ش» باشد یا شخص دیگری. در دفاع از کیفرخواست خود صحبت کنید.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در دفاع از خود گفت: من با بابک زنجانی یک تفاهم‌نامه داشتم نه قرارداد و خیلی از بندهای آن قرارداد که نزدیک به ۸۰ درصد آن بوده، اجرایی نشده است.

مقیسه در پاسخ این ادعای متهم گفت: ‌بخش‌هایی از تفاهم نامه شما اجرا شده است که مانند مصوبه بوده و احتیاجی به قرارداد نداشته است وقتی تفاهم نامه را اجرا کردید فرقی بین تفاهم نامه و قرارداد نیست. با الفاظ بازی نکنید.

«م.ش» گفت: رقمی که در کیفرخواست آمده قابل هضم نیست و اعداد درست نمی‌باشد.

مقیسه گفت: شما جواب کیفرخواست را بدهید. بگویید که شریک زنجانی بوده‌اید یا خیر؟ پول‌ها را چه کرده‌اید و چه نقشی در این باند داشتید؟

نماینده دادستان در واکنش به اظهارات «م.ش» در رابطه با اعداد موجود در کیفرخواست گفت: ممکن است که در کیفرخواست سهو قلمی باشد شما حقیقت و درست آن را بگویید.

وکیل «م.ش» هم در واکنش به حرف‌های نماینده دادستان با اشاره به اعداد و ارقامی که در کیفرخواست ذکر شده گفت: ‌برخی اعداد و ارقام در کیفرخواست ذکر شده که صحیح نمی‌باشد. باید ادعای دادستان دقیق باشد. کل بدهی زنجانی ۱. ۳ میلیارد یورو است که در کیفرخواست مبلغی که به «م.ش» مستند شده است نزدیک به ۹ میلیارد دلار است. چطور کیفرخواست را براساس اظهارات متهم ردیف اول پرونده که بار‌ها به دروغ گو بودن آن در این دادگاه اشاره شده است، نوشته‌اید؟ایلنا

———————-

گزارش ایسنا

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی پایان یافت و قرار شد ادامه رسیدگی به فردا موکول شد.

به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به این دادگاه حدود ساعت 9:30 صبح در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور متهم ردیف دوم، متهم ردیف سوم، نماینده دادستان، وکلای شرکت ملی نفت و وکلای مدافع متهمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دادگاه، نجفی نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای متهم ردیف دوم را قرائت کرد که بر اساس آن، اتهام متهم ردیف دوم، اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی و کلاهبرداری عنوان شد.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی مقیسه رئیس دادگاه خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما نقش موثری در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی داشته‌اید. شما و بابک زنجانی در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده‌اید. شما تمام محموله‌های نفتی را فروختید و پول ها هم در اختیار شما بوده و جلسات با بابک زنجانی حکایت از این دارد که کارهایش را با شما پیش می برده و این فساد بزرگ را در زمانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این وجوه نیاز داشته، انجام داده اید. شما غارت بزرگی را از بیت المال انجام داده‌اید. از خود دفاع کنید.

مهدی شمس متهم ردیف دوم پس از اینکه در جایگاه قرار گرفت خطاب به رئیس دادگاه گفت: مدتی است با وکلایم هیچ ملاقاتی نداشته‌ام. اگر اجازه دهید چند جلسه با وکلایم ملاقات داشته باشم تا بتوانم دفاعیات کامل‌تری را ارائه دهم.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: هر دفاعی که دارید انجام دهید. مدتی پرونده در خدمت وکلا بوده و کیفرخواست هم کیفرخواست پیشین است و قبلا هم در برابر آن دفاع کردید.

قاضی دادگاه در ادامه افزود: شما چگونه انسانی را که سوابق محکومیتی داشته و مالی هم از خود نداشته، شخصیت دادید و با آقای فلاح هروی این فرد را به یک شخصیت مورد اطمینان تبدیل کرده و اموال مملکت را به غارت بردید؟

مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی خطاب به رییس دادگاه گفت: آقای قاضی اصل بر برائت است، ولی گویا در این جلسه اصل بر محکومیت است.

قاضی مقیسه در پاسخ به این گفته متهم گفت: شما دارید دادگاه را محکوم می کنید. تمام این سال ها شما، بابک زنجانی و فلاح هروی فکر کرده‌اید و اموال مملکت را خارج کرده اید. اگر هم می خواستید اموال را بازگردانید تا الان اینکار را انجام می‌دادید.

متهم گفت: پس از مدت ها تحمل سختی و حبس انفرادی آبرویم را هم از من گرفته‌اند، به هیچ عنوان قصد مظلوم نمایی ندارم. قبل از ورود به جزئیات کیفرخواست به ذکر نمونه هایی از تناقضات آشکار و ایرادات ماهوی می پردازم تا حق از باطل شناخته شود.

به گزارش ایسنا، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد. پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس برای رسیدگی مجدد به شعبه  هم عرض – شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه – ارجاع شده است.

 

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …