دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشت کامل ایران به برجام شد

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار بازگشت کامل ایران به برجام شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش به شورای امنیت از ایران خواست در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کند و به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۸ آذر (۸ دسامبر) در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه تهران از ایران خواست به تعهدات برجامی خود بازگردد.

 دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که جامعه جهانی برای پنج سال برجام را نمادی از تاثیرگذاری سیاست “چندجانبه‌گرایی، “دیپلماسی” و گفت وگو” دانست که در منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای موثر بود.

در گزارش گوترش که خبرگزاری آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده، آمده که سازمان ملل به اطلاعاتی دست یافته که یک نهاد تحت تحریم برای ایران تجهیزات و وسایل الکترونیکی قابل استفاده در آزمایش سوخت مایع موشک‌های بالستیک ارسال کرده است. گوترش نام این نهاد را عنوان نکرده اما گفته که سازمان ملل به تحقیقات درباره این موضوع ادامه می‌دهد.

گزارش گوترش یک روز بعد از اظهارات جیک سالیوان گزینه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی منتشر شده است. سولیوان گفته بود بازگشت آمریکا به برجام عملی است.

جیک سالیوان روز دوشنبه ۱۷ آذر (۷ دسامبر) به وال استریت ژورنال گفت آمریکا آمادگی دارد که از شرایط توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پیروی کند. او تاکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که این کار مهم و عملی است.»

سالیوان در ادامه افزود بازگشت آمریکا به برجام به معنای لغو تحریم‌های میلیاردی علیه ایران است و می‌تواند بستری مناسب برای مذاکرات آتی پیرامون مسائلی گسترده‌تر با تهران باشد. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …