دانمارک:7 سال زندان برای متهم به توطئه قتل فعال اهوازی

دیوان عالی دانمارک حکم ایرانی-نروژی متهم به جاسوسی و توطئه قتل فعال اهوازی را تایید کرد

دیوان عالی دانمارک حکم هفت سال زندان یک شهروند ایرانی-نروژی را تایید کرده است که پیش از این برای جاسوسی از یکی از رهبران مخالفان عرب اهوازی حکومت ایران و همکاری برای توطئه سوءقصد به جان این فرد، مجرم شناخته شده بود.

دادستانی دانمارک اعلام کرده که دیوان عالی این کشور به اتفاق آرا این شخص را برای “فعالیت‌های اطلاعاتی غیرقانونی و همدستی در اقدام به قتل یک ایرانی در تبعید” محکوم کرده است.

این تازه‌ترین تحول در پرونده‌هایی است که در زمینه مسائل امنیتی مربوط به ایران در خاک اروپا، از جمله کشمکش‌های اطلاعاتی میان ایران و عربستان سعودی تشکیل شده است.

محمد داودزاده لولویی در پاییز ۲۰۱۸ و کمی پس از حمله مرگبار به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز در دانمارک دستگیر شد.

او متهم شد که با تعقیب یکی از رهبران “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” و فیلمبرداری از همسرش در نقشه‌ نافرجامی برای قتل این شخص با وزارت اطلاعات ایران همکاری می‌کرده است.به دنبال بازداشت او اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات ایران را در فهرست تروریستی قرار داد.

محمد داودزاده لولویی، که همه موارد اتهامی را رد کرده بود، در دادگاه اولیه به هفت سال زندان محکوم شد.

تایید حکم این فرد در دیوان عالی دانمارک کمتر از یک ماه پس از آن انجام شده که دانمارک علیه سه عضو “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” برای “تامین مالی و ترویج تروریسم” اعلام جرم کرد.

در ۳۱ شهریور ۹۷ مهاجمانی به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز حمله کردند. در این حمله ۲۴ نفر کشته شدند که از این میان ۱۸ نفر از نیروهای سپاه پاسداران بودند.

بلافاصله پس از حمله یکی از اعضای “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” گفت که “مقاومت ملی الاحواز” مسئول حمله بوده است.چندی پیش حبیب اسیود، یکی از رهبران این گروه، در ترکیه ناپدید شد و کمی بعد تلویزیون ایران اعترافاتی از او پخش کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

احضار و بازداشت چندین نفردر کردستان در رابطه با مراسمهای نوروزی

شبکه حقوق بشر کردستان می گوید از ابتدای سال جاری چندین نفر در کردستان در …