یک میلیون گونه جانوری با خطر نابودی روبه‌رو است

جمعی از دانشمندان پیشروی جهان هشدار داده‌اند که سیستم حیات وحش جهان در حال نزدیک شدن به مرز خطر برای زندگی انسان‌ها است.

این گزارش که روزنامه گاردین آن را جامع‌ترین پژوهشی نامیده که تاکنون انجام شده می‌گوید بیش از یک میلیون گونه گیاهی، حشرات و موجودات زنده در خطر نابودی‌اند و تا انقراض نسل بسیاری از آنها چند دهه‌ای بیشتر فرصت نمانده است.

گزارش ۱۸۰۰ صفحه‌ای «سرویس برنامه کاری سیاسی-‌علمی بین‌دولتی تنوع زیستی و محیط زیست» با همکاری سازمان ملل طی تحقیقات سه ساله‌ای که از وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری انجام داده، می‌گوید اگر «تدابیر فوری» برای تغییر این وضعیت انجام نشود، نسل انسان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

رابرت واتسون، مدیر سرویس یاد شده، می‌گوید بی‌هیچ شکی ما در حال از دست دادن تنوع زیست‌محیطی جهان هستیم و وضعیت، به شکل افسارگسیخته‌ای در حال بدتر شدن است، به طوری که زندگی انسان‌ها و نسل آنها را در خطر قرار داده است: «اگر طیفی از راه ‌حل‌ها فورا به کار بسته نشود، نوع بشر با چالش واقعی مواجه خواهد شد.»

نویسندگان این گزارش در مرحله اول، خواستار توقف رشد گرمایش زمین شده‎‌اند.

سال گذشته سازمان ملل هشدار داد که تنها ۱۲ سال فرصت هست تا تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش ۱.۵ درجه‌ای گرمایش زمین اتخاذ شود، چرا که نیم درجه افزایش هم می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در میزان خشکسالی، وقوع سیل، گرمای هوا و نهایتا فقر صدها میلیون انسان شود.

سال ۲۰۱۵ کشورهای جهان با امضای توافقی موسوم با «توافق پاریس» متعهد شدند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را کاهش دهند تا از گرمایش زمین جلوگیری شود. توافق پاریس در مرحله اول هدفگذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میانگین حرارت زمین از دو درجه سانتیگراد نسبت به شروع انقلاب صنعتی بالاتر نرود و اگر با همین روند کنونی گازهای گلخانه‌ای وارد فضا شود، گرمایش زمین از ۳ درجه بالاتر خواهد رفت.

با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، آمریکا از این توافق خارج شد. ترامپ می‌گوید: «بعید می‌داند گرمایش زمین منشاء انسانی داشته باشد.»

این گزارش می‌افزاید تاکنون گفته می‌شد زمین در دوره‌های مختلف با پنج رویداد انقراض بزرگ مواجه بوده، اما بایستی انقراض ششم که عامل آن انسان است را نیز به این لیست اضافه کرد.

مایک بارت رئیس اجرایی «صندوق جهانی طبیعت» می‌گوید کل محیط زیست در مخمصه است: «گزارش اخیر جامع‌ترین مطالعه‌ای بوده که انجام شده و نشان می‌دهد طبیعت با شیب تندی در حال سقوط است. زمانی برای تلف کردن نمانده و سریع باید دست به کار شد.»

قرار است سال آینده رهبران جهان در دو کنفرانس جداگانه با موضوع محیط زیست دیدار کنند و دانشمندان امیدوارند که آنها تصمیمات لازم برای جلوگیری از فجایع زیست‌محیطی را بگیرند.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن در فضا طی سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل آن ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۳۳.۱ گیگا (میلیارد) تن رسید. این گزارش می‌گوید یک سوم دی‌اکسید کربن منتشر شده، معلول سوخت زغال ‌سنگ بوده و آمریکا، چین و هند سهمی ۸۵ درصدی در رشد مصرف زغال‌سنگ در جهان داشته‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …