دادگاه فرانسه به استرداد روح‌الله‌نژاد به آمریکا حکم داد

دادگاهی در فرانسه حکم داده است که جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی به آمریکا مسترد شود.

 روح‌الله‌نژاد از طرف مقام‌های آمریکایی متهم شده که برای دور زدن تحریم‌های ایران تلاش کرده و همچنین می‌خواسته فناوری‌های پیشرفته با قابلیت نظامی به ایران منتقل کند.

رسانه‌های فرانسوی نوشته‌اند که وکیل روح‌الله‌نژاد بازداشت او را ناشی از “انگیزه‌های سیاسی” دانسته و گفته به تلاش برای لغو حکم استرداد ادامه می‌دهد.در فرانسه حکم دادگاه برای مسترد کردن متهم به کشور دیگر کافی نیست و نخست‌وزیر هم باید حکم استرداد را تایید کند.

جلال روح الله نژاد، مهندس ۴۱ ساله‌ای است که ۱۲ بهمن سال گذشته (۲ فوریه) هنگام ورود به فرانسه، در فرودگاه نیس بازداشت شد.

حکم استرداد او پس از بازداشتش صادر شد، اما او تقاضای تجدید نظر کرد، که روز پنجشنبه حکم استرداد تایید شد.

مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند او می‌خواسته یک سری از سیستم‌های مایکروویو صنعتی را از آمریکا به ایران منتقل کند که قابلیت استفاده‌های نظامی داشته‌اند.او متهم شده که با شرکت رایان رشدافزار همکاری می‌کرده است که یکی از شرکت‌های ایرانی تحریم‌شده از طرف آمریکا است.در صورت تایید اتهام های وارد شده در دادگاه های آمریکا، آقای روح الله نژاد می تواند تا ۶۰ سال به زندان محکوم شود.بی بی سی

***************

گزارش رادیو فرانسه در این مورد

دادگاه تجدید نظر «اکس آن پرووانس» در جنوبِ فرانسه با استرداد جلال روح‌الله‌ نژاد، مهندس ایرانی به ایالات متحد آمریکا موافقت کرد. این مهندس ٤١ ساله از سوی دادگستری آمریکا به نقض تحریم‌های این کشور علیۀ ایران و تلاش در جهت انتقال تجهیزات حساس به تهران متهم شده است. جلال روح‌الله‌ نژاد در روز دوم فوریۀ گذشته، بدرخواست دادگستری آمریکا در فرودگاه «نیس» در جنوب فرانسه دستگیر شد. وی به هنگام دستگیری با پروازی که در مسکو توقف کرده بود، از تهران وارد «نیس» می‌شد. او از هنگام دستگیری در بازداشت بسر می‌برد.

دادگستری فرانسه روز چهارشنبه با اعلام «نظر موافق» خود در جهت اجرای درخواست یک دادگاه فدرال کلمبیا، راه را برای استرداد جلال روح‌الله‌ نژاد به آمریکا هموار کرد.

این مهندس ایرانی، که کارشناس «فیبر نوری» است، در جلسۀ پیشین دادگاه در ٣٠ آوریل گذشته گفت پیش از این به مدت ده سال در «سازمان فضائی ایران» به پژوهش اشتغال داشته است. او از سوی مقامات قضائی آمریکا به تلاش برای انتقال سامانه‌های صنعتی ریزموج و سامانه‌های ضد پهپاد به ایران از طریق امارات متحد عربی متهم شده است. بگفتۀ مقامات آمریکائی این تجهیزات می‌تواند به آسانی به سلاح تبدیل شود.

«ژان ایو لوبورنی»، یکی از دو وکیل مدافع جلال روح‌الله‌ نژاد که از سرشناس‌ترین وکلای فرانسه است، در پایان جلسۀ دادگاه از اینکه دستگاه قضائی فرانسه «با توجه به مناسبات میان ایران و آمریکا، به جنبۀ سیاسیِ این پرونده توجه نکرده است، ابراز حیرت کرد». وکیل مدافع ایرانی تبار وی «اَدریَن میلانی» نیز درخواست آمریکا را «سیاسی – اقتصادی و حتی نظامی» توصیف کرد و دلیل آنرا «تعجیل و اصرار مقامات آمریکا در انتقالِ تجهیزات رایانه‌ای همراه جلال روح‌الله‌ نژاد از فرانسه به آمریکا» دانست.

وکلای مدافع او هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا پروندۀ وی را به دیوان عالی کشور فرانسه ارجاع خواهند داد یا خیر؟ در هر حال اجرای استرداد با حکم نخست وزیر صورت می گیرد، اما می‌توان از تصمیم او نزد دیوان عالی عدالت اداری فرانسه، فرجام خواهی کرد.

دادسرایِ دادگاه تجدیدنظر «اکس آن پرووانس» روز گذشته برای چهارمین بار با آزادی موقت جلال روح‌الله‌ نژاد مخالفت کرد. کنسول ایران که در سراسر جلسات دادگاه حاضر بود، اعلام آمادگی کرد که برای کسب آزادی موقتِ جلال روح‌الله‌ نژاد از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران مسکنی در پاریس در اختیار او قرار گیرد، اما دادگاه این پیشنهاد را به سبب احتمال فرار نامبرده نپذیرفت و قرار بازداشت وی را تا هنگام استرداد تائید کرد.جلال روح‌الله‌ نژاد نخست در دانشگاه تربیت مدرس و سپس در رشتۀ فیزیک نور در دانشگاه «خواچون» در شهر «وُهان» چین تحصیل کرده است.

اینرا هم بخوانید

قوه قضائیه رژیم:۵۸ نفر به علت اخلال در شعب اخذ رای بازداشت شده اند. صدها نفر دیگر”تویجه” شدند!

جهانگیری معاون قوه قضائيه گفته است ۵۸ نفر در روز انتخابات به علت اخلال در …