دانه انجیر معابد، تمسخر دستگاه سرکوب – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ستاره ملکی، هنرپیشه فیلم دانه انجیر معابد که اخیراً توانست به‌صورت مخفیانه از ایران خارج شود و در فستیوال فیلم کن شرکت کند در مصاحبه‌ای با شبکه ایران اینترنشنال به چگونگی ساخته‌شدن فیلم “دانه انجیر معابد” با کارگردانی محمد رسول‌اف به شکل مخفیانه با اکیپ ٣٠ نفره سخن گفت. از دوران سخت و پُر هراس فیلم‌برداری زیر سایه شوم فشارهای پلیسی رژیم اسلامی گفت و از شجاعت همکاران خود و مادرش که شجاعت را به او آموخته است.

فیلم “دانه انجیر معابد” که در جشنواره فیلم کن موفق به اخذ جایزه ویژه داوران شد، داستان زندگی خانوادگی یک قاضی دادگاه انقلاب است که در جریان انقلاب زن زندگی آزادی با گم‌کردن اسلحه خود به دختران و همسر خود مشکوک می‌شود.

نکته اساسی در ساخت این فیلم این است که در ایران کاملاً به شکل پنهانی ساخته شده است و علی‌رغم تمامی تلاش رژیم اسلامی برای جلوگیری از نمایش آن در فستیوال کن، توانست اذهان عمومی را بار دیگر به‌سوی سرکوب زنان در ایران جلب کند. صرف‌نظر از پیام سیاسی این فیلم، حضور زنان بی‌حجاب در این فیلم خود یک بیانیه بر علیه رژیم اسلامی است. از سوی دیگر، نشان‌دهنده عجز پلیس و ارگان‌های امنیتی در سرکوب هنرمندان، زنان و مردان معترض و مخالف رژیم است که قصد دارند به هر شکلی درماندگی رژیم اسلامی را به نمایش بگذارند.

اینکه این فیلم به‌صورت مخفیانه در ایران تهیه و تولید شده است، پوشالی بودن “اقتدار” خامنه‌ای و شرکا را نشان می‌دهد. فقط حضور این فیلم در فستیوال کن به ریشخند کشیدن تمامی دم‌ودستگاه سرکوب رژیم، از لباس‌شخصی‌ها تا سپاه و برادران “غیبی” رژیم، و قطعاً نمایش به سُخره گرفتن دیکتاتور درمانده مافیای اسلامی است. این به‌تنهایی خود یک پیروزی بر علیه تمامی دستگاه سرکوب در ایران است.

اینرا هم بخوانید

یاوه‌های میرسلیم علیه دو روز تعطیلی هفتگی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …